Gå til innhold

Bruke PhotoShop?


Bruspulvergutt
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Postet i Finn.no-tråden at @Daniel. er en master of photoshop.. Og det kan vel taes feil opp.. Det handlet mest om at jeg mistenkte han ikke likte beige interiør.. Men det er jo ikke sikkert han brukte PhotoShop engang :P

Ok nå som det er ute av verden og jeg kan stille spørsmålet jeg begynte å tenke på etter å ha nevnt dette.. Har det noe for seg å bruke feks PhotoShop i salgsannonser? Snakker ikke bare om bilsalg men om man feks skal selge bilvoks?

Personlig synes jeg det ser veldig kunstig ut med justerte kontraster, skarpere farger og knæsj blå himmel.. Da er det bedre med et naturlig, uredigert bilde eller ti, tenker jeg.. Selvom det kanskje er litt uklart om det er tatt med et kleint kamera feks :)

Selv har jeg egentlig aldri brukt andre programmer enn paint til å redigere bilder til salgsannonser (!), så jeg vet vel ikke hva jeg snakker om sånn sett.. men jeg vet hva jeg synes ser greit ut likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal en starte? :D Det er forskjell på åpenlyse redigeringer og bildeforbedring. Vanligvis bruker man photoshop til bildeforbedring når bildet skal fronte noe, som i en salgsannonse eller portrett. De som redigerer inn eller vekk viktige elementer har misforstått litt i denne sammenheng mener jeg, med mindre portrettet eller lignende skal være kunstnerisk. Med det sagt kan man fjerne forstyrrende elementer som f.eks. et tre eller en søppeldunk om dette ikke er relevant. Hvis du henger med? Alle(som jeg vet om) som driver med fotografi tar bilder i .RAW-format. Det gir ingen mening for menigmann, men dette må inn i photoshop for å eksporteres til .jpeg. RAW er et format med lite kvalitetstap, men er store filer. Det fine er at redigeringsmulighetene og sluttproduktet har mye høyere kvalitet enn om man tar utgangspunkt i et jpeg-bilde som allerede har tap av kvalitet.
Så jeg er helt med på bildeforbedrende redigering. Balansen mellom overdrevet og spot-on kan være hårfint. Photoshop er SÅ mye mer enn å putte på andre felger på en bil eller redigere inn Eiffeltårnet og late som man er i Paris på ferie :) 

Så ja, heia til riktig bruk av Photoshop :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet med å trikse på litt småting, så lenge bildene blir mer tro mot hvordan noe er. De fleste har tatt bilder av den svære fullmånen bare for å få en knøttliten hvit dott på kamera, så det er ikke alltid at kameraet greier å fange opp hvordan vi ser noe (bare for å nevne noe). Det samme kan være tilfellet med hvordan vi greier å se detaljer i mørke og lyse partier nære hverandre, da må man over på raw-filer og justere litt.

Like viktig er det å ikke overredigere. Farger må være naturlige og man bør ikke ta vekk defekter som følger salgsobjektet. Blir fort litt kleint om en kjøper møter opp og får servert noe helt annet enn på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ahj - Noen ganger skriver jeg noe i en tråd også blir jeg gående å tenke på dette, feks når det gjelder at jeg nevnte PhotoShop i Finn.no-tråden så ble jeg gående å tenke på salgsannonser og PhotoShop av en eller annen grunn. Så tenkte jeg også at det var greit med litt bakgrunnsinfo når det gjelder hvorfor jeg startet tråden men det er mulig det bare ble dumt :)

Uansett, @Marius2002 - Takk for et utfyllende og bra svar. Det gir perfekt mening, særlig den delen at bildet  gjennom photoshop men samtidig taper kvalitet.. Selv så er vel bildene jeg tar av bilen stort sett jpg/jpeg. Jeg syntes selvom jeg ikke skjønner så mye av dette med forskjellige bildetyper og slikt ennå, at det er et interessant tema :)

Det å redigere bort sjenerende ting som feks et tre som du sier, det er jo én ting da det ikke har noe å si for selve annonsen (om ikke det er en boliganonnse og det er et særdeles sjenerende tre da).. Men ja det er jo en forskjell på det og feks å redigere bort en bulk på en bil.. Men det er jo uansett noe man ser når man er borte for å se på bilen.. Om man ikke kjøper den usett da, men det er det vel sjelden man gjør

Og @E.C. - Du har noen bra poeng og jeg er nokså enig så det er sagt.. Det eneste er at jeg ikke vet så mye om raw-filer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Mange måter å gjøre det på: https://www.storexppen.eu/articles/12-beste-gratis-tegneprogram-for-maling-og-Illustrasjon.html

Her er 2 forslag:  1. GIMP - kan du bruke gratis, og dekker alle behov du har vil jeg tro. Jeg selv har brukt dette i mange år og er mitt "go-to" program.

2. For mer avansert bruk kan du benytte Adobe Photoshop CC. Dette retter seg mot industristandarder som trolig vil benyttes av "alle" i en form eller annen i det tempoet de utvikler Photoshop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@GreenE36Cab RAW må ikke behandles i akkurat Photoshop, men det må behandles før det kan brukes. Photoshop er kanskje det mest brukte. Legger ved et par bilder som forklarer:

CEAD2E9A-A877-4183-91E1-4B293DDB3066.thumb.jpeg.ee672ba0546c44822d0192cb1f6987b3.jpeg3EA24CC9-D027-4459-A99B-DC30F06DFCA4.jpeg.49a948c15ef62527ccb2f0aebd5d60a8.jpeg
 

Skjønner du hvor jeg vil med bildeforbedring? 
En E46 325i Clubsport i Estorilblå hadde tatt seg bedre ut på veien i det høyre bildet og fargen hadde kommet til sin rett. Hvis du skjønner?

Med lite kvalitetstap øker man mulighetene på redigering herunder også det å la fargene komme til sin rett.

Man kan fint jobbe med gode jpeg-bilder, misforstå meg rett, men det kan ofte bli litt begrenset. Man ønsker jo et pent sluttresultat.
Du merker sikkert også at om du forstørrer bildet ditt så blir det fort pikslete. Av samme grunn burde bildene man legger ut, f.eks. her, være av ok kvalitet fordi noen leser på mobil og bildene er knall, mens andre på stor PC-skjerm og bildene kan virke dårlig. Et tiår og litt til tilbake redigerte jeg noe og la ut her, kjempefornøyd og god kvalitet. Vel, på min 14" laptop var det god kvalitet, fikk litt spørsmål fra de med 17" at det var litt error i kvalitet. Dette fant vi ut av etter litt frem og tilbake, for jeg vet jo ikke hva dere andre surfer på.

Å begynne å redigere og styre på med et bilde av skikkelig dårlig kvalitet er håpløst og det er det mange som ikke skjønner når de "kan du senke bilen min i ps? Her er bilde" , "sett på felger"..

Edit: Kan legge til at PC-skjerm også spiller inn på hvordan vi oppfatter bildene. Har vært borti mange tilfeller hvor et bilde(farger osv.) er bra på en skjerm og på en annen er det skikkelig dårlig. Så derfor er så bra skjerm(og maskin såklart) som mulig ønsket i bilderedigering. Og man kan få bakoversveis når man ser prisene på disse som brukes profesjonelt. Likevel klarer en seg med en greit god en til privat bruk. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...