Gå til innhold

Motorbytte og effektøkning


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bli klokere på dette med skifte av motor der man får en effektøkning, har lest en del på vegvesenets sider, uten at jeg føler meg mye klokere av den grunn.

Jeg har kjøpt et E34 karosseri, uten motor og gir, i utgangspunktet en 520I 90 modell. Tanken her er å sette inn større motor, siden dette karosseriet har fått understell fra M5 3,6 er nok kanskje dette den enkleste veien å gå, men jeg må si V8 frister, har uansett god tid til å finne ut av akkurat det.

Slik jeg tolker vegvesenet kan man sette inn motor tilsvarende den med høyest effekt dette karosseriet er levert med, pluss 20 kw, som skulle tilsvare 340 hk pluss ca 25 hk, er jeg inne på noe da?

Men jeg mener og å ha lest at diverse E46/E9X M3er er godkjent med kompressorer, som gir en langt høyere økning enn dette. Hvordan har man gått frem her?

Vil det være umulig å få godkjent en S65 motor med manuell kasse i dette karosseriet? Den har en del mer hk, men NM er vel ca det samme. Vil tro at avgasskravene til en S65 motor er innenfor i forhold til en S38B38, uten at jeg har sjekket det opp.

Sikkert dumme spørsmål for noen, men for meg virker dette litt gresk (for øyeblikket). 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Olaandref skrev:

Vil det være umulig å få godkjent en S65 motor med manuell kasse i dette karosseriet? Den har en del mer hk, men NM er vel ca det samme. Vil tro at avgasskravene til en S65 motor er innenfor i forhold til en S38B38, uten at jeg har sjekket det opp.

er vell ikke så nøye hva avgassene er bare de er dokumentert, iform av at motoren går med det oppsettet og motorstyringen den gjør originalt.  88 å eldre så er det ikke katalysator som regel så da er det ikke kontroll på avgassene og derfor kan du gjøre mer som du vil.

har kjørt e34 540i og det var veldig kjørbart, på samme tid var jeg vant med e39 m5 som har veldig bra bunndrag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

er vell ikke så nøye hva avgassene er bare de er dokumentert, iform av at motoren går med det oppsettet og motorstyringen den gjør originalt.  88 å eldre så er det ikke katalysator som regel så da er det ikke kontroll på avgassene og derfor kan du gjøre mer som du vil.

har kjørt e34 540i og det var veldig kjørbart, på samme tid var jeg vant med e39 m5 som har veldig bra bunndrag

Ja, klar over det med 88 modell. 


M60B40 er vurdert det og, om man skal ha V8 er vel gjerne den det enkleste valget.

Men det med effektøkningen da? Er det mulig å få godkjent 420 hk?

Og hva slags papirer må man ha med på byttemotoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2022 den 22.48, Olaandref skrev:

Ja, klar over det med 88 modell. 


M60B40 er vurdert det og, om man skal ha V8 er vel gjerne den det enkleste valget.

Men det med effektøkningen da? Er det mulig å få godkjent 420 hk?

Og hva slags papirer må man ha med på byttemotoren?

Om du mener +- 15% når du sier 20kw så er det kun for feilmargin i forhold til når bilene kommer fra fabrikk, en bil med samme motor kan gjerne ha 180Hk mens en annen kan ha 185HK for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Haug530D skrev:

Om du mener +- 15% når du sier 20kw så er det kun for feilmargin i forhold til når bilene kommer fra fabrikk, en bil med samme motor kan gjerne ha 180Hk mens en annen kan ha 185HK for eksempel. 

Tenker på denne.

7D20DB33-9C85-4CAB-A6D0-3476D73663DA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Haug530D skrev:

Ah, se der ja, men det enkleste er vel å ta kontakt med Vegvesenet? 

Ja, det må jeg jo gjøre på et tidspunkt, men tenkte å høre hvilke erfaringer folket har her inne. Forundrer meg at det ruller rundt E46 og E92 M3er som er godkjent med kompressor, om dette håndheves likt rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Jaa, det er det eneste grunnlaget sammen med søknad om større bremser, økt effekt pga kompressoren som ligger til grunn for godkjenning om kompressor på min

Men med original motorstyring fra den nye motoren så slipper man syklustest? Så lenge effekten er innenfor en 20kW økning i forhold til den største leverte motorpakken til karosseriet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...