Mekkenoob Skrevet Mai 8, 2023 Share Skrevet Mai 8, 2023 Jeg skal for første gang bytte fjærene selv på min E60, etter at de har knekt. Ser at selve fjærene er relativt rimelige, noe som passer meg og min økonomi fint. Men så har jeg hørt at det ofte kan være greit å bytte støtdemperne samtidig? Og så er det jo en hel haug av smådeler (tårnlager, mansjetter, skruer, fjærfester etc) som også kan kjøpes med. For å spare tid, så vil jeg helst bestille deler nå med en gang, så jeg slipper å stå med en demontert bil i ukesvis mens jeg venter på delene. Håpte å kunne ta meg en roadtrip neste uke, men det avhenger jo at jeg rekker å bytte fjærene før det. Økonomi er en viktig faktor her, så jeg vil helst bare gjøre jobben og slippe unna med så lav regning som mulig. Hva anser dere som «nødvendige» deler å ta med på et fjærbytte? Er det noen deler som er en ren selvfølge at man bestiller og bytter samtidig, eller kan man gjenbruke mesteparten? Er det noe jeg kan gjøre/sjekke for å se hvilke deler (f.eks. støtdempere) som bør byttes, uten å demontere hele forstillingen først? Støtdempere ser jo ut til å være det desidert dyreste her, så hadde vært ganske nice å slippe å bytte dem, men samtidig er det kjipt å droppe å kjøpe dem, for så å stå der med demontert forstilling og finne ut at de også bør byttes, og så måtte vente på levering før man kan montere igjen. Tusen takk for all innsikt og innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 Hvor langt har bilen gått? Larssoyl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 Som Otis skriver kommer det an på kjørelengde, men også generelt underlag. Er det mye uasfaltert så slites det mer. Mine frontdempere var ferdige på 250.000, men den bilen har nok blitt brukt veldig pent. Tårnlager , demper, øvre gummi, støvkapper, fjær og nedre gummi. i tillegg kommer diverse bolter og muttere. Se forøvrig her; Mekkenoob reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekkenoob Skrevet Mai 9, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2023 2 timer siden, Otis skrev: Hvor langt har bilen gått? Den har gått ca 220k, men byttet fjærene på verksted etter sånn roughly 100k også. Husker ikke hva de byttet da, bør kanskje ta en telefon til verkstedet og høre om de klarer å fiske frem kvitteringen igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
t06afre Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 Hvis du googler noe sånt som E60 rear(front) spring replacement E60 rear(front) damper replacement How to change rear shock absorber on BMW E60 Vil du få opp en del videor. Bruk litt tid på dem så vet du mer hva du går til. Også vil du trenge fjærklemmer. Gå for en variant som låser fjæren. Som denne https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/fjarspenner-2-stk-2000050333?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspI_7I6gIeSV7y2hiaUIIY0JrR1i_WGvLXvZtP5D7L2GnQQhdw2jHOBoCELYQAvD_BwE Mekkenoob reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekkenoob Skrevet Mai 9, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2023 10 minutter siden, t06afre skrev: Hvis du googler noe sånt som E60 rear(front) spring replacement E60 rear(front) damper replacement How to change rear shock absorber on BMW E60 Vil du få opp en del videor. Bruk litt tid på dem så vet du mer hva du går til. Også vil du trenge fjærklemmer. Gå for en variant som låser fjæren. Som denne https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/fjarspenner-2-stk-2000050333?gclid=CjwKCAjw3ueiBhBmEiwA4BhspI_7I6gIeSV7y2hiaUIIY0JrR1i_WGvLXvZtP5D7L2GnQQhdw2jHOBoCELYQAvD_BwE Ja, jeg har sittet i latterlig mange timer, og sett omtrent alt som finnes av videoer om det på YouTube. 😆 Tror jeg har ganske grei oversikt over hvordan jeg skal gjøre jobben nå, er bare litt usikker på hvilke deler som er fornuftig å sette inn splitter nytt, og hvilke deler som evt kan gjenbrukes. Videoene er ikke nødvendigvis alltid så tydelige på akkurat den delen. De fleste smådelene er jo relativt rimelig, så det koster ikke så mye å bare bytte ut alt. Det største unntaket er jo selve demperen, den ser jeg kan bli dyr. De hadde ikke den fjærspenneren på min lokale Biltema, så jeg kjøpte denne med dobbel klo fra Thansen i stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 Om du bor i nærheten av Trondheim så har jeg skikkelig fjærspenner sett til leie. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 Hyggo og finn tilbyr også leie av ordentlig fjærspennner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 9, 2023 Share Skrevet Mai 9, 2023 @PIIIPower Hygglo. PIIIPower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Mai 10, 2023 Share Skrevet Mai 10, 2023 Om det er ein bil du tenker å ha ei stund ville eg skifta demperane og. Støtdemperar slites sakte men sikkert på ein slik måte at du ikkje merkar kor dårlege dei har blitt før du montera nye. I tillegg er det ein av dei viktigaste delane for å sikre eit godt veggrep så verdt å tenke på. Fordelen med å skifte demparen og, er at om du kjøper alle slitedelene kan du montere fjærbeina komplett på forhånd, då er det berre ut med det gamle og rett inn med nytt. E.C. og Werther reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekkenoob Skrevet Mai 10, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2023 På 9.5.2023 den 12.59, PIIIPower skrev: Hyggo og finn tilbyr også leie av ordentlig fjærspennner. Med «ordentlig», mener du hydraulisk? Når jeg søkte på Hygglo og FINN nå, så fant jeg bare diverse skrutvinge-klemmer, av ca samme type som de jeg nettopp har kjøpt på Thansen selv. Men takk for at du minnet meg på Hygglo, der var det mye spennende. På 9.5.2023 den 10.41, Otis skrev: Om du bor i nærheten av Trondheim så har jeg skikkelig fjærspenner sett til leie. Flyttet fra Trondheim til Oslo i fjor, dessverre. Men takk for tilbudet! 2 timer siden, TurboJens skrev: Om det er ein bil du tenker å ha ei stund ville eg skifta demperane og. Støtdemperar slites sakte men sikkert på ein slik måte at du ikkje merkar kor dårlege dei har blitt før du montera nye. I tillegg er det ein av dei viktigaste delane for å sikre eit godt veggrep så verdt å tenke på. Vil prøve å beholde den så lenge som mulig, men den brukes lite og synger vel egentlig litt på siste verset. Spørs om den overlever EU-kontroll neste år. Om den ikke ryker på kondemnering allerede denne uken, da. 😅 Får skadetakst fra en liten kollisjon på fredag! 2 timer siden, TurboJens skrev: Fordelen med å skifte demparen og, er at om du kjøper alle slitedelene kan du montere fjærbeina komplett på forhånd, då er det berre ut med det gamle og rett inn med nytt. Det var et veldig godt poeng! Takk for bra forslag. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 10, 2023 Share Skrevet Mai 10, 2023 Med ordentlig så mener han en med skåler, den jeg brukte i min tråd (lenket til lengre opp). Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet Mai 10, 2023 Share Skrevet Mai 10, 2023 (endret) 58 minutter siden, Mekkenoob skrev: Med «ordentlig», mener du hydraulisk? Når jeg søkte på Hygglo og FINN nå, så fant jeg bare diverse skrutvinge-klemmer, av ca samme type som de jeg nettopp har kjøpt på Thansen selv. Men takk for at du minnet meg på Hygglo, der var det mye spennende. 😅 https://www.hygglo.no/84e-fjaerspenner Å bruke en kompressor på denne måten er helt suverent og mye sikrere enn selvmordsklemmene. Endret Mai 10, 2023 av PIIIPower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå