Gå til innhold

Hva anbefales av personlig kjøreutstyr?


Lars89
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte å prøve litt banekjøring/trackday og må da gå til innkjøp av personlig kjøreutstyr.

Hva er deres erfaringer med dette?

Er det bra nok med det butikkene selger som trackday-utstyr eller bør man gå for fia-godkjent?

Må man ha hansker, sko osv?

Tar gjerne imot tips på spesifikke modeller også! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre med 6 punkt sele? I såfall bør du ha Hans. Om ikke så har jeg en lite brukt Sparcohjelm for salg 😅 

Jeg kjøpte en OMP kjøredress hos Kollevold, fin pris, ser grei ut og er god og ha på seg. 

Jeg kjører med vanlige sko, og uten hansker. Men kjører en særdeles lettkjørt bil med automat.. Har planer om og oppgradere med sko og hansker etterhvert. 

Men måtte til med Hans nå, så vil man gjerne ha en Garmin Catalyst til tidtaker, for nøyaktighet og utvikling.. Og når bare tidtakeren koster 12k så baller det jo fort på seg 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Belter har jeg ikke tenkt på, men skjønner at det har endel å si.

Tanken er å bruke bruksbil/gatebil (F87, Cayman e.l) med vanlige stoler og 3-punkt til dette i første omgang så får vi se hvor mye det frister å forstsette. 

Det går jo an å bruke sykt mye kroner på dette her, men er i utgangspunktet ute etter bra nok for en amatør. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt sporadisk på trackdays/banedager med BMW CCN siden 2010 med Z4en. Brukte hjelm, heldekkende klær og hansker til det ble krav til kjøredress. Fant den rimeligste motorsykkel/moped-halvhjelmen hos en motorsykkelbutikk lokalt. Hansker ble kjøpt på e-bay. Har en tendens til å svette en del i håndflatene når jeg kjører aktivt. Så da er det veldig greit med hansker. Av sko har jeg pleid å bruke vanlige sneakers. Veldig glad i Puma Drift Cat.

Da krav om kjøredress kom kjøpte jeg og en haug andre denne her: https://www.stianmotorsport.no/produkter/bilsport/personlig-kjoreutstyr-bilsport/kjoredresser-fia/kjoredress-qsp-flammehemmende-en531-ikke-fia-godkjent-sort/

4-punkt belte har jeg lenge hatt lyst på, men det innebærer inngrep i bilen som gjør at jeg må skjære og herpe til diverse paneler. Så det har aldri vært aktuelt.  

Endret av StigJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvhjelm til bil med airbag, helhjelm til bil uten.  Kjørehansker for godt grep på rattet med svette håndflater.  Sko med tynn såle for god kontakt med pedalene.  Varm og vanntett jakke da oppmøte gjerne er tidlig og det er mye prat/innsjekk/instruksjoner.

Hjelm: Noen merker er best for avlang hodeskalle, noen for rund, så du burde prøve deg frem.

HANS begrenser muligheten til å se seg rundt, men er som allerede nevnt kun aktuelt med riktig stol og 4- eller 6-punktsbelter (for menn;)).  Til konkurranse der du forsvarer posisjonen din og må regne med platekontakt: Ja.  Til trackday der du ikke ønsker riper i bilen: Nei.  Tenker du på sikt å kjøre med HANS så kjøp hjelm med HANS-fester først som sist.

Enjoy, mer moro får man ikke med klærne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Da har man fått prøvd endel runder på Motorcenter Norway. 

Absolutt heftig opplevelse og bilen leverte.

Ble nok litt for gira og ga for tidlig gass ut fra sving så ble endel understyring og varmgang i dekk.

Så neste gang blir det nok å ta det litt roligere og finne mer flyten.

Av kjøreutstyr endte jeg bare opp med dressen @StigJ linket til og den virka veldig bra. Så mange andre som hadde lik. Vanlige lette sko og mopedhjelm på hue.

Tenkte igrunn ikke så mye over kjøreutstyret i "kampens hete" 😄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde for lite (2,1) trykk i utgangspunktet så det ble riktig trykk (2,4) når dekka ble varme.

Men dekktrykket BMW har satt for kjøring på vei blir kanskje feil på bane? 

Syns bilen fungerte bra, men noen ren banebil er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars89 skrev:

Hadde for lite (2,1) trykk i utgangspunktet så det ble riktig trykk (2,4) når dekka ble varme.

Men dekktrykket BMW har satt for kjøring på vei blir kanskje feil på bane? 

Syns bilen fungerte bra, men noen ren banebil er det jo ikke.

Når jeg kjører 20 min pass med cup 2, så begynner jeg gjerne på 1.8/1-9 ca. Og ender opp på 2.2 fremme og 2.5 bak etter 20 min.. Varierer nok litt fra bil til bil og hvilke dekk man kjører på. Har blitt fortalt at det optimale for cup 2 er rundt 2.1 på bane med varme dekk. 

Men kjører fort 2-3 pass før jeg finner riktig dekktrykk. Om bilen står til dagen etter oh dekka blir kalde er det gjerne nedpå 1,5 bar

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...