tobiastorvik Skrevet Juli 12, 2022 Share Skrevet Juli 12, 2022 Hjelp søkes til M57D30. Jeg har en 1999mod 730d med m57d30 og 126.000km på telleren som ikke går slik den skal. Kort oppsummert så får den tenningsbank og ryker sort som bare det og det er periodisk. Dersom jeg gir bånn gass i nøytral så stopper turtall på 3700-3900rpm og da er det som om den møter veggen. Når jeg slipper gassen da så fjusker motor og den rister som bare det i noen sekunder før den går på alle igjen. Dersom jeg tar gassen sakte men sikkert opp så når jeg turtallsperren. MEN, dersom jeg tar ut map sensor så går turtall rett på sperra, ingen røyk, ingen risting og alt er bare fryd og gammen. Under kjøring så kan jeg ikke gi full gass på grunn av tenningsbanken med mapsensor tilkoblet. Uten map så får jeg litt tregt ladetrykk (3000rpm), men motor drar godt og virker helt perfekt. Uten map så har ikke vakuumstyring på turbo funksjon tror jeg, derfor tregt ladetrykk? Alt av verdier er bra. NYE deler: Luftmengdemåler bosch, map sensor bosch, tempsensor, veivsensor, kamsensor, høytrykkpumpe fra bosch, lavtrykkpumpe, matepumpe i tank, dieselfilter, målt stikk til mapsensor og luftmengdemåler, ny ecu, sendt inn alle injectorer til velkjent verksted (skiftet spisser og trykktestet). Ladetrykk ligger på rundt 1,6-1,8bar, fueltrykk tomgang 286bar, fueltrykk full pupp 1380bar. Legger ved en video for å vise problemet. Den som kommer med tips som fikser problemet får premie sendt i posten! bimmers.mov Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 12, 2022 Share Skrevet Juli 12, 2022 Original software og turbo? Mener å ha lest at noen har hatt tilsvarende enten ved dårlig remap eller ved dårlig justert styring av vakuum på turbo. Vakuumregulator og slanger regner jeg med er nye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2022 Akkurat nå, E.C. skrev: Original software og turbo? Mener å ha lest at noen har hatt tilsvarende enten ved dårlig remap eller ved dårlig justert styring av vakuum på turbo. Vakuumregulator og slanger regner jeg med er nye? Kjøpte ny ECU da jeg fikk noen anelser om at det kunne være problemet, men det var det ikke. Så jeg har prøvd både med og uten chip uten forskjell. Eneste jeg merker er at med chip så skjer det tidligere en med original ecu. Vakuumkontrolleren er ny, samt alle vakuumslanger. Staget ble justert i dag uten forskjell 😐 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 12, 2022 Share Skrevet Juli 12, 2022 Verdier du får ut fra luftmengdemåler? dette ble vell endret på tidlige m57 slik nye må kodes om. Bør ikke justere på staget til vnt styringa da det er justert inn i flowbenk originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2022 Akkurat nå, hsd skrev: Verdier du får ut fra luftmengdemåler? dette ble vell endret på tidlige m57 slik nye må kodes om. Bør ikke justere på staget til vnt styringa da det er justert inn i flowbenk originalt. soll luftmasse: 336mg ist luftmasse: 480mg Justerte ned 1,5mm bare for å se om det kunne være noe der, men skal justere tilbake. Har målinger på staget før og etter justering 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Juli 12, 2022 Share Skrevet Juli 12, 2022 Hva skjer med matetrykk og railtrykk akkurat når du slipper av gassen og den begynner å jage på tomgang? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2022 2 minutter siden, hsd skrev: Hva skjer med matetrykk og railtrykk akkurat når du slipper av gassen og den begynner å jage på tomgang? litt usikker.. Må nesten ta en måling i morgen for å se hvordan det ser ut🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 12, 2022 Share Skrevet Juli 12, 2022 1 hour ago, tobiastorvik said: soll luftmasse: 336mg ist luftmasse: 480mg Da skal den ha 336, men får 480. Får du grafet de to verdiene mot hverandre ved pådrag? Virker å være et saftig avvik, så det er enten i avlesinga eller så leveres det mye mer luft enn det skal (noe som kan være med regulering på turbo, som man er inne på). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2022 1 minutt siden, E.C. skrev: Da skal den ha 336, men får 480. Får du grafet de to verdiene mot hverandre ved pådrag? Virker å være et saftig avvik, så det er enten i avlesinga eller så leveres det mye mer luft enn det skal (noe som kan være med regulering på turbo, som man er inne på). 4000rpm= soll 1004mg og ist er 545. Skalaen går fra 0-500. Jeg tror selv at dette er elektrisk problem og ikke mekanisk, men det er bare en tanke jeg har gjort meg opp.. Er flere ganske kyndige med m57 som har fått videoer av live verdier uten å kunne se at noe er galt. Har dog ikke sjekket live verdier på luftmasse etter jeg justerte 1,5mm på wastegaten.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 2 timer siden, tobiastorvik skrev: soll luftmasse: 336mg ist luftmasse: 480mg For høy luftmasseverdi kan være luftlekkasje etter turbo. Har du sjekket at alle trykkslanger/tilkoblinger og intercooler er tette? Sprekk i innsug? Ellers kan egr ventil som lekker gi sånne symptom-prøv å blokkere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enes Yakici Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Hadde akkuratt samme problem med min gamle e65 7 serie. Sjekket alt og skiftet masse deler ink luftmengdemåler ( bosch ). Ingenting hjalp, endte tilslutt opp med å kryssbytte luftmengdemåler med en kamerat og da fungerte alt fint.. skiftet til org luftmengdemåler fra BMW, Fant fra en delebil og alt i orden og problem løst.. masse penger og tid sløst vekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juli 13, 2022 Share Skrevet Juli 13, 2022 Vist bilen ikke er trimmet har du altfor høyt ladetrykk, høres ut som vnt justerer feil eller står fast i feil posisjon på feil tidspunkt og fører til for my motstand har bilen uoriginal turbo eller gått over lengere tid med defekt vakum styring ? hadde startet så smått med å koblet ut vakumstyring til turbo, har du fortsatt problemer etter 3000omd så står vnt spjell fast i feil posisjon fungerer den fint etter 3000 uten vakum så har du feil på vakumlinja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 8 timer siden, 540is skrev: For høy luftmasseverdi kan være luftlekkasje etter turbo. Har du sjekket at alle trykkslanger/tilkoblinger og intercooler er tette? Sprekk i innsug? Ellers kan egr ventil som lekker gi sånne symptom-prøv å blokkere. Trukktestet hele systemet og hadde da lekkasje på intercooler. Byttet denne samt alle slangerr. Sjekket når alt var byttet også. EGR block off kit er montert. sprekk i innsug har jeg ikke sjekket, enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 8 timer siden, Enes Yakici skrev: Hadde akkuratt samme problem med min gamle e65 7 serie. Sjekket alt og skiftet masse deler ink luftmengdemåler ( bosch ). Ingenting hjalp, endte tilslutt opp med å kryssbytte luftmengdemåler med en kamerat og da fungerte alt fint.. skiftet til org luftmengdemåler fra BMW, Fant fra en delebil og alt i orden og problem løst.. masse penger og tid sløst vekk Såpass? Jeg har kjøpt ny bosch + lånt fra en annen bil uten forskjell 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tobiastorvik Skrevet Juli 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2022 26 minutter siden, Ingvaldsen skrev: Vist bilen ikke er trimmet har du altfor høyt ladetrykk, høres ut som vnt justerer feil eller står fast i feil posisjon på feil tidspunkt og fører til for my motstand har bilen uoriginal turbo eller gått over lengere tid med defekt vakum styring ? hadde startet så smått med å koblet ut vakumstyring til turbo, har du fortsatt problemer etter 3000omd så står vnt spjell fast i feil posisjon fungerer den fint etter 3000 uten vakum så har du feil på vakumlinja Bilen har original ecu på video, men er tunet nå. original turbo, og vnt justerer armen ned når jeg starter motor. Klarer heller ikke å trykke den lenger ned så den går i full stenging. Kobler fra armen og vnt armen beveger seg fint med veldig lite motstand. skal prøve å ta av vakuumslangen som du sier 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå