Jump to content

Partikkelfilter F11


ingej
 Share

Recommended Posts

Har en 520, 2011 modell som har gått 240k. Har fått varsel om at d e feil på drivlinja. Merker ingenting ved kjøring. Et verksted sier at d e partikkelfilteret som må renses eventuelt skiftes. Har fått tips om at dette er mulig å løse ved å kjøre i min 30 minutter med en omdreining på 2500 til 3000. Noen som har erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen av oss aner hva som er feil, så blir det vill gjetting. Ikke bra. 
få lest av feilkoder, så skal vi komme med tips. 

Link to comment
Share on other sites

Har verkstedet lest av feilkoder som indikerer at DPF er tett, eller antar de at den er tett pga den generelle feilmeldingen som dukker opp i bilen?

For å regenerere DPF trenger du varme, det kommer ikke nødvendigvis av å holde turtallet oppe. Skal du generere varme i en dieselmotor, må du faktisk bruke diesel. Å ligge med 10% gasspedal i 60 sonen på 3000 rpm genererer ikke særlig mye varme, da du heller ikke forbrenner noe særlig drivstoff for å holde den farta. 

Skal du få god varme i partikkelfilteret kan du kjøre mye motbakker eller evnt aktivere tvungen dpf regen via diagnoseaparat. Da fikser bilen resten og du trenger ikke bry deg om turtall, gir etc. 

Men ja, for mer hjelp og tips trenger vi litt mer å gå etter :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Verkstedet har kjørt test på bilen og mener på bakgrunn av den testen at filtret bør tas ut å renses. 

Forslag til alternativ løsning var altså å helle Alron dieseltilsetning på tanken å kjøre i bakke i minimum 30 min med en omdreining på 2500 til 3000 for å få rett temperatur på motoren. Jeg tenker å prøve på dette. Dersom dette skulle hjelpe så vil vel uansett ikke feilmeldingen bli borte ?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere ting som må være i orden for at regenerering skal kunne starte, her tatt fra TIS:

The following conditions must be fulfilled for a regeneration:

  • The coolant temperatur must be in excess of 75 °C
  • The exhaust-gas temperature before the diesel particle filter must be greater than 240 °C.
  • There must be enough fuel (fuel reserve indicator light does not light up). Whenever the fuel reserve indicator light lights up, the regeneration process is suspended.
  • No fault codes from the air mass system, exhaust emission system and sensors must be saved in the DDE
  • The fault codes 480A or 245700 (from F01) and 481A or 245800 (from F01) must display the status "currently not present".
  • Constant driving speed above about 60 km/h (approx. 38 mph). The optimum speed is about 100 km/h (approx. 60 mph).
     

Med andre ord, har du kjørt lenge med feil i DDE (kan være feil som ikke tenner motorlampe) som hindrer regenerering, så vil filteret kunne gå tett.
Det kan jo være at man kan klare å redde seg utav det ved å be DDE om å starte regenerering etter at eventuelle feilkoder er slettet, men grunnen til at disse ble satt må selvsagt også være i orden. Derfor hadde det vært veldig greit å vite hvilken feil som lå inne i DDE.

Ellers, om filteret må renses så ville jeg kanskje hørt med disse, de har utstyr til å rense DPF på en skikkelig måte..
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=220746323


Der er forresten 2 typer av regenerering:
 

There are two kinds of regeneration:

  1. Continuous regeneration:

    This form of regeneration takes place during normal driving. At exhaust-gas temperatures of between 280 and 350°C, continuous regeneration takes place in the form of a slow oxidation process. The soot particles cannot be incinerated until the exhaust gases reach the required temperature.

  2. Periodic regeneration:

    The periodic regeneration is performed automatically by the DDE, at the latest after 100 km (60 miles). On vehicles with many short-distance drives, periodic regeneration already starts taking place after just 400 to 800 km (250 to 500 miles).

    For regeneration, the intake air is reduced by the throttle valve. One or two subsequent fuel injections are carried out. This increases the exhaust-gas temperature to about 600 °C. The soot is incinerated with the residual oxygen.

    The periodic regeneration is performed at all speeds. The most efficient method is regeneration at a constant speed in excess of 60 km/h (38 mph) over a period of 20-30 minutes.

    The DDE calculates the time for periodic regeneration from the following values:

    • average distance travelled
    • average driving speed
    • temperature in the diesel particle filter
    • Values of the exhaust gas pressure sensor

    The last successful regeneration can be read out by the diagnosis system.

Edited by Alpejohn
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...