Gå til innhold

Feil innpress på pkk


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk feil på pkk på innpress. Greit nok..

Spørsmål: har et felgsett jeg kan låne, men der er noen dekk i grenseland, dvs det kan hende det kan være for lite mønster igjen.

 

Har dette betydning for etterkontroll på feil innpress? Mener å huske noe om at verksted ikke kan gi "Annen feil" på en etterkontroll. Altså at så lenge jeg kommer med lovlige felger kan de ikke nekte godkjenning pga ulovlig dekk da etterkontrollen gjelder innpress.

 

Noen som vet med sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt relatert til feilen skal være i orden. 

Det vil si at alt som har med dekk/felg å gjøre må være innenfor krav for at reperasjonen skal kunne anses som fullverdig. 

Se side 5 her 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/veileder-kontrollinstruks-versjon-4-3.pdf&ved=2ahUKEwitkNfbqb7_AhVlxIsKHTHPAIEQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw07PnHZs7kWQfcZ7dhi827K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar Lars🙂 Snakket for øvrig med en kjenning som jobber på verksted som sa at han ikke ville gitt feil da han kun ville sjekket anmerket feil😄

Men, bilen ble uansett godkjent så alt er i orden😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også grunnen til at det ofte er umulig å svare "med sikkerhet" på enkelte slike spørsmål. Noen kontrollører utfører for lite iht. instruks, mens andre kanskje for mye. Da faller det fort på hvor du leverer fra deg bilen og hvem som ser på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

Det blir også grunnen til at det ofte er umulig å svare "med sikkerhet" på enkelte slike spørsmål. Noen kontrollører utfører for lite iht. instruks, mens andre kanskje for mye. Da faller det fort på hvor du leverer fra deg bilen og hvem som ser på den.

Jepp. Hadde bilen på EU-godkjenning nå nylig(4 måneder før fristen, men shit). Bilen skle igjennom uten anmerkninger, men fyren tok meg med ut på verkstedet midt under og viste meg en foring som burde byttes. Han sa vel ordrett "denne må byttes, men bilen er så ny og du har garanti så jeg skriver ikke noe på dette". Innen timen var over hadde jeg bestilt servicetime og kontrollør var fornøyd med måten jeg løste det på. Mens på Facebook-gruppen så har flere fått merknad på EU-kontroll på det samme. Så da spørs det virkelig hvem man treffer. Synes mitt "problem" ble løst perfekt hos kontrollør og lite ekstra styr for noe som kan fikses enkelt. Hentet akkurat bilen nå hos forhandler etter garantifiks. Ble ikke bare med ene foringen, men nytt hjullager, noe stag og flere andre deler baki der. Så de kostet på bilen nesten 20000,- i deler bare etter jeg tok kontakt for den ene foringen. 🍾 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, E.C. skrev:

Det blir også grunnen til at det ofte er umulig å svare "med sikkerhet" på enkelte slike spørsmål. Noen kontrollører utfører for lite iht. instruks, mens andre kanskje for mye. Da faller det fort på hvor du leverer fra deg bilen og hvem som ser på den.

Det er sant, men når Lars kunne poste et innlegg med utsnitt fra kontrollboken så var jo svaret på hvordan regelverket i utgangspunktet er temmelig klart, uten svar fra flere hva de trur eller ikke, så hadde man vært like langt😁

Men ja, det bekreftet også at det er forskjeller ute å går på de som tar kontrollene😄

Men nu er det jo 2 stk som skal ta kontrollen for å redusere disse variasjonene på kontrollene, og ikke minst blitt strengere for de som utfører da de bla. kan miste autorisasjonen for å utføre pkk hvis de gjør feil. (Iaf når det kommer til tungbil, usikker på om det samme gjelder for personbiler). Tidligere gikk det på verkstedene som kunne få karantene på noen mnd og ikke mekanikeren personlig.

Vet dog ikke om det må være 2stk tilstede på etterkontroll også😆

Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man må/kan være to er for å utføre noen kontrollpunkter som kontrollinnstruksen sier, ikke for å kontrollere hverandre. Person nr 2 kan være hvem som helst. 

Men har man riktig utstyr kan man drive alene.

 

Utdrag fra veileder:

 

Veileder - Periodisk kontroll av kjøretøy, unntatt traktor 

Kontrollmetoder som beskriver bruk av to personer

Flere kontrollmetoder er beskrevet slik at gjennomføring av kontrollen krever bruk av to personer. Det er tillatt å gjennomføre disse kontrollpunktene ved bruk av en kontrollør forutsatt at man oppnår en likeverdig kontroll av det kjøretøyet som kontrolleres. Vi viser i den forbindelse til innledningen i kontrollinstruksen. For disse kontrollpunktene er det derfor ikke nødvendig å gjøre kontrollen eksakt slik det er beskrevet såfremt det benyttes utstyr og/eller metoder som sikrer at man oppnår det samme. Det er viktig å se kontrollmetodene og mangelmerknadene i sammenheng ved utarbeidelse av alternative kontrollmetoder for disse kontrollpunktene. Alternative kontrollmetoder må derfor være utformet på en slik måte at de er dekkende for de mangelmerknader som faktisk kan ilegges ved det enkelte kontrollpunkt for det kjøretøyet som kontrolleres. De alternative kontrollmetodene fritar deg ikke fra å bruke pliktig utstyr der dette er beskrevet under kontrollmetode.

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...