Gå til innhold

Feilkoder.


Stormo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Byttet batteri + at jeg sjekket noen sikkringer. Etter dette kom det opp feilkoder. Har vært på verksted  å sjekket/slettet noen, men fremdeles står det feilkoder igjen.. Disse kodene fikk jeg ved sjekk hos verksted. Vet ikke om sikkringer kan forårsake noen av feilene?

15B0AC49-D486-48A5-A9C5-B3054D001C2C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av feilkodene der sår jo i ren tekst hva som er galt da.
Ellers ville jeg nok heller tatt en ordentlig diagnose med feks. ISTA (BMWs eget prog) slik at du får mer fyldig klartekst samt løsningsforlsag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kodet inn nytt batteri?

Når du sjekket sikringer, gjorde du en visuell inspeksjon eller brukte du en sikringstester?

Ville uansett fått tak i kabel og ista så slipper du å betale i dyre dommer hver gang du sletter koder etter å ha gjort ett utbedringsforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere roe ned dette ISTA-maset. Får det til å høres ut som at det er klin umulig å fikse BMW uten, det er det ikke. Autologic er bra greier. Jeg har både ISTA og original ICOM og det er det siste jeg gidder å dra ut når jeg skal sjekke feil på bilen.

Hvorfor byttet du batteri? Hadde du noen konkrete tegn på at det gamle var dårlig? Hva legger du i å teste sikringer? Hvordan gjorde du eventuelt dette? Er feilkodene på bildet de som var igjen etter sletting? Har du noe ide om noen av disse lå inne før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet batteri pga at bilen kunne bli fri for strøm bare dører ble glemt åpen en liten stund. Har hatt ute sikring for å se om sikring var gåen. Feilkoder er igjen etter jeg hadde den på godkjent BMW verksted. Speilfeil vet jeg om, har nytt, men di andre kodene kom ved uttak av sikkring og batteribytte. Fra før kom SOS feil opp + at ryggesensorer sluttet å virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tenke meg at enkelte av disse kunne ha kommet ved å dra ut sikringer (eller andre kontakter), du har bl.a. 3 stk. relatert til DSC. Er dette koder som ikke går vekk eller fikk du slettet disse?

Hadde du varsel om høyt strømtrekk før du byttet batteri? Batteriet kunne ha blitt dårlig pga. alder, men det kan også være elektriske problemer som gjør at for mye strøm trekkes. Hvis man har hatt lekkasje inn i noen kontakter kan man både få feil som forstyrrer kommunikasjon mellom moduler og som fører til strømtrekk, men igjen: Gikk det an å slette disse feilkodene eller kom de tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved batteribytte gikk feilkode bort etter en stund, men da jeg tok ut sikkring til hanskerom+ en jeg ikke husker var til, så kom feilkoder😅. Verksted fikk ikke slettet disse kodene som jeg har, di kom tilbake igjen med en gang. Har ikke hatt noe varsler om høyt strømtrekk nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Nå må dere roe ned dette ISTA-maset. Får det til å høres ut som at det er klin umulig å fikse BMW uten, det er det ikke. Autologic er bra greier. Jeg har både ISTA og original ICOM og det er det siste jeg gidder å dra ut når jeg skal sjekke feil på bilen.

 

Det var ikke poenget :) Poenget var å ha eget utstyr slik at man slipper å dra på verksted i ett sett under en feilsøknings prosess. Har man ikke utstyr selv fra før skal det vel godt gjøres å skaffe seg noe rimeligere og mer kompetent enn ISTA+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, FRM modulen har en ugrei tendens til å bli delvis defekt ved lav spenning over tid så den kan jo faktisk ha tatt reel skade.

Mange av de andre feilene relaterer til DSC så kanskje du skal prøve å bytte de sikringene du har sett over for faktisk å eliminere mulige feilkilder (ikke det at jeg normalt bytter deler på måfå, men sikringer er billige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, Stormo said:

Ved batteribytte gikk feilkode bort etter en stund, men da jeg tok ut sikkring til hanskerom+ en jeg ikke husker var til, så kom feilkoder😅. Verksted fikk ikke slettet disse kodene som jeg har, di kom tilbake igjen med en gang. Har ikke hatt noe varsler om høyt strømtrekk nei. 

Hvorfor begynte du å ta sikringer på dette tidspunktet da? Var det pga. speilet ditt eller var du fortsatt plaget med noe annet? Kan være at du har kommet borti noe annet eller røsket ut en kontakt?

4 minutes ago, PIIIPower said:

Det var ikke poenget :) Poenget var å ha eget utstyr slik at man slipper å dra på verksted i ett sett under en feilsøknings prosess. Har man ikke utstyr selv fra før skal det vel godt gjøres å skaffe seg noe rimeligere og mer kompetent enn ISTA+?

Det går an å starte med enklere relativt billige feilkodelesere for å finne ut om feilsøking er noe man ønsker å holde på med. Jeg har bl.a. en Icarsoft plukket opp fra finn for under en tusenlapp som gir ut helt fair koder og enklere live-data. For å snu litt opp ned på spørsmålet: Hadde ISTA+ vært din første anbefaling om den eneste muligheten til å bruke programvaren var med gyldig lisens? Tatt pris, kompleksitet og brukervennlighet i betraktning? Hvis jeg kunne ha fått noe av det beste fra Autologic eller det beste fra Autel gratis så hadde jeg nok endt opp med å bruke disse før ISTA (mesteparten av tiden).
Det er klart ISTA er et kraftig verktøy og tatt i betraktning tilgjengeligheten så er det ikke til å komme unna dette alternativet. Jeg ser dog en tendens i mange tråder hvor det nærmest latterliggjøres å lese ut feilkoder med noe annet enn ISTA. Nå sikter ikke jeg lengre direkte til deg eller denne tråden, men litt mer generelt. Bildiagnostikk handler like mye om systemforståelse og ved å overlate alt til ISTA så legger man til en viss grad vekk evnen til å tenke og vurdere ting selv. Det er ikke gitt at man har testplaner for alt mellom himmel og jord og derfor mener jeg at ISTA ikke er en "last stop"-løsning som kommer til å redde en i alle mulige situasjoner. Det er heller ikke gitt at alle feil på eldre biler vil være beskrevet der, folk har en tendens til å gå til andre verksteder enn BMW sine når bilene blir eldre, derav blir slike feil mindre beskrevet også. Så, for å oppsummere: ISTA er grei den, men noen ganger kan man også komme med konkrete tips, løsninger og testprosedyrer på konkrete spørsmål uten å referere til at man nærmest bruke ISTA for å få til noe. ;)

Når det gjelder å bytte sikringer så hadde ikke jeg gjort dette så lenge de er hele. Disse er enten av eller på og kan testes 100% konklusivt med et multimeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, E.C. skrev:

Når det gjelder å bytte sikringer så hadde ikke jeg gjort dette så lenge de er hele. Disse er enten av eller på og kan testes 100% konklusivt med et multimeter.

Ikke helt nøyaktig, men stiller man inn på Ohm og får 0.0 så er de greie :) 

https://youtu.be/ZYKeVS0SpOY?t=105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

9CC5 er en ganske vanlig ting å få feil på, som oftest feil på selve glasset.
E723 vil jeg anta er selve sensoren i ruta, ikke helt uvanlig at den også går i stykker, men den er ikke sååå viktig.
D36A mener jeg også har på min egen bil, eller sett den før. Ubetydelig feil som ikke gjør noe galt. Mulig den ikke er reell engang. Men kan kanskje komme av strømbrudd.
601D/601E kan absolutt være av strømbrudd, du kan jo selv sjekke om brekket fungerer. Gjør det det, så er dette ikke viktig.
43E2 mener jeg er et faktisk problem, for med denne feilen så kan ikke bilen kjøre regen av DPF. Ikke ukjent feil på M57.
51B0, føler meg usikker på den. Men vil anta at det kanskje er pga strømbrudd. Har ikke sett den før så mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...