Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei igjen..

Mistenker sterkt eksoslekkasje på min BMW E61 525D LCI.

Blir stygg lukt inni bilen, spesielt ved kaldstart, og når jeg står i ro. Er aller mest ved kaldstart (da jeg kjenner lukten mest).

Vet at eksosmanifold og flexrør er to vanlige syndere. Men spørsmålet er, hvordan går jeg fram for å finne synderen? Har prøvd å se i motorrom, og greier ikke å se noe røyk som helst.

Kan prøve å tette eksos, men da vil jeg jo kun finne ut om det er lekkasje. Er det veldig åpenbart hvis det for eksempel er flexrøret som lekker? Tenker å begynne der, i og med at det er lettest å komme til.

Og et annet spørsmål. Er manifolden laget av aluminium på alle M57 E6X? Eller er det noen forskjeller på pre lci og lci for eksempel?

Posted

Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x.

Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne.

Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci. 

Posted
9 minutter siden, Otis skrev:

Verken manifold eller flexirør er å forvente at er defekt på LCI e6x.

Flexirør lever dog et hardere liv, når motorfester er slitne.

Manifold er i stål vil jeg mene på både pre og lci. 

Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu..

Posted
25 minutter siden, Japsern skrev:

Sikker på det angående manifolden? Har hørt at de kommer i alu..

e39 kom med solid støpejern mens alt av nyere m57 har stanset å sveist manifold i rustbestandig stål, sistnevnte er kjent for å sprekke men også ganske sveisbar av fagfolk ved små sprekker.

e39 manifold er trangere en nyere manifold så bør ikke monteres på nyere motor vist det skal trimmes.

 

alu eksosdeler har jeg aldri hørt om på noe slags motor.

 

Posted (edited)

Ja okei👍👍

da er det vel stål, men poenget er at den sprekker.

Otis sier at det ikke er vanlig at de sprekker på LCI. Er det forskjell på pre lci og lci da?

Edited by Japsern
Posted

197hk (Og 231/235/272/286) har støpt manifold som normalt ikke har problemer med sprekker. 177/204/218 ho (m57n) har derimot sveiset manifold som sprekker i hopetall. 

Posted

Var på bukk idag, og dette er tilstanden på flexrøret.. 

Vil dere si at dette vil/kan føre til eksoslekkasje? Det eneste jeg kan se er at noen av trådene har revnet, men det skjer vel på grunn av høy temperatur? Klarte ikke å kjenne noe antydning til eksos ut fra røret, så vil jo egentlig tro at det er tett.

F630CE1A-C74F-4528-9790-FCDFCD8D2DFA.thumb.jpeg.fb0729ba906737fce2582881efc56e65.jpegF630CE1A-C74F-4528-9790-FCDFCD8D2DFA.thumb.jpeg.fb0729ba906737fce2582881efc56e65.jpeg

DB0D60E0-BEBD-4A19-ABEC-B319DBF87D4D.jpeg

Posted

Kjøpte den i slutten av Mai. Men lukten merket jeg først nå når det begynte å bli kaldt ute. Har snakket med en mekaniker og han mente at flexi såg ok ut. Skal få målt om det kommer noe eksos inn i kupe…

Posted

Det jeg tenker er at dpf er fjernet og at du ikke har lagt merke til dette før nå.

Man får jo litt eksos inni bilen ved rette vindretningen.

Posted

Det er absolutt ikke uvanlig, har registrert det på noen biler som jeg har tatt diagnose på. Og eier vet ikke at det er borte.

Du kan sjekke om det er borte ved å lukte på eksosen. Lukter det skikkelig diesel, så er det borte. Lukter det sånn passelig kurant, så er det der.

Posted

Men du skriver at dpf er fjernet. Er det noe du ser på bilde, eller gjetter du bare? Synes selv det er vanskelig å se på bilde, og har egentlig ikke tenkt over det når jeg har vært under bilen.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...