Gå til innhold

Bytte hel bærearm vs bare foring


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, min E60 strøk på EU-kontrollen med beskjeden "Defekt foring. Nedre indre fremre bærebruforing begge sider bak har sluppet". 

Pristilbudet på fiks var drøyt 14 000,- for de to bærearmene, pluss 3,1 timer arbeid (totalt i underkant av 18 000 kr).

Jeg ser i eldre tråder og ellers på nett, at folk sier at det er like greit å bare bytte hele bærearmen når foringen ryker, siden det ikke er så stor prisforskjell. Men da har priseksemplene gjerne vært typ 500,- for foring og et par-tre tusen for bærearm. Når jeg googler nå, så finner jeg foringer for 60 kroner, og bærearmene her koster over 7000 kr pr stk 😅 Er det fremdeles like greit å bytte hele armen? 

Noen gode råd for å spare kostnader her tas imot med stor takk! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper ikke bærearm til 7000.- når ny original koster 3170.- eller fra Lemførder (like bra/bedre) til 1900.-  ..komplett klar for montering. 

Koed.no. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Reef89 skrev:

Kjøper ikke bærearm til 7000.- når ny original koster 3170.- eller fra Lemførder (like bra/bedre) til 1900.- 

Koed.no. 

Takk for det tipset! Pleier verkstedene å ville fikse biler med medbrakte deler? 😬

 

... Men jeg tok en titt på Koed nå, men klarte ikke å finne de produktene du nevner..? 😕 Jeg ser bare denne til 6000,-. Eventuelt kanskje bare foringene her til noen hundrelapper, men da står fremdeles spørsmålet mitt om det er verdt å bytte hele armen eller ikke. Blingser jeg? 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne bærearmen du mener? 

https://www.koedbmw.com/no-no/product/33326754557

I så fall er det ganske kurrant å bytte foringer på den. Meyle har et sett inkludert verktøy:

https://www.koedbmw.com/no-no/catalog/diagram/114/0/50101?steering=L&transmission=N

Har brukt dette Meyle-settet på min E61 LCI. Da kjøpte jeg også nye bolter fordi det er strekkbolter og i tilfelle de knekker/er dårlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til det er jo ikke bærearm (som du skrev i første innlegg) 

At noen verksteder kan bli vrang på medbrakte deler fins, kjenner ikke til noen selv som ikke tillater det. 
 

edit. Så nå at det også var snakk om bærebru. 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til begge to!

iittala: Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen på delene du og jeg linker til, annet enn ett siffer i varenummeret, men kanskje det er samme?

Reef89: Er det ikke bærearm? Ser det kalles "svingearm" på Koed, men den samme delen kalles "bærearm" på GS Bildeler, hvis jeg ikke bommer helt.
(Nr 8 her: https://www.gsbildeler.no/epc_delekatalog-bakaksel-33_1165)

Jeg er ikke bilkyndig, så beklager om jeg roter med begrepene. Så vidt jeg har klart å google meg frem til, så er bærearm, bærebru og svingarm ganske synonymt. Siden det nevnes "nedre bærebruforing", så regner jeg med det er den delen iittala og jeg lenker til..?

 

Jeg vet egentlig ingenting annet enn "feilmeldingen" fra EU-kontroll, samt pristilbudet verkstedet ga meg på fiks.

Feilmeldingen sier altså: "Defekt foring. Nedre indre fremre bærebruforing begge sider bak har sluppet."

Pristilbudet på fiks sier: "Skift bærearmer bak", "Bærearm nedre høyre" og "Bærearm nedre venstre". (hvorav deler til >7000 kr pr stk, totalt 18000,- inkl arbeid) 

 

Mulig jeg har misforstått fullstendig, men jeg tolket det i alle fall som den nedre bærearmen som ligger til 6k på Koed. Evt så ser det settet til Meyle spennende ut, men usikker på om jeg tør å prøve meg på dette som DIY-prosjekt. 😄

Endret av DanielA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok sikkert fem minutter fra jeg trykket "Submit reply" første gangen til posten ble registert, i mellomtiden hadde du skrevet ditt innlegg som gjorde mitt overflødig. Forskjellen i varenummer er sikkert bare høyre og venstre side, uten at jeg har sjekket. 

 

Meyle-settet fungerer fint, men man må ha presse eller liknende selv for å kunne presse ut/inn foringene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arm/bru med kun foringer = greit å bare bytte alle foringene og ikke selve armen. 

En arm med integrert kule = bytter hele armen for å få byttet kulen.

Boltene der er utsatt for korrosjon og kan faktisk knekke ved demontering, hadde tilsvarende på E39. Det er vel i den bærearmen der bolten som justerer camberen sitter. Bytt begge og ta hjulstillingskontroll etterpå. Blir nok ikke så billig totalt sett, men alternativet til å ikke fikse dette skikkelig er skeivslitte dekk, så det er ikke akkurat så mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

En arm/bru med kun foringer = greit å bare bytte alle foringene og ikke selve armen. 

En arm med integrert kule = bytter hele armen for å få byttet kulen.

Boltene der er utsatt for korrosjon og kan faktisk knekke ved demontering, hadde tilsvarende på E39. Det er vel i den bærearmen der bolten som justerer camberen sitter. Bytt begge og ta hjulstillingskontroll etterpå. Blir nok ikke så billig totalt sett, men alternativet til å ikke fikse dette skikkelig er skeivslitte dekk, så det er ikke akkurat så mye bedre.

Tolker deg sånn at siden denne armen/brua ikke har kule (så vidt jeg kan se?) så er det helt greit å kun bytte foringer?

Hjulstillingskontroll var også med på tilbudet, ja, det glemte jeg å ta med, så totalen blir ca 20 000 kroner. 😳 

Det kan jo selvfølgelig være bare fordi jeg ikke har peiling på bil, men når feilen er at to foringer (som koster en hundrelapp eller to) har sluppet, så føles det helt sykt ut at regninga skal komme på 20 000 kroner... Hadde vært utrolig digg om jeg fikk fikset dette billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, DanielA said:

Tolker deg sånn at siden denne armen/brua ikke har kule (så vidt jeg kan se?) så er det helt greit å kun bytte foringer?

Hjulstillingskontroll var også med på tilbudet, ja, det glemte jeg å ta med, så totalen blir ca 20 000 kroner. 😳 

Det kan jo selvfølgelig være bare fordi jeg ikke har peiling på bil, men når feilen er at to foringer (som koster en hundrelapp eller to) har sluppet, så føles det helt sykt ut at regninga skal komme på 20 000 kroner... Hadde vært utrolig digg om jeg fikk fikset dette billigere!

Hvis du går inn på Koed fra lenken til @iittala så ser du at de skriver at BMW har sluttet å selge enkeltforinger til disse og at hele armen/bruen må kjøpes/byttes. Dermed er du fort i området 14 000 kr om du tar med begge armene og alle boltene. Pluss arbeid og hjulstillingskontroll. Dermed er det ikke noe direkte galt i prisen verkstedet har foreslått ved å gjøre dette etter boka.

Hvis du kjøper nye bolter og bytter selv med Meyle-settet så klarer du deg under 5000 kr inklusive hjulstillingskontroll. Det er helt sikkert flere som ville ha kjøpt kun foringsettet til en tusenlapp og latt være å bytte bolter og ta hjulstillingskontroll. Ikke en optimal løsning, men da blir det godkjent. Jeg hadde foreslått å gå for en middelvei, med å bytte både bolter og foringer, samt ta hjulstillingskontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, DanielA said:

Hei, min E60 strøk på EU-kontrollen med beskjeden "Defekt foring. Nedre indre fremre bærebruforing begge sider bak har sluppet". 

Pristilbudet på fiks var drøyt 14 000,- for de to bærearmene, pluss 3,1 timer arbeid (totalt i underkant av 18 000 kr).

Jeg ser i eldre tråder og ellers på nett, at folk sier at det er like greit å bare bytte hele bærearmen når foringen ryker, siden det ikke er så stor prisforskjell. Men da har priseksemplene gjerne vært typ 500,- for foring og et par-tre tusen for bærearm. Når jeg googler nå, så finner jeg foringer for 60 kroner, og bærearmene her koster over 7000 kr pr stk 😅 Er det fremdeles like greit å bytte hele armen? 

Noen gode råd for å spare kostnader her tas imot med stor takk! 😄

Hallo

Jeg har deler liggende om det er av interesse. Send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...