Gå til innhold

Drivreim og strammehjul n47


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål. Kompis har en 2012 x3 med N47 163 hk. Hatt den hos Bilia som anbefaler bytte av løpehjul og strammer til drivreim (altså ikke regreim, den på forsiden av motoren for enkel hets skyld)

 

Bilia skal ha ca 10k for jobben med deler. Jeg mener dette ikke er en veldig vanskelig jobb, basert på alle andre bmwer jeg har skrudd på, (for referanse har jeg skrudd nok til å ha byttet regreimer og den slags), men siden prisen er såpass høy tenkte jeg å sjekke før jeg sier jeg kan fikse det i bytte mot hjelp med andre ting en annen gang liksom. For i hodet litt tar dette 1-2 timer liksom og koster ca 2k i deler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mariuse34 said:

Kjapt spørsmål. Kompis har en 2012 x3 med N47 163 hk. Hatt den hos Bilia som anbefaler bytte av løpehjul og strammer til drivreim (altså ikke regreim, den på forsiden av motoren for enkel hets skyld)

 

Bilia skal ha ca 10k for jobben med deler. Jeg mener dette ikke er en veldig vanskelig jobb, basert på alle andre bmwer jeg har skrudd på, (for referanse har jeg skrudd nok til å ha byttet regreimer og den slags), men siden prisen er såpass høy tenkte jeg å sjekke før jeg sier jeg kan fikse det i bytte mot hjelp med andre ting en annen gang liksom. For i hodet litt tar dette 1-2 timer liksom og koster ca 2k i deler? 

10.000kr? :oops:

Det er ikkje registerreim på denne. Delene kostar jo ikkje noko.. https://www.autodoc.co.no/gates/7590149 usikker på om det er eit løpehjul til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TurboJens skrev:

10.000kr? :oops:

Det er ikkje registerreim på denne. Delene kostar jo ikkje noko.. https://www.autodoc.co.no/gates/7590149 usikker på om det er eit løpehjul til.

Ja det var det jeg tenkte og! Prisen er koko

Ja, godt poeng, det er kjede på n47. Var mest for å forklare at jeg faktisk mente det som folk flest kalte viftereim før. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig enkel jobb, gjort på under en time også om man er kjent med slik type jobb. Uten å ha studert delekatalogen så er det mulig at strammer og løpehjul sitter sammen her, for det gjorde det på min 2012 N47. 

Er masse plass mellom vifta og motor på disse, så dette er en ganske rett frem jobb :)

Men jeg tror noe ikke stemmer her, for 10 000 kroner er type 8000 kroner i arbeidspenger. Strammer pluss ny skrue er 1500 spenn med 20% rabatt hos GS. En mekaniker bytter denne på under 30 min, så stusser derfor over om det ikke er noe annet som ligger bak.

Jeg mistenker at kanskje det ligger bytte av vibrasjonsdemper i prisen her? For den er dyr, og vil dermed presse totalprisen fint opp mot 10 000 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Utrolig enkel jobb, gjort på under en time også om man er kjent med slik type jobb. Uten å ha studert delekatalogen så er det mulig at strammer og løpehjul sitter sammen her, for det gjorde det på min 2012 N47. 

Er masse plass mellom vifta og motor på disse, så dette er en ganske rett frem jobb :)

Men jeg tror noe ikke stemmer her, for 10 000 kroner er type 8000 kroner i arbeidspenger. Strammer pluss ny skrue er 1500 spenn med 20% rabatt hos GS. En mekaniker bytter denne på under 30 min, så stusser derfor over om det ikke er noe annet som ligger bak.

Jeg mistenker at kanskje det ligger bytte av vibrasjonsdemper i prisen her? For den er dyr, og vil dermed presse totalprisen fint opp mot 10 000 kroner. 

Her er prisoverslaget

 

Screenshot_20230115_215051_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Her er prisoverslaget

 

 

Det står ikke spesifikt hva de bytter?

Lagde en handlekurv på GS nå med det som er av reim, strammer og "hjul" hvis man ikke ser på vannpumpe og dynamo i tegninga, og da kommer du på c.a 6000 kroner i deler. Da er vibbrasjonsdemper inni regningen også. Legg på 3000 kroner arbeidspenger, så gir det mer mening spør du meg.

7 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Og her peker mekaniker på "de to hjula han vil bytte som han mener lager en plystrelyd" 

Screenshot_20230115_215342_Chrome.jpg

De løpehjulene der er en del av strammeren. Strammeren består av to løpehjul sammen.

240003.webp.2be6332d074a4c844d452bc6990928ea.webp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Det står ikke spesifikt hva de bytter?

Lagde en handlekurv på GS nå med det som er av reim, strammer og "hjul" hvis man ikke ser på vannpumpe og dynamo i tegninga, og da kommer du på c.a 6000 kroner i deler. Da er vibbrasjonsdemper inni regningen også. Legg på 3000 kroner arbeidspenger, så gir det mer mening spør du meg.

De løpehjulene der er en del av strammeren. Strammeren består av to løpehjul sammen.

240003.webp.2be6332d074a4c844d452bc6990928ea.webp

 

Jeg er ikke uenig med deg i i handlekurven. Men det er altså reima og strammeren med to løpehjul og reim han sier han vil bytte i video for 9600 kroner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre noen ganske ville regnestykker verksteder kommer opp med av og til. 

Når vibrasjonsdemper/reimhjul på veivaksel røyk på pappa sin 218i (B38) måtte forsikringa ut med 15k for deler og arbeid.

Der var delekosten ca 6k så man har da beregnet 9k i arbeid for maks en time med jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...