Mekkenoob Skrevet Februar 3, 2023 Share Skrevet Februar 3, 2023 Hei! Da jeg kjørte E60-en min ut av parkeringsplassen i går, så hørte jeg noen stygge skrape- og dunkelyder fra forstillingen da jeg svingte på rattet. Parkerte bilen kjapt igjen, og ser at bilen ligger praktisk talt helt nedpå hjulene foran. Altså ingen klaring mellom dekk og hjulbue. Jeg har dessverre ikke utstyr til å jekke opp bilen her tilgjengelig, så det vil bli et eget lite eventyr å dra ut for å skaffe jekk osv, bare for å diagnostisere problemet. Jeg vurderer derfor å bare droppe diagnosen, og heller kjøpe deler og gå rett på reparasjon. Jeg antar da at det er fjærene som er ødelagte, men for å være sikker, så spør jeg her først: Er det definitivt fjærene som har tatt kvelden, når bilen ligger nedpå hjulene, eller kan det faktisk være noe annet som har skjedd også? På forhånd tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 3, 2023 Share Skrevet Februar 3, 2023 Trolig ja, men du greier vel å få mobilen inn der og filme litt eller ta bilder for å bekrefte. Er jo ikke bare å kjøpe fjæra og sette den enkelt inn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 3, 2023 Share Skrevet Februar 3, 2023 Det svært sannsynlig med knekt fjær, på en eller begge sider. Om du bare stoppet med en gang og ikke kjørte mange meter, så er det ganske sannsynlig bare knekt fjær. Du trenger da bare ny fjær, og evt bumpstopp og sånn gummimuffe. Og topplager selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 7, 2023 Share Skrevet Februar 7, 2023 Dette skjedde meg for et års tid siden. Kom ut til en bil som lå på bakken - begge fjærene foran hadde knekt over natta, og på ene siden hadde fjæra revet opp dekket også, så bilen lå helt nede på bakken. Byttet alt foran i tillegg til støtdempere for å få forstillingen helt 100%. I følge et BMW-verksted jeg bruker var knekte fjærer en gjenganger på E60, spesielt på vinterstid. BMW har en tendens til å bruke underdimensjonerte fjærer virker det som. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 7, 2023 Share Skrevet Februar 7, 2023 Har også opplevt at fjær knekker på parkert bil. Riktignok E92 da. Disse fjærene er litt «eggeformet», og om den har knekt på en av de øverste ringene, kan den ha jobbet seg rundt topplager/fjærskål, og hviler da rett mot innsiden av dempertårnet. Det skal en del til, men kan forklare lydene dine. Knekker den på en av de nederste ringene, derimot, kan den jobbe seg forbi flensen på demper. Det er mer vanlig, da fjærformen er mer avrundet i denne enden. Da vil den nesten garantert ta borti hjulet. Eksempelbilde lånt fra nett : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Februar 7, 2023 Share Skrevet Februar 7, 2023 Eg stod ved sidan av ein bil på tunet ein gong når fjæra knakk. Bilen hadde stått urørt eit døgn og så berre bang. Riktignok ikkje BMW, men det viser at det kan skje kor tid som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå