Gå til innhold

Løpehjul og remstrammer m47. Må jeg bytte selve strammeren?


PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, PIIIPower skrev:

Som skrevet, kan jeg bare bytte hjulet på strammeren eller bør jeg bytte hele? Er ikke slark bare uggen lyd.

Jeg lurte på det samme når min strammer gikk ,men fant ut det var var like greit å bytte alt og hvorfor ?

Den gamle strammeren var begynt å sette seg som igjen gikk utover lagret på hjulet .

Hjelper lite og bytte selve hjulet om strammer sitter da ,lageret for all støten fra reim osv .

Derimot om selve strammer er fullt bevegelig hadde jeg byttet kun hjulet 😊.

Ble hvertfall kvitt all lyd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta vibrasjonsdemper for ikke så lenge siden og da gikk i alle fall strammeren jevnt og fint. hjulet er så billig at det er verdt risken (i alle fall i dag på autodoc)

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PIIIPower skrev:

Eventuelt bare hjulet? 🤭

Det er ikke bare hjulet som slites på strammeren, men og leddet på den. Da vil reima gå skjevt og til slutt spore av osv. Byttes komplett her på huset.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snur litt på spørsmålet, kvifor bytta du reima.. Den virkar jo endå?

Frå spøk til revolver, hadde aldri vurdert å skifte noko anna enn alt. Skrujobben er jo den samme og prisforskjellen kan ikkje vere verdt ulempen med havari. Min teori er at ein dårleg strammar og kan føre til kortare levetid på reima.

Mine siste års erfaring med BMW er forøvrig taxirelatert, då blir det av og til skifta litt "unødvendige" deler (prediktivt vedlikehold) for å unngå ståtid, men det har jo sin fordel å vedlikeholde en privatbil pertenteleg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet enig i at det smart å bytte "alt" når man først holder på, men når det er snakk om en billig-bil uten særlige muligheter for verdiøkning kommer kost/nytte analysen opp og hvor skal man stoppe? Byttes vannpumpe og vibrasjonsdemper når man bytter reima? Mye går sikkert på erfaring, og siden jeg ikke skrur på flere biler i uka må jeg forholde meg til det jeg leser her og opplever selv :)

Har hittil kosta på bilen nær 50% av kjøpspris og siden dette bare er en gammel bil må jeg ha to ting i hode samtidig, også taper jeg nødvendigvis ikke inntekt om bilen må stå en dag eller over helgen til jeg får tatt bussen til GS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrasjonsdemper skiftast når den lagar lyd.

Frå dei første symptoma dukkar opp til det begynne å bli veldig plagsomt går det nokre tusen kilometer så du har relativt god tid.

Kor du skal stoppe er vel mest eit spørsmål om kor lenge du har tenkt å ha bilen ikkje nødvendigvis kva det har kosta så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan man jo se på det dersom bilen har en reel verdi, hadde det vært en 330d/335d eller en sjelden utgave av noe slag så er jeg helt med på tankegangen.

Ser jeg at kostnaden overstiger 20.000/2år så er jeg pragmatisk nok til å avhende (denne) bilen. Faren er at man hele tiden putter masse penger i ett pengesluk uten ende og det er FLOTT når brukere her inne tar vare på og restaurerer vakre perler, men en E90 318d oppnår aldri kultstatus og ender fort opp som kun pengesluk :) . Hadde en A6 2.5TDI så den leksen har jeg lært..

Når det er sagt så hadde jeg regnet med en viss "oppstartskostnad" når jeg valgte å kjøpe en gammel, men moderne bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...