Alexbm Skrevet August 12, 2023 Share Skrevet August 12, 2023 hei har plutselig startet å få en typ napping/rykking i bilen ved hardt pådrag det er ikke noe endringer i turtall bilen har kjørt med lik dim foran å bak, bilen er tunet og rykkingen er mest merkbar i 2-3 gir ca 50-80 kmt noen som har peil på dette? er det tid for ny fordeilingskasse eller er det noe billigere å lettere løsning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet August 12, 2023 Share Skrevet August 12, 2023 Er vel greiest å sjekke med å nappe ut sikring til xdrive/ESP etc og se om rykkinga forsvinner da. Hvis rykking kommer fra fordelingskasse kan det jo være ujevn slitasje på dekk som skaper problemer så er vel greit å start med å måle omkrets på alle hjul. Alternativet til ny fordelingskasse kan jo være å få overhalt kassen, evt. prøve med et oljeskift og se om det hjelper. Er vel flere firma som overhaler og bytter lameller på disse. Det billigste løsningen er å kjøpe xdelete og kjøre bilen i RWD om man klarer seg med det (og koble in 4wd ved behov) . Men da utsetter man vel egentlig bare problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 Er tuningen utført av noen som kan det dem driver med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexbm Skrevet August 13, 2023 Forfatter Share Skrevet August 13, 2023 1 time siden, Kjennern skrev: Er tuningen utført av noen som kan det dem driver med? tuning er gjort av noen som kan dette ja, er dette noe jeg burde skjekke opp i? annet en økt belastning er det noe annet med tune spm forusaker sånne problemer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexbm Skrevet August 13, 2023 Forfatter Share Skrevet August 13, 2023 17 timer siden, laffe skrev: Er vel greiest å sjekke med å nappe ut sikring til xdrive/ESP etc og se om rykkinga forsvinner da. Hvis rykking kommer fra fordelingskasse kan det jo være ujevn slitasje på dekk som skaper problemer så er vel greit å start med å måle omkrets på alle hjul. Alternativet til ny fordelingskasse kan jo være å få overhalt kassen, evt. prøve med et oljeskift og se om det hjelper. Er vel flere firma som overhaler og bytter lameller på disse. Det billigste løsningen er å kjøpe xdelete og kjøre bilen i RWD om man klarer seg med det (og koble in 4wd ved behov) . Men da utsetter man vel egentlig bare problemet. blir nok å prøve xdelete å leve med det en så lenge, vil det bli lønnsomt og overhale kontra kjøpe annen fordelingskasse i god stand? kan se for meg at dette er en ganske omfattende jobb å overhale Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 Om man finner en brukt kasse man er trygg på at er bra er vel det sikkert det billigste. Vet ikke helt hva overhaling koster da, men ser han her tar 9000,- for overhalt kasser om han får den gamle kassen i retur. https://finn.no/155841454 om man er i stand til å bytte selv virker det for meg ganske rimelig. Aner ingenting om kvaliteten da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 1 time siden, Alexbm skrev: tuning er gjort av noen som kan dette ja, er dette noe jeg burde skjekke opp i? annet en økt belastning er det noe annet med tune spm forusaker sånne problemer? Påstår ikke tuning er årsak, men kan være lurt å prøve med original software. Har opplevd ketchup effekt ved dårlig tuning på et par biler. Om du har vinterhjul som har lik rulleomkrets kan du jo prøve disse. Selv om du har lik dim på bilen kan de være ulikt slitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexbm Skrevet August 13, 2023 Forfatter Share Skrevet August 13, 2023 3 timer siden, Kjennern skrev: Påstår ikke tuning er årsak, men kan være lurt å prøve med original software. Har opplevd ketchup effekt ved dårlig tuning på et par biler. Om du har vinterhjul som har lik rulleomkrets kan du jo prøve disse. Selv om du har lik dim på bilen kan de være ulikt slitt. vinterhjul er testet og fortsatt rykking men er absolut verdt et forsøk med orginal software vil jeg tro skader ikke å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexbm Skrevet August 13, 2023 Forfatter Share Skrevet August 13, 2023 4 timer siden, laffe skrev: Om man finner en brukt kasse man er trygg på at er bra er vel det sikkert det billigste. Vet ikke helt hva overhaling koster da, men ser han her tar 9000,- for overhalt kasser om han får den gamle kassen i retur. https://finn.no/155841454 om man er i stand til å bytte selv virker det for meg ganske rimelig. Aner ingenting om kvaliteten da... så jo kurant ut det jeg har mulighet til å bytte selv så vil tro det blir mest lønnsomt sendt mail til overhalingsfirma så får se hva de sier om pris osv men vil tro de skal ha litt mer en de 9000,- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 (endret) Ville tatt en diagnose først. Finn ut hva som er galt før du gjør noe. Jeg hadde fordelingskasseproblemer på min F36. Lik rykking med sommerhjul og nye vinterhjul, den var bare slitt. Endret August 13, 2023 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexbm Skrevet August 13, 2023 Forfatter Share Skrevet August 13, 2023 6 minutter siden, papertiger skrev: Ville tatt en diagnose først. Finn ut hva som er galt før du gjør noe. Jeg hadde fordelingskasseproblemer på min F36. Lik rykking med sommerhjul og nye vinterhjul, den var bare slitt. fordeligskassen som var slitt? hva ente du opp med å måtte gjøre med det? må nok bli helt sikker på diagnose å finne ut hva det er før noe blir gjort ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 47 minutes ago, Alexbm said: fordeligskassen som var slitt? hva ente du opp med å måtte gjøre med det? må nok bli helt sikker på diagnose å finne ut hva det er før noe blir gjort ja Bilen var under garanti. Det eneste jeg gjorde var å vise at kassen hadde samme symptomer selv med nye, like vinterdekk, så ble den byttet under nybilgaranti. Men den begynte å tøyse etter en stund på mix-dimensjon der bakdekkene ble veldig mye fortere slitt enn framme. Tror det hadde gått for langt til at det var en vei tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 13, 2023 Share Skrevet August 13, 2023 Om det er fordelingskassen som tuller pga for stor rulleomkrets. Så er jo oljeskift et must. Snarest! Da kan du enda berge kassa. papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå