Gå til innhold

BMW F11 2013 Chassis feilmelding, og "trampoline" effekt over små ujevnheter i veibanen


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

På vei til jobb i dag så fikk jeg en chassis feilmelding, ( drive carefully osv) pluss at bilen oppførte seg neste som en trampoline. Selv små ujenvheter gjorde at bilen gynget  i flere sekunder etterpå. Tok en rask sjekk av demperene da jeg kom på jobb, og det ser ut til bakenden setter seg med en gang  hvis en legger litt vekt på bakenden av bilen.

Begge luftbelgene bak er skiftet, en for ca 4 år siden og en for ca et halvt år siden. Kompressoren har virket senest i går. Hørte ikke etter i dag, men bilen er ikke lav bak.

Mistenkte først demperene, men antar at vanlige dempere ikke vill trigge noe feilmelding, da dem ikke har noe elektronikk (dem er ikke EDC).

Holder en knapp på fordelings ventilen til luftfjæringen. Skal få lest av feilmelding når jeg kommer hjem i ettermiddag.

 

Er det noen som har vært borti en slik trampilne/hoppeslott effekt på  bakaksling/hjuloppheng, og hva som var årsaken??

 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme feilmelding og symptomer på F01, hos meg var kompressor defekt og sikring til kompressor var røket.  Hadde på forhånd kjøpt inn fordelingsventil og reguleringsventil pga bilen seg ned bak i løpet av et par dager men endte med å kjøpe komplett kompressor med ventiler siden denne var defekt. F01 har fjærbein med luftbelg på toppen av edc demperen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg fort teste med diagnose software. håper det ikke er kompressor da den er dyyyr. :-) 

Den har ca litt over to finger høyder mellom dekk og hjulbue,... som er normalen, og  den setter seg med en gang om man gynger den litt på hengerfeste..

Har ikke EDC på min F11 . Får vel ta en diagnose med Rheingold når jeg kommer hjem.

Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått kjørt diagnose på den. Og det ligger inne en feilmelding på at den bruker for lang tid på heving.

Den hever seg fint når en kjører heve / senke funksjonstest i  ISTA-D

etter å kjørt noen kilometer hjem fra jobb såg jeg at den også satt lavere enn det den skulle, på BEGGE sider, da utelukker jeg at belgene kan være noe medvirkende årsak her.

Har derfor en mistanke om det kan være den fordelingsventilen som er synderen, siden kompressoren ser ut til å virke helt fint når den får beskjed om å kjøre av ISTA.

Eller åpne/lukke ventilen som sitter på selve kompressoren.

 

Hvis jeg først tar ned og demonterer kompressoren så skal jeg sjekke og tørke ut "tørkekulene" også når man først har det nede.

Fant en video på youtube på hvordan man kan funksjonesteste disse ventilblokkene. Kanskje dette blir en liten ettermiddags jobb til helgen.hmm

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering.

I dag da jeg skulle kjøre hjem fra jobb hadde den relativt normal høyde bak da jeg startet å kjøre, men den begynte å oppføre seg som tideligere med gynge effek over ujenvheter,

Da jeg parkerte hjemme på gårdsplassen var den betydelig lavere bak på begge sider.

Trigger jeg kompressor med Ista så blåser den seg opp igjen, men av en eller annen grunn blir ikke kompressoren trigget under kjøring.

Kan dette fremdeles skyldes Ventilblokka ved kompressoren??

Sjekket høyde avvik funksjonen i ista og den registrerer så og si likt på hver side, og verdien endrer seg før og etter at kompressor har blåst opp belgen, så høydesensorene ser da ut til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lekk i systemet. Jeg har hatt min E61 stående i 4 uker uten at den sank noe særlig. Bilen slipper ikke ut luft uten videre når du kjører, så hvis du startet med normal høyde og kom fram med lavere høyde har dette lekket ut et sted. Hvorfor kompressoren ikke ble kommandert til å heve er ikke lett å si, men hvis bilen først kommanderer den opp og kompressoren ikke starter/bilen forblir lav vil du få opp en feilmelding i dash. Mulig avviket ikke var stort nok for det som aksepteres under kjøring. Hvis du stopper bilen med en gang du ankommer så vil den sannsynligvis ikke pumpe opp før neste oppstart.

Siden det er likt på begge sider så vil jeg foreslå videre diagnose med såpevann på ventilblokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EC. Den lekker ikke mens den står på jobb, men når jeg kjører fra jobb og hjem igjen.

Siden kompressoren virker, den siger likt på begge sider, høydesensoren ser ut til å fungere, og kompressoren klarer å levere trykk nok når den går, så mistenker jeg ventilblokka, og ikke den ventilen som sitter på selve kompressoren. Tror jeg bestiller ny blokk først som sist, da den alikevel snart er 9,5 år gammel, og trolig synderen her.

Noe forskjell på kina vs Wabco blokker, noen som har erfaring med disse?

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig i logikken din og det blir vanskelig å feilsøke om den ikke lekker når den står. Du kan kanskje plugge ut strømmen til hele kompressoren/modulen og ta en kjøretur for å se hva som skjer? Hvis det lekker ut da så kan det hende at lekkasjen behøver nok trykk som oppstår ved å kjøre over humper etc. Hvis det derimot ikke lekker da kan det tyde på at det er noe med styringen av kompressor/ventilblokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Er i grunn enig i logikken din og det blir vanskelig å feilsøke om den ikke lekker når den står. Du kan kanskje plugge ut strømmen til hele kompressoren/modulen og ta en kjøretur for å se hva som skjer? Hvis det lekker ut da så kan det hende at lekkasjen behøver nok trykk som oppstår ved å kjøre over humper etc. Hvis det derimot ikke lekker da kan det tyde på at det er noe med styringen av kompressor/ventilblokk.

Mulig jeg demonterer kun ventilblokken og tester denne for lekkasje. Slik jeg skjønner det skal den være lukket så lengde den ikke tilførers strøm.

Det ligger en fin video av en som feilsøker disse blokkene, på youtube.

Høydesensorene registrerer avvik når den ligger lavt på ræva, og viser det i millimeter i Ista. Det i seg selv burde vel være nok til å trigge kompressoren skulle en tro. Mulig det finnes en bedre livedata/diagnose del i Ista for å teste dette, enn bare hev/senk funksjonstest (kompressoren går jo når den får signal om det fra Ista)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid like lett å lese av sånt i ISTA. Sist jeg mistenkte noe med luftfjæringa så brukte jeg min Launch til å grafe høyden/avviket på begge sider i en overlay. Dette var ekstremt mye enklere å følge med på enn tall som hopper fram og tilbake. Du får se litt mer i ISTA, mulig du finner noe bedre visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tilnærming til problemet er vel "elemineringsmetoden"

1. Kompressor går ved å bruk av ista = kompressor i orden

2 kompressor løfter bil ved bruk av ista= overtrykksventil på kompressor virker slik den skal, kan også senke bil via ista, så ventil trolig ikke stuck i lukket eller åpen posisjon.

3. når bilen "sagger" gjør den det på begge belgene=Belgene ok

4. Høydesensorene viser så og si like verdier (et par mm avvik kanskje) på begge sider bak, og viser forskjellig avvik avhenging om belgene er blåst opp, eller bilen sitter lavt på baken= høydesensorer bør være ok

5. kompressor rele virker=kompressor starter ved bruk av Ista

 

Gjenværende muligheter er da:

defekt ventilblokk=holder ikke tett når den skal eller under trykk(humper og andre ujevnheter på veien  som fører til økt trykk i systemet)

Lekkasje i slanger, skade på trykkslange, lekkasjer i overgang mellom trykkslange og ventilblokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig enig i det du kommer med her. På nr. 1 blir det at kompressor går og greier å løfte bil som er vesentlig for å fastslå at selve kompressoren fungerer, men det virker det som at din gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Er vel egentlig enig i det du kommer med her. På nr. 1 blir det at kompressor går og greier å løfte bil som er vesentlig for å fastslå at selve kompressoren fungerer, men det virker det som at din gjør.

Det gjør den uten problemer. Det som er merkelig her er at den ikke blir trigget når det er lite luft i belgene.

Nå har bilen stått natten over uten at høyden på ræva har endret seg i det hele tatt.

Er jo en kontroll modul for luftfjæringen. det kan jo være den som er årsaken til at den ikke løfter seg, men har ingen feilmeldinger som går direkte mot modulen og ista ser ut til å få kontakt med den på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt med diagnosen i dag også, og da måtte jeg kjøre testen flere ganger før bilen løftet seg. Selv om kompressoren gikk. Høres litt ut som overtrykksventilen til kompressoren 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den sliter med å bygge trykk av og til? Er det dyrt med komplett kompressor med ventilblokk for F11? Mener at man får noe slikt til rundt 4-5k for E61 og da slipper man å tenke på det de neste 10 årene, særlig når du allerede har byttet belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...