sdhild99 Skrevet Juni 28, 2022 Share Skrevet Juni 28, 2022 (endret) Heisann, Jeg lurer på om jeg skal prøve meg her, eller om det bare blir bråk 🙃PS: Kan vi vennligst ikke ha noen diskusjon om man er for eller i mot datasprut i denne tråden? Jeg er inneforstått med at begge deler har både fordeler og ulemper. Faktum er at bilen nå er mest mulig stock, og det burde være mulig å få bilen til å gå greit i original tilstand. Er det noen som har opplevd følgende symptomer og kan gi konkrete råd? Det er spennende hvis noen på bakgrunn av symptomene har opplevd det samme og har løsningen. Det er mye info i innlegget, så gjerne les det to ganger Symptomer: Ved lavt og moderat(+) gasspådrag butter bilen i mot. Det er som om den holder igjen. Den lugger en god del. Man kan ikke høre fusking eller lignende fra motoren men man kjenner det i bilen. Aksellerasjonen er ikke lineær men pulslignende (surges). Ved jevn gass er det som å kjøre med tilhenger. Bilen lugger/rykker litt sånn frem og tilbake som om man hadde en henger på slep. Typisk turtallsområdet 2-3000 rpm ved jevn gass. Man merker det ikke så veldig i 6. gir pga stor fart, men i typisk 3. og 4. gir merker man luggingen ved jevn hastighet godt. Ved full gass oppleves ingen lugging/butting i mot og det føles som om bilen har de 340HK den skal ha. Bilen starter fint både kald og varm og går fint på tomgang. Den har selvsagt den klassiske 'lumpy idle' som innebærer at den går litt ujevnt på tomgang. Bil: 1992 E34 M5 3.8 - S38B38. Annen relevant info: - Stock ECU, stock motor. - Nytt luftfilter - Plugger skiftet i fjor, gått 6000km. Disse er av typen Bosch Y6DC. - MAF-sensor ny for 3 år siden, gått maks 10.000km. Eventuelt ingen km siden denne ikke ble brukt av datasprutet som stod på før. - Ny original lambdasond plassert i X (Supersprint eksos) - Nye originale dyser - Ny TPS i fjor. Gått 5000km. Etter det kan forstå er det ingen kalibrering på denne på S38B38 med original hjerne. - Nye intake hoses på innsug - Coiler er gått ca 13.000km etter at de ble kjøpt nye av en tidligere eier. Disse er av typen Bosch - Ny original bensinpumpe i fjor sommer. Gått 5000km - Motor overhalt av en tidligere eier. Den er gått ca 19.000km etter overhaling. Via internett vet jeg om 2 stk som har samme symptomer. Han ene har en 1994 E34 M5 Touring. Han har ikke klart å finne problemet. Han andre ved navn AJ fra England har en fullstendig overhalt E34 M5 3.8, nut and bolt, alt i motoren er splitter nytt. Han driver et Bmw-verksted og har heller ikke klart å finne problemet. Hans motor var ikke sånn før overhaling. Som sagt er alle delene på hans motor nye. ECU er samme som før overhaling. Mer relevant info og bakgrunnsinformasjon: Det er viktig å påpeke at problemet oppstod som en direkte konsekvens av å bygge tilbake til original/stock ECU. Det var ikke jeg som monterte datasprut i bilen. ECU som stod i bilen da datasprut ble montert er over alle hauger så jeg har skaffet en brukt ECU. Siden dette problemet oppstod som en direkte konsekvens av å bygge tilbake til stock ECU er det lett å tenke at feilen skyldes en av følgende komponenter som ble introdusert. Det kan selvfølgelig hende, men det kan også være samspillet mellom alle eller noen av komponentene. Se under for hva som ble utført: Samtidig som brukt stock ECU ble montert ble også følgende gjort: - Ny original lambdasond plassert i X (Supersprint eksos) - Nye originale dyser - Nytt luftfilter - Nye intake hoses på innsug - Vaccum-slanger på innsugssiden ble byttet ut - En gummislange mellom innsug og oljepåfylling ble byttet ut - En gummislange ut fra veivhusventilasjonen ble byttet ut - Nye O-ringer ble naturligvis brukt når plenum ble montert. Siste turen med datasprut få dager i forkant av denne operasjonen var den ikke sånn rykkete. Datasprutet hadde andre problemer men jeg skal ikke gå inn på det her.Det som gjør problemet ekstra utfordrende er at delene som er introdusert er nye, med unntak av ECU. Ellers er det utfordrende å tenke på at alle mulige komponenter kan ha feilet mens det ble bygd om til original hjerne. Komponentene som trolig fungerte siste turen sammen med datasprut ble neppe ødelagt under ombygging til original hjerne. Selvfølgelig kan samspillet være annerledes og gi andre symptomer. Nye deler kan også være Dead on Arrival. Så alt kan i utgangspunktet være galt. Hva har jeg forsøkt til nå i feilsøkingsprosessen? Jeg har blitt oppfordret til å starte med de grunnleggende tingene. 1: Bytte ECU med en annen stock ECU: Ingen forskjell. 2: Koble fra MAF / LMM: Bilen ble bare verre. Jeg konkluderer med at denne fungerer som tiltenkt. Se info om denne lenger oppe i tråden. 3: Koblet fra stikket til en og en coil mens motoren sviver. Når ett stikk er dradd ut sviver den markant dårligere og blir helt OK når stikket til coilen plugges inn igjen. Tanken her var å avdekke dersom et stikk ble dradd ut og motoren IKKE endret gange. Da ville man fått en indikasjon på at noe var galt med den aktuelle coilen / pluggen. Ting tyder på at alle coiler og plugger fungerer. 4: Sjekket plugger. Disse ser OK ut. Den hvite keramiske delen har ingen brune/sorte streker som tyder på overslag. 5: Dro ut stikket til lambdasensor. Bilen lugger markant mindre under gasspådrag (lett og moderat, se symptomer øverst i innlegget). Den er på ingen måte frisk, men lugger mindre under aksellerasjon. Under jevn hastighet er det ikke noe bedre. 6: Dro ut stikket til tomgangsmotor (Idle Control Valve) etter tips fra AJ fra England. Wow, bilen oppfører seg slik jeg tror den skal oppføre seg når ting virker. Bortsett fra helt nede da gassen er blitt skikkelig av/på og lite responsiv. Dette er ingen løsning! Før noen sier bytt tomgangsmotor så har AJ fra England gjort dette selv om han allerede hadde ny i utgangspunktet. Dette hjalp ikke. AJ kan ikke forklare dette fenomenet og har ingen løsning.Hva er det neste på lista mi? 1: Bytte inlet air temperature sensor 2: Bytte vanntemperatursensor til ECU (blå) Jeg suger på å skru selv og har som mange andre begrenset økonomi. For meg har dette så langt vært en 'no expenses spared' bil etter beste evne, men jeg kan ikke fortsette å hive ut penger og bare bruke elimineringsmetoden fremover uten å ha en teori. I alle fall ikke på dyrere komponenter og verkstedregninger. Noen har foreslått å teste dysene. Disse er som sagt helt nye originale kjøpt fra Koed. De kan naturligvis ha feil på seg, men på full gass fungerer bilen helt fint. Noen har foreslått å synkronisere gass-spjeld / throttle bodies. Dette er ikke noe jeg kan / vil gjøre selv. Burde ikke disse i så fall også ha gitt utslag med datasprut? Jeg er ganske stuck nå..... hva tenker folk kan være feil? (Please, ikke si 'monter datasprut' . Dette har andre drawbacks. Vi trenger ikke ta den diskusjonen i denne tråden, vær så snill ) Endret Juni 28, 2022 av sdhild99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 28, 2022 Share Skrevet Juni 28, 2022 Før du bytter temperatursensorer så kan du teste disse via live-data eller demontere de og måle motstand ved ulik temperatur. Hvis jeg leser resten riktig så har du endret plasseringen til lambdasensoren vs. hvor den sitter originalt, stemmer dette? Jeg kan se for meg at en annen plassering og eventuelt orientering på lambda kan påvirke avlesningen og kalkulasjonen bilen utfører når den ikke går på full last. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2022 19 minutes ago, E.C. said: Før du bytter temperatursensorer så kan du teste disse via live-data eller demontere de og måle motstand ved ulik temperatur. Hvis jeg leser resten riktig så har du endret plasseringen til lambdasensoren vs. hvor den sitter originalt, stemmer dette? Jeg kan se for meg at en annen plassering og eventuelt orientering på lambda kan påvirke avlesningen og kalkulasjonen bilen utfører når den ikke går på full last. Hei E.C., Siden bilen har supersprint eksosanlegg tror jeg original plassering av lambda ikke er mulig. Så vidt jeg vet har originalt eksosanlegg også X-pipe men lamda er plassert midt i X-pipe i bilens kjøreretning. Den er også plassert slik at den står litt på skrå oppover. På min bil står lambda nå i X-pipe på supersprint men den står ikke på skrå oppover og den står på tvers av bilen, i stedet for i bilens kjøreretning slik original lamdasond gjør. Jeg ble fortalt at X-pipe er mer riktig plassering enn der hvor bredbåndslamda stod siden eksosen fra alle 6 sylindere blandes i X-pipe. Jeg er også fortalt at original ECU krever original lamdasond. Se bilder: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 28, 2022 Share Skrevet Juni 28, 2022 Vanskelig å si om det er nok til å utgjøre en forskjell, men det kan alltid tenkes at avvik fra original plassering kan ha en viss effekt. Legger ved deletegningen med original plassering. Ser ikke ut som en x-pipe der eksosstrømmene krysser, men mer som at de bare er festet sammen og at sensoren måler kun på den ene banken. Av andre ting jeg kommer på er at noe potensielt ikke er koblet opp helt riktig etter datasprut eller at det mangler signal fra noen sensorer. Var det koblet opp til originalt DME-kontakt eller har ledningsnettet vært modifisert fram og tilbake? Spoiler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2022 Hei, de hadde faktisk koblet det opp på en OK måte da de hadde brukt en tom defekt styreenhet som adapter. På den måten koblet de seg rett på originalt ledningsnett uten noen form for klipping eller direkte inngripen. Dette med sensorer har jeg tenkt på selv også. Dette har jeg ikke kontroll på. Det kan tenkes at noen av disse er uoriginale eller annerledes på andre måter. Det er ikke mulig for meg å få tak i denne informasjonen fra de som gjorde dette initielt. Datasprutet benyttet 3 inputsensorer slik jeg har forstått det: TPS IAT MAP-sensor for barometric pressure som var limt på inne i den defekte styreenheten som ble brukt som adapter. Vi fant ingen ekstra sensorer når vi gjorde den jobben vi gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Juni 28, 2022 Share Skrevet Juni 28, 2022 (endret) Må si at med de symptomene du har, og de erfaringene jeg har gjort ifjor på et Bosch Motronic system så kan fort lambda være en greie. Jeg har troen på at du har en målefeil som medfører feil luft/brenselforhold. Lambda, lufttemperatur eller annet. Lambda har nok den største påvirkningen under kjøring. Tuklet mye med TPS, det var et blindspor. Denne skal kalibreres, men gir ikke veldige utslag. Endret Juni 28, 2022 av FredrikE24 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 28, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2022 2 minutes ago, FredrikE24 said: Må si at med de symptomene du har, og de erfaringene jeg har gjort ifjor på et Bosch Motronic system så kan fort lambda være en greie. Jeg har troen på at du har en målefeil som medfører feil luft/brenselforhold. Lambda, lufttemperatur eller annet. Lambda har nok den største påvirkningen under kjøring. Tuklet mye med TPS, det var et blindspor. Denne skal kalibreres. Hei, Etter det jeg kan finne ut skal TPS på S38B38 ikke kalibreres. Det er sånn ca 70% av de jeg har spurt som sier den ikke skal kalibreres og 30% som sier at den skal det. På S38B36 skal den kalibreres, men ikke på S38B38 etter det jeg kan forstå. Denne har ingen klikkelyder og kan ikke stilles på eller vris på. Den gir signaler i form av volt og eller % Når det gjelder Lambda kan det godt være du har rett. At det blir noe tull frem og tilbake med signaler som virker mot hverandre har jeg tro på. Men jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det. Lamdasensor er helt ny og kjøpt på Koed. Forslag til ting jeg kan prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Juni 29, 2022 Share Skrevet Juni 29, 2022 Ang tomgang og datasprut så måtte min bil justeres opp på turtall siden sprutet ikke klarte å kjøre med orginalt turtall på tomgang. Min ligger dønn stabilt nå på 1100 omdreininger. Hva slags sprut har du hatt på bilen? Finnes masse dyktige folk der ute som kan fjernstyre fra hvor som helst i verden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 29, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2022 24 minutes ago, Slavearbeider'n said: Ang tomgang og datasprut så måtte min bil justeres opp på turtall siden sprutet ikke klarte å kjøre med orginalt turtall på tomgang. Min ligger dønn stabilt nå på 1100 omdreininger. Hva slags sprut har du hatt på bilen? Finnes masse dyktige folk der ute som kan fjernstyre fra hvor som helst i verden Jeg kjører originalt, datasprut er historie. Det var Link Storm G4+ på denne bilen. Men saken handler nå om å få bilen til å gå normalt ved hjelp av original hjerne og originale deler, mest mulig likt som når bilen var ny. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet Juni 29, 2022 Share Skrevet Juni 29, 2022 Men er det mulig at de som monterte datasprutet modifiserte tomgangsregulatoren på en slags måte for å justere opp tomgangen. På noen av de eldre typene så er det en justeringsskrue til dette. Bare en tanke fra min side siden den gikk fint når du koblet vekk denne. Noe annet mekanisk jeg tenker kan kødde litt for deg er hvis trykkregulatoren fusker litt. Har du sjekket bensintrykket, at det er stabilt over hele turtallsområdet? Ellers liker jeg tanken din på og kjøre originalt. sdhild99 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 30, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2022 21 hours ago, Rune-K said: Men er det mulig at de som monterte datasprutet modifiserte tomgangsregulatoren på en slags måte for å justere opp tomgangen. På noen av de eldre typene så er det en justeringsskrue til dette. Bare en tanke fra min side siden den gikk fint når du koblet vekk denne. Noe annet mekanisk jeg tenker kan kødde litt for deg er hvis trykkregulatoren fusker litt. Har du sjekket bensintrykket, at det er stabilt over hele turtallsområdet? Ellers liker jeg tanken din på og kjøre originalt. Hmmm, det er mulig men jeg tror ikke det. Altså, det er ikke lett å vite hva som er gjort tidligere, men jeg fikk mappet denne bilen fra scratch samme sommer som jeg kjøpte den. Jeg har inntrykk av at tuner kunne justere tomgangen via datasprutet. Med original ECU virker tomgangen som om den er der den skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juni 30, 2022 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2022 Jeg diskuterer litt med AJ fra England her - han som er nevnt i det første innlegget. Vi har ganske like symptomer. En felles ting er at begge våre motorer er overhalt. Han fikk dette problemet på sin bil fra dag 1 etter overhaling. Han har full oversikt over hva som ble gjort med hans motor, men det har ikke jeg. Han sier at hans topp er skimmed. Jeg antar det betyr planslipt? I følge ham godtar/godtok ikke Bmw plansliping av toppene på disse motorene. Jeg kan ikke nok om dette til å ha noen teorier men tenkte å nevne det i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Oktober 31, 2022 Forfatter Share Skrevet Oktober 31, 2022 (endret) On 6/29/2022 at 11:02 AM, Rune-K said: Men er det mulig at de som monterte datasprutet modifiserte tomgangsregulatoren på en slags måte for å justere opp tomgangen. På noen av de eldre typene så er det en justeringsskrue til dette. Bare en tanke fra min side siden den gikk fint når du koblet vekk denne. Noe annet mekanisk jeg tenker kan kødde litt for deg er hvis trykkregulatoren fusker litt. Har du sjekket bensintrykket, at det er stabilt over hele turtallsområdet? Ellers liker jeg tanken din på og kjøre originalt. Jeg glemte å svare at bensintrykket over hele turtallsområdet bør sjekkes. Jeg har faktisk ikke fått feilsøkt noe konkret på denne feilen. Årsaken til det er enkel: 1: Jeg verken kan eller vil gjøre det selv - skruing er ikke min greie. 2: Jeg mangler funds til å sette den bort til et anerkjent verksted. Kanskje i sesongen 2023 dersom ikke alle pengene går til strømregning og andre utgifter. Nå er heldigvis bilen på vinterlagring og da trenger man ikke tenke på mye på den. Endret Oktober 31, 2022 av sdhild99 sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Risør Skrevet November 6, 2022 Share Skrevet November 6, 2022 Hei! Har en original touring med akkurat samme symptomer og samme motor. Har stort sett byttet/sjekket de samme ting/deler som deg pluss-minus litt. Hatt bilen i 12 år nå uten å finne ut av dette. Har du sjekket jording til motor? Veivsensor? Hørt andre som sier bilen kan gå ujevn da. Kan også visstnok hende om det er gammel skitt/olje som setter seg i kransen og mot sensoren. Jeg har vel for egen del foreløpig konkludert med at dette er en slags sensorfeil i og med at bilen går som den skal på WOT. Da kobles jo alle sensorer ut. Måle lambdaverdier kan visstnok gi en pekepinn for dem som er gode til å tyde slikt. Ellers er jo falsk luft også et vanlig problem på disse bilene. Har har jeg byttet det meste..... TPS på denne motoren skal som du også sier ikke kalibreres. Det er bare på 3.6 denne må justeres inn. For min del mener jeg problemene egentlig bare ble verre etter bytte til ny original lambdasensor. Mvh Harald Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sdhild99 Skrevet Juli 6, 2023 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2023 On 11/6/2022 at 9:41 PM, Risør said: Hei! Har en original touring med akkurat samme symptomer og samme motor. Har stort sett byttet/sjekket de samme ting/deler som deg pluss-minus litt. Hatt bilen i 12 år nå uten å finne ut av dette. Har du sjekket jording til motor? Veivsensor? Hørt andre som sier bilen kan gå ujevn da. Kan også visstnok hende om det er gammel skitt/olje som setter seg i kransen og mot sensoren. Jeg har vel for egen del foreløpig konkludert med at dette er en slags sensorfeil i og med at bilen går som den skal på WOT. Da kobles jo alle sensorer ut. Måle lambdaverdier kan visstnok gi en pekepinn for dem som er gode til å tyde slikt. Ellers er jo falsk luft også et vanlig problem på disse bilene. Har har jeg byttet det meste..... TPS på denne motoren skal som du også sier ikke kalibreres. Det er bare på 3.6 denne må justeres inn. For min del mener jeg problemene egentlig bare ble verre etter bytte til ny original lambdasensor. Mvh Harald Hei Harald, takk for svar! Jeg har ikke sett innlegget ditt før nå, beklager det! 15. August har jeg time på et anerkjent verksted og jeg er veldig spent på om de klarer å løse problemet! Nei, jording til motor og veivsensor er ikke sjekket. Det er egentlig lite som er sjekket men MYE på lista over ting som kan sjekkes. Jeg vil heller at noen som har peiling kan sjekke det i stedet for for litt her og litt der. Sjekk av ventilklaring skal blant annet gjøres. Jeg kommer med en oppdatering når ny info foreligger 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå