Gå til innhold

Bensin, diesel eller el/hybrid?


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på dette, etter noen samtaler her og litt lesning der jeg ikke har deltatt aktivt selv. Det er jo absolutt et interessant spørsmål, da disse (nyere) bilene blir mer og mer like både i utseende og også ytelser virker det som.. Mulig de har vært det en stund men har aldri satt meg særlig inn i noe som har med dieselbiler å gjøre for å være ærlig

Har som jeg har sagt mest tenkt at dieselbiler blir laget for å trekke tilhenger og være pålitelige. Men de er jo mye mer enn det, skjønner det kan virke respektløst å komme med slike uttalelser når jeg ikke vet hva jeg snakker om. Og det må jeg nesten bare ta til meg og prøve å gjøre noe med (lese meg opp litt eller noe)

Jeg hadde en gang en Nissan Navara som var ombygd av Fjällasport med 35" hjul også hadde den dieselmotor. Denne lagde mye lyd, men det var lite trekk. Var vel mye denne som formet min oppfatning av dieselbiler, da den var den ultimate (!) trekkvogn med 3 tonn hengervekt og var veldig behagelig å kjøre. Det var nok også denne som gjorde at jeg fikk for meg at dieselbiler ikke har så mye å stille opp med mot bensinbiler. Men jeg ser jo hvor tåpelig det er å la én bil forme min oppfatning av en egen "rase" biler

Stort sett har jeg prioritert bensinbiler, min første bil var en Toyota MR2 SW20 med hele fire sylindere og 156hk. Denne var jo absolutt ikke dum å kjøre, gav jo en skikkelig glede å kjøre denne med motoren ikke langt unna nakken (mid engine), veldig gøy bil. Var også overraskende god på glatta. Var samtidig som denne jeg hadde Navaraen. Når jeg byttet mellom å kjøre de to bilene, oppdaget jeg hvor utrolig sprek MR2en var i forhold til Navaraen. Noe som sikkert kan virke veldig arrogant, men hadde dem egentlig en stund og kunne sammenlikne dem

Etter noen år nå da, så endte jeg endelig opp med en BMW. Det ble altså en E36 320i, med rekkesekser (første gang jeg har hatt bil med mer enn fire sylindere). Denne har på papiret 150hk. Den er ikke akkurat sprek, og ville nok blitt frakjørt av MR2en men hadde nok lett kjørt fra Navaraen. Men igjen, jeg har kjørt veldig lite dieselbil og er klar over at mange dieselbiler sikkert ville moppet gulvet med den grønne caben min

Så for å konkludere, jeg er fan av både bensin og diesel så lenge jeg ikke klarer å fylle feil drivstoff. El/hybrid tviler jeg på at jeg noengang kommer til å eie. Men uansett, det er ikke umulig at det vil dukke opp en dieselbil i garasjen her senere en gang, men det får tiden vise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forstå skepsisen mange har til dieselmotor, men sånn dagens dieselmotor er så er det egentlig ingen grunn til det. Jeg kjøpte min første dieselbil i 2010, da byttet jeg inn en 2006 Audi A6 2,4 V6 i en 2008 BMW E90 325d manuell. Og siden har det blitt BMW med treliters dieselmotor på meg. M57en i min E90 ga meg en liten aha opplevelse, for den var så kultivert og nesten på grensen til å være litt småelastisk på turtallet. Og lyden under gasspådrag er tøff, skikkelig macho lyd. Det som i alle disse årene har solgt meg når det gjelder diesel er den totalpakka BMW sine trelitere tilbyr. Du får en motor som går vanvittig bra, særlig på mellomaks så lukter du på M bil ytelser om du har litt tuning. Så har du muligheten til å kjøre den billig, har kjørt alle mine trelitere ned på 0,5 ved pen langkjøring. Over 1000 km rekkevidde betyr at når du er på langtur så er det du og ikke bilen som bestemmer. Også er det driftsikkerheten, av BMW sine nyere motorer så er det stort sett de sekssylindra dieselmotorene som kommer best ut. Jeg synes rett og slett dette fortsatt er en jævelsk god totalpakke, særlig i 5-serie eller X5. Største problemet med diesel nå er ikke motorene i seg selv, det er den politikken som føres hvor dieselbiler er kilden til alt vondt i verden. Enkelte plasser i landet legges det nå opp slik at det rett og slett ikke er økonomisk fornuftig å fortsette å gjøre diesel, og det er synd fordi det fratar folk muligheten til å velge den bilen som passer best til dem selv.

Jeg sa da jeg solgte min F10 530d i 2018 at nå skulle jeg ha bensin, men jeg endte opp med diesel igjen. Neste bil jeg skal ha må være en bensin eller ladbar hybrid...jeg kan ikke strekke strikken lenger nå når det kommer til fremtiden til diesel, andrehåndsverdi osv. Men jeg har lært meg å aldri si aldri, jeg kjøper den bilen jeg synes er best for meg. 

Elbil tiltaler meg ikke, det passer heller ikke til mitt bruk med årlige turer nedover i Europa. Så elbil skal jeg holde på en arms avstand så lenge jeg kan, men jeg utelukker ikke at det kommer en elbil i bilparken på sikt. Ladbar hybrid er ett konsept som derimot tiltaler meg, da kan man kjøre billig og elektrisk i hverdagen og ha den gode rekkevidden til langtur. Men kravet er at bensinmotoren har seks sylindre og foreløpig er ikke el rekkevidden/bagasjeplass god nok på det BMW tilbyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vår første dieselbil i 1998. Det var en Peugeot 406 Break 2,1 TD. Siden har vi kun hatt dieselbiler med et lite unntak av en BMW E36 323i og en VW Up i tilsammen to år. Ergo så har jeg kjørt dieselbil i hele 22 år.

Våre dieselbiler har alle sammen vært av den relativt enkle og billige typen. Ikke store rekkeseksere og mye effekt fra f.eks BMW, men derimot rekkefirere på 2.0 liter eller mindre. Vi har imidlertid hatt en BMW med dieselmotor i 10 år, men det var en E46 318d Touring som hadde 2,0 liter rekkefirer og 116 HK. De andre dieselbilene vi har hatt er Peugeot 406 2,0 HDi, Citroën C5 2,0 HDi, Citroën C4 Cactus 1,6 HDi og Citroën C4 Picasso II 1,6 HDi. 

Som man ser har vi hatt mange franske dieselbiler og ingen av bilene har hatt mer enn 120 HK (vår nåværende C4 Picasso II). Vi trives med dieselbiler og de må gjerne være relativt billige i både innkjøp og drift. Vi synes at de franske bilprodusentene bygger de beste kompromissene i denne sammenhengen, men dette er selvfølgelig en smaksak.

Dieselbiler har ganske enkelt vært det mest optimale til vårt kjøremønster her i Danmark (siden år 2000). Vi bor på Jylland så det blir mest motorvei og landeveiskjøring og i denne sammenhengen har dieselbiler vært det mest fornuftige for vår del. Kjører vi andre steder blir det mest lange turer nedover i Europa eller til Norge og i denne sammenhengen har dieselbiler også vært mest fornuftig.

Vedr. elektriske biler har jeg intet imot dette konseptet, men de er stadig for dyre etter min mening her i Danmark og spesielt hvis man vil ha en bil med ok rekkevidde. Infrastrukturen med ladere er heller ikke så langt tilstrekkelig utbygget i Danmark. Strømmen er også temmelig dyr i Danmark og siden rundt halvparten av strømmen på noen dager produseres av kullkraftverk er jeg heller ikke så sikker på om elektriske biler i Danmark er så miljøvennlige som man liker å tro. Jeg er allikevel ganske sikker på at vår neste bil blir en elektrisk bil.        

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at nye biler blir stadig mer identitetsløse. 
 

Når det koker ned til drivlinje, så blir  det veldig mye bruksmønster og personlige preferanser som styrer. Selv har jeg alltid sverget til bensin, og har også oppdaget at hybrid fungerer godt til vår bruk. Videre kunne jeg fint hatt en ren elbil, men de elbilene som kunne dekket mine behov og preferanser er fortsatt veldig dyre, og regnestykket blir for dårlig. Diesel har aldri fenget meg, uten at det er noe som helst galt med det, rent objektivt. Tvert imot har de absolutt sine fortrinn. De er bare ikke viktige for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...