Gran3 Posted November 19, 2021 Posted November 19, 2021 Hei igjen.. Mistenker sterkt eksoslekkasje på min BMW E61 525D LCI. Blir stygg lukt inni bilen, spesielt ved kaldstart, og når jeg står i ro. Er aller mest ved kaldstart (da jeg kjenner lukten mest). Vet at eksosmanifold og flexrør er to vanlige syndere. Men spørsmålet er, hvordan går jeg fram for å finne synderen? Har prøvd å se i motorrom, og greier ikke å se noe røyk som helst. Kan prøve å tette eksos, men da vil jeg jo kun finne ut om det er lekkasje. Er det veldig åpenbart hvis det for eksempel er flexrøret som lekker? Tenker å begynne der, i og med at det er lettest å komme til. Og et annet spørsmål. Er manifolden laget av aluminium på alle M57 E6X? Eller er det noen forskjeller på pre lci og lci for eksempel?
Otis Posted November 19, 2021 Posted November 19, 2021 Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x. Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne. Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci.
Gran3 Posted November 19, 2021 Author Posted November 19, 2021 9 minutter siden, Otis skrev: Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x. Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne. Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci. Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu..
Ingvaldsen Posted November 19, 2021 Posted November 19, 2021 25 minutter siden, Japsern skrev: Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu.. e39 kom med solid støpejern mens alt av nyere m57 har stanset å sveist manifold i rustbestandig stål, sistnevnte er kjent for å sprekke men også ganske sveisbar av fagfolk ved små sprekker. e39 manifold er trangere en nyere manifold så bør ikke monteres på nyere motor vist det skal trimmes. alu eksosdeler har jeg aldri hørt om på noe slags motor.
Gran3 Posted November 19, 2021 Author Posted November 19, 2021 (edited) Ja okei👍👍 da er det vel stål, men poenget er at den sprekker. Otis sier at det ikke er vanlig at de sprekker på LCI. Er det forskjell på pre lci og lci da? Edited November 19, 2021 by Japsern
TRF Posted November 19, 2021 Posted November 19, 2021 197hk (Og 231/235/272/286) har støpt manifold som normalt ikke har problemer med sprekker. 177/204/218 ho (m57n) har derimot sveiset manifold som sprekker i hopetall. Gran3 1
Gran3 Posted November 19, 2021 Author Posted November 19, 2021 Takk for svar! Skal på bukk imorgen, så satser på at jeg finner ut da
Gran3 Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Var på bukk idag, og dette er tilstanden på flexrøret.. Vil dere si at dette vil/kan føre til eksoslekkasje? Det eneste jeg kan se er at noen av trådene har revnet, men det skjer vel på grunn av høy temperatur? Klarte ikke å kjenne noe antydning til eksos ut fra røret, så vil jo egentlig tro at det er tett.
Otis Posted November 24, 2021 Posted November 24, 2021 Det ser tett ut. Har du nettopp kjøpt bilen? E.C. 1
Gran3 Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Kjøpte den i slutten av Mai. Men lukten merket jeg først nå når det begynte å bli kaldt ute. Har snakket med en mekaniker og han mente at flexi såg ok ut. Skal få målt om det kommer noe eksos inn i kupe…
Otis Posted November 24, 2021 Posted November 24, 2021 Det jeg tenker er at dpf er fjernet og at du ikke har lagt merke til dette før nå. Man får jo litt eksos inni bilen ved rette vindretningen.
Otis Posted November 24, 2021 Posted November 24, 2021 Det er absolutt ikke uvanlig, har registrert det på noen biler som jeg har tatt diagnose på. Og eier vet ikke at det er borte. Du kan sjekke om det er borte ved å lukte på eksosen. Lukter det skikkelig diesel, så er det borte. Lukter det sånn passelig kurant, så er det der.
Gran3 Posted November 24, 2021 Author Posted November 24, 2021 Men du skriver at dpf er fjernet. Er det noe du ser på bilde, eller gjetter du bare? Synes selv det er vanskelig å se på bilde, og har egentlig ikke tenkt over det når jeg har vært under bilen.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now