Gå til innhold

E60, knekte fjærer - eller?


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Da jeg kjørte E60-en min ut av parkeringsplassen i går, så hørte jeg noen stygge skrape- og dunkelyder fra forstillingen da jeg svingte på rattet. Parkerte bilen kjapt igjen, og ser at bilen ligger praktisk talt helt nedpå hjulene foran. Altså ingen klaring mellom dekk og hjulbue.

Jeg har dessverre ikke utstyr til å jekke opp bilen her tilgjengelig, så det vil bli et eget lite eventyr å dra ut for å skaffe jekk osv, bare for å diagnostisere problemet. Jeg vurderer derfor å bare droppe diagnosen, og heller kjøpe deler og gå rett på reparasjon. Jeg antar da at det er fjærene som er ødelagte, men for å være sikker, så spør jeg her først:

Er det definitivt fjærene som har tatt kvelden, når bilen ligger nedpå hjulene, eller kan det faktisk være noe annet som har skjedd også?

 

På forhånd tusen takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det svært sannsynlig med knekt fjær, på en eller begge sider. Om du bare stoppet med en gang og ikke kjørte mange meter, så er det ganske sannsynlig bare knekt fjær. Du trenger da bare ny fjær, og evt bumpstopp og sånn gummimuffe. Og topplager selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde meg for et års tid siden. Kom ut til en bil som lå på bakken - begge fjærene foran hadde knekt over natta, og på ene siden hadde fjæra revet opp dekket også, så bilen lå helt nede på bakken. Byttet alt foran i tillegg til støtdempere for å få forstillingen helt 100%.  I følge et BMW-verksted jeg bruker var knekte fjærer en gjenganger på E60, spesielt på vinterstid. BMW har en tendens til å bruke underdimensjonerte fjærer virker det som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevt at fjær knekker på parkert bil. Riktignok E92 da. Disse fjærene er litt «eggeformet», og om den har knekt på en av de øverste ringene, kan den ha jobbet seg rundt topplager/fjærskål, og hviler da rett mot innsiden av dempertårnet. Det skal en del til, men kan forklare lydene dine. Knekker den på en av de nederste ringene, derimot, kan den jobbe seg forbi flensen på demper. Det er mer vanlig, da fjærformen er mer avrundet i denne enden. Da vil den nesten garantert ta borti hjulet. 

Eksempelbilde lånt fra nett :

image.png.3628eb79c2f01c5fde585543a53602a3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...