Otis Skrevet November 10, 2023 Share Skrevet November 10, 2023 Kan det være eksoslekkasje? Ganske nært manifold eller topp? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noclue90 Skrevet November 10, 2023 Forfatter Share Skrevet November 10, 2023 9 minutter siden, Otis skrev: Kan det være eksoslekkasje? Ganske nært manifold eller topp? Ingen eksos lekksje, er nært toppen ja var av med toppdeksel igjenn å er heller ingen ventiler som henger å alle vippe armene er på plass, fjærene er bra, også vert nedi sylinderene med inspeksjons kamera å alle stempela er uskadd så det her skremmer meg litt neste steg er å sjekke kryssbolter og rådelager.. men da er det rart jeg ikke har merka de utallige gangene jeg sveiva motoren for hånd, men det skal jo ikke mere enn mikrometer til der føre det vil lage ulyder om det er slakke. Kan vanos forårsake noe sånt ?🤔 tror jeg river av meg håret snart 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 10, 2023 Share Skrevet November 10, 2023 Har du vanos på diesel da? Trodde ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noclue90 Skrevet November 10, 2023 Forfatter Share Skrevet November 10, 2023 11 minutter siden, Otis skrev: Har du vanos på diesel da? Trodde ikke det. Tror jeg må legge meg flat å si jeg tok feil der ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 10, 2023 Share Skrevet November 10, 2023 5 timer siden, Noclue90 skrev: har også løsna på dieselrør for og utelukke dieselbank ? Dette er vel ingen metode for å sjekke om injektorer lekker på en CR motor? Det du kan gjøre er å ta injektorene ut og se om de om de er våte på tuppen, og eller eventuelt sjekke de i benk. Vanlig gammeldags dysetester kan og brukes for å pumpe på trykk og se om de lekker men du får ikke opp arbeidstrykket til en CR motor med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noclue90 Skrevet November 10, 2023 Forfatter Share Skrevet November 10, 2023 3 minutter siden, 540is skrev: ? Dette er vel ingen metode for å sjekke om injektorer lekker på en CR motor? Det du kan gjøre er å ta injektorene ut og se om de om de er våte på tuppen, og eller eventuelt sjekke de i benk. Vanlig gammeldags dysetester kan og brukes for å pumpe på trykk og se om de lekker men du får ikke opp arbeidstrykket til en CR motor med den. Ville jeg ikke blitt kvitt lyden og heller fått en motor som gikk på 5 sylindere ? Eller er jeg helt på jordet ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 Da napper du ut kontakten på en og en dyse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 Med en eldre motor som har høytrykkspumpe som leverer pulserende dieseltrykk ut til hver dyse så ville du fått det. Men en M57 har Common rail der alle injektorer har samme trykk. Åpner du der så vil trykket bli lavt på alle og motoren stopper til slutt. Men vær forsiktig med å åpne høytrykksrør på en CR motor, trykket kan drepe deg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 (endret) 3 minutter siden, Otis skrev: Da napper du ut kontakten på en og en dyse. Ingen vits i det for å finne ut om en dyse drypper. Får å få den til å kutte på en sylinder så ja. Endret November 11, 2023 av 540is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noclue90 Skrevet November 11, 2023 Forfatter Share Skrevet November 11, 2023 51 minutter siden, Otis skrev: Da napper du ut kontakten på en og en dyse. Har prøvd uten lykke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 5 timer siden, 540is skrev: Ingen vits i det for å finne ut om en dyse drypper. Får å få den til å kutte på en sylinder så ja. Det var jo for å høre om en dyse har noe feil med seg. Det blir vel rett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 Den vil slute å gå på den sylinderen om man tar av kontakten på injektoren, men om den injektoren da slutter å lekke diesel inn i forbrenningsrommet så at det ikke selvtenner for tidlig og gir banking mer er lite trolig Det han kan gjøre for å koble ut en sylinder helt er å plugge røret fra railsen med en spesialplugg eller ei gammel dyse og starte opp. Det er ikke ukjent at injektorer som har ligget en stund tar skade og lekker så lurt å sjekke de før man river ned motoren Man kan muligens høre hvilken sylinder som banker ved å lytte med stetoskop, men jeg har lykkest dårlig med det. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 11, 2023 Share Skrevet November 11, 2023 7 hours ago, 540is said: Det han kan gjøre for å koble ut en sylinder helt er å plugge røret fra railsen med en spesialplugg eller ei gammel dyse og starte opp. Kan vel bare ha dysa løst, uten den kragen som holder den fast? Eller srku ut en glødeplugg. Går an å kvitte seg med kompresjon på flere måter. Skrur man ut glødepluggene (en og en) så kan man nappe ut kontakten til dysa på samme sylinder. Hvis du kobler på en kompresjonstester og dysa di lekker og det selvantenner så tar du manometeret ditt, men da vet du i det minste hvor problemet er. Ellers hvis man mistenker en dyse som lekker for mye gjennom så er det sikkert både grått og sort ut bakpotta mens det skjer (i alle fall om DPF ikke er der) og man kan potensielt se at ett av løpene på eksosmanifolden blir varmere enn de andre om man stopper bilen etter 5-10 sekunder og måler temp på alle, men det er litt mer tricky. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Noclue90 Skrevet November 26, 2023 Forfatter Share Skrevet November 26, 2023 Er ikke injektorene heller 🤯 noen forslag ? nå har den stått en stund å den gikk først litt ugjavnt så gikk den reint så begynte knakkinga 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet November 27, 2023 Share Skrevet November 27, 2023 Får du hentet ut noe live-data? Lurer litt på rail trykk og også når dieselfilteret ble byttet sist... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå