E.C. Skrevet Mandag kl. 08:56 Forfatter Skrevet Mandag kl. 08:56 7 minutes ago, Orjan said: Alpina felgene 3611204 og 205 kommer fra E90/91 D3 med 235/35 og 265/30 dekk. D3_E9x_Englisch.pdf E9x B3 hadde 8x19" ET34 og 9x19" ET39 Takker, da var jeg ikke så langt unna basert på googlinga. Alloy Wheels Direct har en del info liggende, men ikke alltid så detaljert. Jeg var innom generell brosjyre fra Alpina, der man kan se delenummer for komplett hjulsett, men ikke selve delekatalogen som viser enkeltnummer per felg. Spørs om det ikke blir 4 stk. nye emblemer i tillegg nå som du indirekte ga meg delenummeret, ser Koed selger disse (36 13 135). En artig detalj fra det felgsettet er at jeg observerte både Ronal og Borbet på baksiden, så det ser ut som at det har vært litt miks av underleverandører under produksjon. Orjan reagerte på dette 1
Orjan Skrevet Mandag kl. 10:20 Skrevet Mandag kl. 10:20 The Alpina Register har en grei samling med Alpina-delekataloger Parts Catalogues (Teilekatalog) - in English - theALPINAregister.com Og interessant at også Borbet har vært involvert i produksjonen. E.C. reagerte på dette 1
awt Skrevet Mandag kl. 10:35 Skrevet Mandag kl. 10:35 14 timer siden, E.C. skrev: Utregningen videre blir ikke så veldig vanskelig. Originalt på E60/E61 foran (f.eks. Style 135) er det ET 20. Style 172 har ET 18. Her blir det spacer på 15 mm, slik at jeg havner på ET 19 (34 - 15 = 19). Alpina ligger dermed ganske likt som originale felger. Har lest en del rart om innpress bak på E61 i en eldgammel svensk forumtråd. Grunnen til at jeg er litt usikker er at Alpina originalt (på E60/E61) ser ut til å oppgi samme innpress på sedan og vogn. Svenskene diskuterer ganske hett hva som passer og ikke. Alpina har 245/35R19 og 275/30R19, mens jeg har 245/40R19 og 275/35R19 og i tillegg ganske kraftig felgbeskytter som kan sees av bildet i starten. Lurer derfor på å gå for spacer på 15 mm her også, slik at det blir ET 21 (36 -15 = 21). Forenkler en del ved å ha like spacere og bolter foran og bak. Originalt har boltene 25-26 mm langt gjengeparti, så da ser det ut som at 40 mm bolt er det jeg skal ha. Spacere blir da H&R 3075725 og bolter H&R 1254001. Kan jo legge til at eneste e61 levert fra BMW (unntatt Alpina) med bredere hjul bak er e61 M5. Disse ble levert med style 167 (mer kjent som M6-felger) i 9" ET17 bak. Altså ikke 9,5" ET28 som sedanen fikk. De fikk derimot de samme dekkene i 285/35-19. Dette står ikke i prislistene til disse bilene, og heller ikke på "vanlige" nettsider som bmwstylewheels o.l. Ellers er nok innpress foran og bak likt som sedanen. BMW har såpass mye høyere innpress på bakhjul for at hele den ekstra bredden går innover i hjulhuset, og ikke ut mot skjermen.
E.C. Skrevet Mandag kl. 16:58 Forfatter Skrevet Mandag kl. 16:58 @awt: Jeg har faktisk snoka en del selv i ETK på høsten, hehe. Har sett felgene du nevner: E61 M5 har et annet delenummer på karosseriet enn vanlig E61, men delenummeret for ulike bakpaneler som inkluderer bakskjermen er det samme på alle E61. Dermed vet man at en E61 M5 ikke har breiere bakskjermer (i alle fall utvendig). Hjulnavet på M5 har tre sentreringspinner for bremseskiver, men jeg tror at det er samme tykkelse som non M5, slik at hjulposisjonen ikke påvirkes av det. På metalldelen på innerskjerm ser det ut som at E60 og E61 M5 har noe annet delenummer, men på locari så virker det å være likt på M-sport og E61 M5, vanskelig å si om det er noe særlig forskjell der. 275/35R19 som sitter på bakfelgen per nå er feil dimensjon for E9x (som felgen egentlig stammer fra), men 100% korrekt for Alpina E60/E61 (som jeg skal ha). Alpina kjører vel standard innerskjermer og det oppsettet jeg nå prøver å gå for havner på ET 21, i stedet for Alpinas standard ET på 24 med disse hjula. Innover blir det åpenbart ikke noe problem, mens utover blir det rundt 2-3 mm mer utstikk enn originalt og mer enn M5-felgen, men Disse har jo også smalere dekk enn M5. Tror det går, men kan jo hende jeg blir tvunget til å kjøpe 12 mm spacere i stedet for 15 mm. Ser man originalbildet med felgene så bør de vel tåle 2-3 mm ekstra bredde bak sveigis reagerte på dette 1
awt Skrevet Mandag kl. 17:23 Skrevet Mandag kl. 17:23 Jeg har hatt nevnte M6-felger, og de passet fint bak på vanlig e61. Jeg fikk dessverre aldri prøvd det skikkelig før bilen ble solgt, men felgene ble med bilen og livet videre. Var også en tråd på Facebook etter noen år der en eller annen hadde kjøpt min tidligere bil, og så levert bilen inn for en sjekk der verkstedet mente dette var uoriginale jallafelger. Snakk om idioter. 🙃 Lurer på om jeg finner det igjen, var litt morsom lesing. 😛 E.C. og sveigis reagerte på dette 2
E.C. Skrevet Mandag kl. 18:04 Forfatter Skrevet Mandag kl. 18:04 Kanskje det var samme mann fra SVV som mente at E60 har ulovlige oransje lys i frontlyktene? 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå