Gå til innhold

Vurderer G30. Vanlige feil?


Sjøbuse
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe G30. Er det noe spesielle feil å se etter på de? Vurderer kun bil med N63B44 motor. G30 med andre bensinmotorer er jeg ikke interessert i, men jeg har også sett litt på diesel. Skal jeg ha diesel må den ha gått veldig lite og være veldig, veldig billig. Bare B57D30S0 som er av interesse i så fall. 

Vanlige feil eller problemer med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

N63 er jo som kjent en motor med litt historie, men heldigvis i de eldre G30 er det altså TU2. Denne er lettere og har et mye bedre kjølingssystem. I tillegg fikk den jo nye stempler slik at oljeforbruket minsker kontra TU1. 

Min har snart rullet 200.000 km og det har ikke vært noen som helst STORE problemer utover vanlig service/litt småtteri og egne oppgraderinger for å få potensiale ut av bilen. Har jo også styrt med litt det under her, men det gjelder jo de fleste nyere BMW nå til dags. Ikke noe G30 fenomen. 

Krakkelerte lykter, vann/kondens i lykter, sømmer som er i ferd med å gå opp/har gått opp i skinninteriør, generell slitasje i interiør og rust ved sideskjørt fremme/dører må passes for. Samme med tak. 

Ellers er det tut og kjør. Forholdsvis nye biler, så det er begrenset med langvarig erfaring. Men de deler mye av likhetene med F1x.

Ikke kjøp fattigmannsdiesel i en slik bil som dette, fortjener litt motor som brommer. Det er ca hele bilen.

Gjerne også kjøpt en bil som er godt utstyrt da det også er hele bilen, og for guds skyld, skinntrukket dash. Det hjelper også mot den gnissing og knirking som nyere interiør i BMW har en tendens til å ha. 

Ser at du kommer fra E38 som var en skikkelig premium BMW så det kan virke litt kjipt i forhold, men mye annet med G30 som veier opp noe av det som mangler. 

Endret av Clarity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. 
Bensin jeg er mest interessert i ja. Hvordan er bensinforbruket egentlig? 
Er som sakt i hovedsak kun interessert i M550i, men har vurdert M550d om det dukker opp en som "gis bort". 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Takker. 
Bensin jeg er mest interessert i ja. Hvordan er bensinforbruket egentlig? 
Er som sakt i hovedsak kun interessert i M550i, men har vurdert M550d om det dukker opp en som "gis bort". 
 

N63 er mest for pengene, spesielt siden du kan gjøre så utrolig mye med dem. Aftermarkedet er veldig stort for den som er interessert for sånt. 

Forbruket er faktisk ikke så ille, ble bedre etter optimalisering. 1.0-1.2 på gjennomsnitt her, men du kan få den helt ned på 0.7 om du virkelig planlegger. 

Før optimalisering var forbruket noe høyere, men synes ikke det er ille for en bil som er så stor og tung, ikke minst med 600 gamp. 

N63 er jo egentlig en simplere versjon av S63, så det er jo som å kjøre eie en ///M når det kommer til kostnader... delepriser er heldigvis noe under en ///M, men det er bare noe man skal være klar over. 

Men om du kjører mye så er det en kostnadsberegning du må gjøre, siden bensinprisen er relativ høy og forbruket er jo på ingen måte som en vanlig liten diesel. 

Endret av Clarity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører i dag en 2013 modell Tahoe på 2,5 tonn med 6 liters bensin V8. Så forbruket er ikke det jeg er mest redd for. 
hadde en 1999 740 før. Gikk på 1,1-1,2 den også. 
bare greit å vite hva den bruker før jeg eventuelt handler en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. N63 er egentlig en steingammel motor og BMW skjønte vel at å bruke tid og penger på ny V8 utvikling hadde ikke noe for seg slik som ting er i ferd med å gå. 

Så det er bare sånn det er. Men jeg synes det er verdt det. Er tørste de sekser dieselene til BMW og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G30 er en fantastisk flott og ikke minst bra bil, jeg er nå på tredje året med min G30 540d og er strålende fornøyd. Ikke noe dugg i lykter, interiøret er knirkefritt og det aller meste fremstår som godt sammenskrudd i min bil. Det er jo selvsagt noen ting å sette fingeren på, slik er det jo med alt. Men alt i alt så har min G30 fremstått som en tilnærmet feilfri bil, bank i bordet. N63 motoren i M550i har jeg ikke mye erfaring med, men den fremstår som vesentlig forbedret enn tidligere N63 utgaver. Såpass at jeg selv ikke hadde vært redd for å eie en over en lengre periode. Jeg prøvekjørte en M550i og det er ikke tvil om at dette er en fantastisk bil på alle mulige måter, dette er bilen du vil ha. Jeg ville faktisk styrt unna M550d, med fire turboer og masse kompleksitet er jeg redd dette kan bli en dyr bil å holde i årene fremover. Ytelsesmessig så går den heller ikke veldig mye bedre enn en 540d. B57 motoren er robust og fin, jeg føler at jeg i 540d har funnet sweetspotten i G30 sortimentet. Den går veldig godt, med tune så har du opp i mot 400 hester og 800 nm…har dette i min og det er helt fantastisk. Samtidig så er det en bil som fint kan kjøres ned mot 0,5 på pen norsk langkjøring, man skal dundre hardt nedover autobahn før den passerer litern på mila. Men den har jo ikke lyden eller karakteren man får i V8ern, og det er ganske vesentlig. 

Lakk har klart seg passe bra på G30 bilene, her var det litt mer trøbbel på F10/11 generasjonen. G30 har panser, dører og fremskjermer i alu så rust er ikke noe problem her. Litt sinkslipp har det vært, men her dekker fortsatt garantien. Men lakken er tynn, man får veldig lett steinsprut på panser og fanger. Jeg måtte lakke opp min frontfanger etter 70 000 km… Men dette gjelder for de fleste nye biler i dag😅

Alt i alt, en G30 med kraftig motorisering fremstår som en utrolig kompetent og flott totalpakke. Muligens beste valget i segmentet, enten man går for sterk diesel eller bensin 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg ville faktisk styrt unna M550d, med fire turboer og masse kompleksitet er jeg redd dette kan bli en dyr bil å holde i årene fremover. Ytelsesmessig så går den heller ikke veldig mye bedre enn en 540d.

Nå leverer jo 550d mer en bare litt mer effekt, samtidig som den er overlegen etter trimming!

den har akkurat de samme svakhetene på motor som din 540d, og begge vil nok kun slite ut den minste turboen på sikt. Og 550 har vannavkjølt intercooler, som er større og mer effektiv en forrige generasjon 550d

samtidig fåes kun 550d med lav kjørehøyde på xdrive, og den koster omtrent det samme som en 540d idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

Nå leverer jo 550d mer en bare litt mer effekt, samtidig som den er overlegen etter trimming!

den har akkurat de samme svakhetene på motor som din 540d, og begge vil nok kun slite ut den minste turboen på sikt. Og 550 har vannavkjølt intercooler, som er større og mer effektiv en forrige generasjon 550d

samtidig fåes kun 550d med lav kjørehøyde på xdrive, og den koster omtrent det samme som en 540d idag.

Ja den har vesentlig mer effekt, men forskjellene i ytelsene synes jeg (på papiret) ikke er så store. Etter tuning er det selvsagt noe helt annet, det er jeg enig i. Hvilke svakheter er det egentlig snakk om på B57? jeg spør fordi jeg er nysgjerrig :) Har ikke klart å finne ut av noen spesielle svakheter med denne motoren, men ettersom jeg har en selv kunne det vært interessant å vite. M550d på sin side har jo ett par turboer ekstra som det kan gå feil med, så dette er jo en mer kompleks motor. Dette var også en av årsakene til at BMW ikke lenger ønsker å produsere denne, den var så kompleks at den var dyr å produsere. Men når det er sagt så er jo dette ett teknisk mesterstykke fra BMW, der Audi/Porsche måtte ty til en V8 på 4,0 liter for å oppnå samme effekt kunne BMW takket være sin tekniske know how bygge videre på sekseren. Jeg betrakter dette som verdens råeste dieselbil 8) 

En 540d står ganske høyt i pris ser jeg ja, særlig i forhold til en 530d. Men jeg ser at de M550d som står på Finn.no gjerne har gått en del mer, de fleste er også importbiler og har da ikke det siste året på nybilgarantien. Anyway så var det ikke meningen å starte noe diskusjon for det ene eller andre, jeg kom bare med min individuelle anbefaling/mening :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Clarity skrev:

heldigvis i de eldre G30 er det altså TU2. Denne er lettere og har et mye bedre kjølingssystem. I tillegg fikk den jo nye stempler slik at oljeforbruket minsker kontra TU1. 

Hvilke modeller bør man gå for? Når skjedde denne endringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Hvilke modeller bør man gå for? Når skjedde denne endringen?

TU3 kom vel med 2020 modellen, så mellom 2017 og sommer 2019 fikk man TU2 motoren. Bare vær obs på at TU2 har 462 hk mens TU3 fikk 530 hk. Det er jo en forskjell synes jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

TU3 kom vel med 2020 modellen, så mellom 2017 og sommer 2019 fikk man TU2 motoren. Bare vær obs på at TU2 har 462 hk mens TU3 fikk 530 hk. Det er jo en forskjell synes jeg 😀

Ok. Ble litt forvirra med "TU1 og tidlige modeller". Den slutta de vel med i 550i da F10 gikk ut og G30 tok over, men da er jeg med. 
var klar over 17 til 20 med 462 hk. 

Trodde bare tidligere modeller refererte til de første G30 modellene. Ikke alle hele veien til det ble ny motorkode. Registrerte ikke at de var snakk om både F10 og G30 heller🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Ok. Ble litt forvirra med "TU1 og tidlige modeller". Den slutta de vel med i 550i da F10 gikk ut og G30 tok over, men da er jeg med. 
var klar over 17 til 20 med 462 hk. 

Trodde bare tidligere modeller refererte til de første G30 modellene. Ikke alle hele veien til det ble ny motorkode. Registrerte ikke at de var snakk om både F10 og G30 heller🤣

Ja og når sant skal sies så var det vel aldri noe som het TU1, men bare TU. Og som du har forstått så gikk denne ut med F10/11 generasjonen ja.

Man skal ha tunga litt i munnen her, kan fort bli forvirrende med alle betegnelsene denne og andre motorer har 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...