Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada, men det er jo Off topic:)

Har fått(!) en eldre C-Max som trenger litt TLC før den havner på Finn for å finansiere E90 vedlikehold.

Bilen er ikke feilfri og jeg lurer på om det finnes det noe diagnoseverktøy som kan kjøres på PC ala ISTA for Ford?

Skrevet

Koster deg vel +-1500 for en diagnose og oversikt. Vært mitt førstevalg i stedet for å lage en tråd på et BMWforum iallefall.
Min erfaring med C-Max er at jeg ikke ville tatt i mot en gratis en, det er drittbil nr1 og en grunn til at den er gratis.

Skrevet
2 timer siden, Kvasi skrev:

Koster deg vel +-1500 for en diagnose og oversikt. Vært mitt førstevalg i stedet for å lage en tråd på et BMWforum iallefall.
Min erfaring med C-Max er at jeg ikke ville tatt i mot en gratis en, det er drittbil nr1 og en grunn til at den er gratis.

Du har helt rett, én diagnose koster 1500. Fire-fem koster 6000-7500 som ofte blir tilfelle når det gjelder elektroniske/elektriske feil. Ett og ett sjekkpunkt til man er i mål, og feilkoder bør slettes mellom hver runde. Legger man inn transport av bil på leid henger i tillegg blir det fort dyrt.

Nå er det ikke slik at alle medlemmene her kun tenker BMW :) det er mange medlemmer som har massevis av forskjellig kompetanse og deler villig. Opptil flere har ganske god kompetanse innen generell bilelektronikk, kjører BMW og henger her. Det tok meg under en time å få ett kort og treffende svar!

Drittbil nr1? da er mange biler du ikke har vært borti. Netto korreksjonsutgifter på denne er over 15år er under 20% av hva jeg hadde på 6mnd på en 5år gammel A6.. Ett par ettermiddagers arbeid, ett eller annet sted mellom 200 og 2000 i deler gir uansett ett greit overskudd, både i cash og mindfulness

  • 2 weeks later...
Skrevet

Om man bare trenger diagnose for motor, så er jo blåtann obd2 ganske kurant. Finnes også gratis apper på Android som leser av obd2 koder.

  • 1 month later...
Skrevet

Kan jo oppdatere litt her 😊 Ford har noe som heter smart charge. Den er så smart at den ikke viser feilkoder, altså dynamo kan være gåen uten at feilmelding eller ladelampe lyser. Fant en video fra en som hadde peiling og mente at Ford kjørte en bytt og prøv igjen holdning, i alle fall på gen1 av smart charge. Ellers var koblingsskjema og oscilloskop for å finne avvik (ikke feil) greia. Kobler man ut kontroller plugg på dyno lades batteri med Max volt og man ser at dynamo «virker» men at en kontroller kan være defekt. Rimelig spesielt for oss som er bedre vant.. ikke det at BMW er perfekt, men ladelampa lyser iaf dersom batteriet ikke lades.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...