Jump to content

BMW X5 e40: Motor stanser når fører går ut av bilen. . .Ikke akkurat noen god vinterløsning!


Recommended Posts

Hva i all verden er dette for en merkelig funksjon? Og ekstremt lite tilpasset norsk vinter. . .

Når man løsner bilbeltet og åpner førerdøra, stanser motoren på automatisk på BMW X5 e40. Bilen har riktignok forvarmefunksjon, men bare når hybridbatteriet har mer enn 40% kapasitet. Dette betyr altså: Når bilen er hjemme og nyladet, kan kupeen forvarmes, og snø og is smelter til en viss grad. Dette forenkler jobben med å fjerne snø og is, og hindrer sikthindrende dugg på innsiden av rutene etter oppstart. Men etter å ha kjørt til jobben og latt bilen stå parkert ute hele dagen uten tilgang til strøm for å lade, er batteriet under 40% kapasitet slik at forvarme ikke er mulig å bruke, og motoren kan heller ikke startes mens man fjerner is og snø på rutene, fordi den kun kan startes med sjåføren sittende inne i bilen. Det betyr at kupeen er iskald når jobben er gjort, og man må vente ytterligere 10 - 15 minutter etter at man har satt seg inn og endelig fått startet motor og defrostsystem, for å unngå dugg på innsiden av rutene. Jeg har lest og lest i instruksjonsbok og bruksanvisning i iDrivesystemet, uten å finne ut hvordan man kan holde motoren igang samtidig som man fjerner is og snø fra bilen. 

Er det noen her som vet om det finnes en mulighet for å lure bilen til å tro at føreren sitter i bilen, så man får fjernet snø og is med motoren igang, slik man har mulighet på alle andre biler? Det ville lettet arbeidet veldig.

Edited by AndyP
Link to comment
Share on other sites

  • AndyP changed the title to BMW X5 e40: Motor stanser når fører går ut av bilen. . .Ikke akkurat noen god vinterløsning!
2 minutter siden, AndyP skrev:

Hva i all verden er dette for en merkelig funksjon? Og ekstremt lite tilpasset norsk vinter. . .

Når man løsner bilbeltet og åpner førerdøra, stanser motoren på automatisk på BMW X5 e40. Bilen har riktignok forvarmefunksjon, men bare når hybridbatteriet har mer enn 40% kapasitet. Dette betyr altså: Når bilen er hjemme og nyladet, kan kupeen forvarmes, og snø og is smelter til en viss grad. Dette forenkler jobben med å fjerne snø og is, og hindrer sikthindrende dugg på innsiden av rutene etter oppstart. Men etter å ha kjørt til jobben og latt bilen stå parkert ute hele dagen uten tilgang til strøm for å lade, kan motoren ikke startes mens man fjerner is og snø på rutene, fordi den kun kan startes med sjåføren sittende inne i bilen. Det betyr at kupeen er iskald når jobben er gjort, og man må vente ytterligere 10 - 15 minutter etter at man har satt seg inn og endelig fått startet motor og defrostsystem, for å unngå dugg på innsiden av rutene. Jeg har lest og lest i instruksjonsbok og bruksanvisning i iDrivesystemet, uten å finne ut hvordan man kan holde motoren igang samtidig som man fjerner is og snø fra bilen. 

Er det noen her som vet om det finnes en mulighet for å lure bilen til å tro at føreren sitter i bilen, så man får fjernet snø og is med motoren igang, slik man har mulighet på alle andre biler? Det ville lettet arbeidet veldig.

Neste gang du starter så holder du på gassen, da skal motor starte vært fall men usikker på om den slår seg av når du går ut. Har hatt hybrid fra BMW før og det du nevner der er noe jævla drit rett og slett. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, Thomas_325i skrev:

Prøv å vippe over automaten til S/M og sett på håndbrekket, da vil bilen gå over i park mens motoren går når du åpner døra. Fungerer på min F30 hybrid i hvert fall. 

^Det her, det funker :) Systemet er egentlig veldig bra. Men en må vite hvilken bil en har kjøpt! 40e har i likhet med førstegen. 225xe og 330e dårlig batterikapasitet. Men, fokuser på bilens goder og ikke batteriet. Du(og andre hybridbilkjøpere) fikk mye bil for pengene, altså avgiftslette. Kos deg med en flott og god bil, konse deg om bilens goder, så tenker jeg at du blir mer happy med den i hverdagen :D 

Du kan også prøve å holde inne antispinnknappen i 5-6 sekunder, da starter alt på 225xen iallefall :) 

Edited by Marius2002
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er en flott bil, uten tvil, og man er priviligert som har muligheten til å eie noe slikt :-) Batteriet er ikke hovedutfordringen, men et system som virker dårlig tilpasset norske forhold. Men fungerer det som beskrives, vil nok utfordringen være løst. Kanskje det likevel burde vært en fabrikkoppsatt mulighet der motoren ikke stanser når fører forlater bilen, slik at en ikke hadde behøvd å finne "nødløsninger"? Akkurat nå føles det som om 2009 X5 (forrige bil i familiens eie) dekket våre behov på en bedre måte, men tiden vil vise, da e40`en er ganske nyinnkjøpt.

Edited by AndyP
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...