Gå til innhold

Glidepinner sitter fast. Bytte pinner, eller også bøyle.


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Dreiv å rota med bakbremsene og den ene glidebolten satt fast. Fikk den løs og den glir halvveis. Ble mørk så jeg fikk ikke sjekka nøye, men der var endel dritt på glidebolten. Gummien var hel.

Holder det med ett rep. set (nye bolter og gummi) eller er det trolig at bøyla er full av korrosjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de "små" bremsene bak på 1- og 3- serie, de har smørbare glidebolter som man finner på de fleste andre bilmerkene. De "vanlige" glideboltene fra BMW er smørefrie og er designet annerledes. Du må evt. bytte hele klaven, som ofte er kun levert av BMW og dermed passe dyr. Jeg hadde nok forsøkt å pusse rent i første omgang. Jeg har hatt et sett med nålfiler til slikt og da kan man bruke den runde (ca. 5 mm i diameter), samt sandpapir som @sveigis nevner. Det var dog en gang jeg måtte bytte klaven på en Audi, for der var bolten så rustet fast at den knakk i klaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke vente noe annet, har sikkert sitti pent siden 03/2007.

Er dog litt forundra over at de som bytta klosser for litt siden ga flatt faen. Både skive og klosser er snålt slitt. Slitasjevarsler henger i noen strips. Bra å få rydda litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den samme patenten på 2serien på glideboltane framme, fungerar utruleg bra den der i forhold til den gamle der bolten er eksponert for drit og står i ei gummiforing i kalipperen. Som det er bak på 2serien.

Så om gummibelgen er heil og du får vekk rusta så skulle det ikkje vere noko i vegen for å smøre opp detta men vil alikavel anbefale eit rep.kit med boltar og belgar. Det vil nok vare ei stund lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, E.C. said:

Syns faktisk at de eksponerte boltene fungerer bra jeg. 💁‍♂️

Gummiforing er lett å bytte og boltene kan man stort sett skrape rene med en plastskrape.

Ja, heilt til ein luring har vore å montert ettermarkedsboltar. For dei rustar, men dei orginale er rustfrie så er berre å pusse reine og smøre opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er samme opplegget som er foran på e87, og hittil største dritten jeg har vært borti.

Når jeg kjøpte bilen satt det fast på eine sida foran, fiksa det og etter et par mnd var det andre siden som hang. Etter en stund bytta jeg både klosser og skiver og da hang faen meg den første siden igjen.

I fjor høst når jeg bytta til vinterdekk hang det igjen, begge sider..

Gjorde rent, pussa alt fint og smørte godt. Nå, kanskje 4-5 mnd etter så hang det på ene sida igjen men ser ut som det slapp opp.. Blir vel samme runda ved neste dekk skift.

 

Hatt e39’en i 10 år før jeg overhalte kalipere og aldri vært plaga med heng.

Det andre rælet av noen kalipere holder jo ikke måneder en gang. Må vel til med overhaling der også, om jeg gidder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...