Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 3/21/2026 at 3:12 PM, sveigis said:

Bak må det byttes før eu :

IMG_7940.thumb.jpeg.4d0095b08efe3cf133132aca99196684.jpeg

Ser ut som at det er veldig lite kant på skivene. Om klossane er ok så KAN det vere tilstrekkeleg at du renser og smører glideboltane og tek ein tur med gode bremseøkter. EU-kravet er maks 50% rust på skivene, mot tidlegare krav på maks 25% (som medførte at mange fullt brukbare skiver vart kassert). Verd eit forsøk iallefall tenker eg :)

Forstår veldig godt det du kjenner på ang tiltaket å finna ut av klunkinga, men det er sabla digg når det er borte. Vart nyleg kvitt det på min E60. Var kyllingbeina (stanga mellom dempar og stabstag). Måtte jekka opp begge sider samtidig før eg fann slarken. Ved å løfta opp kun ei side så var alt i spenn så det ikkje var mulig å avdekke.

Berre slå på tråden, så kan eg koma bortom og hjelpa deg. Litt busy no, men etter påske har eg både tid og lyst til å hjelpa :)

Skrevet

Lurar forresten på om BMW spesifiserer at glideboltane skal vera tørre (ikkje smurt). Mi erfaring er derimot at å rense og smøre, det er det man også her bør gjøre. Så er det sikkert andre som har andre erfaringer enn meg altså ;)

Skrevet
2 timer siden, KMT skrev:

Ser ut som at det er veldig lite kant på skivene. Om klossane er ok så KAN det vere tilstrekkeleg at du renser og smører glideboltane og tek ein tur med gode bremseøkter. EU-kravet er maks 50% rust på skivene, mot tidlegare krav på maks 25% (som medførte at mange fullt brukbare skiver vart kassert). Verd eit forsøk iallefall tenker eg :)

Forstår veldig godt det du kjenner på ang tiltaket å finna ut av klunkinga, men det er sabla digg når det er borte. Vart nyleg kvitt det på min E60. Var kyllingbeina (stanga mellom dempar og stabstag). Måtte jekka opp begge sider samtidig før eg fann slarken. Ved å løfta opp kun ei side så var alt i spenn så det ikkje var mulig å avdekke.

Berre slå på tråden, så kan eg koma bortom og hjelpa deg. Litt busy no, men etter påske har eg både tid og lyst til å hjelpa :)

Skivene er nok på tide og få byttet nå pga de var i grenseland ved forrige eu kontroll mener jeg,men skal ta en bedre titt og se .

Vet der er mange skiver som har blitt byttet som aldri hadde trengt og bli byttet ja ,noen verksteder er jo og svindlere som lurer kunder som ikke er bilkyndige desverre .

Byttet klossene for 1,5 årsiden så de er det mye igjen av pga bil er kjørt lite .

Ja jeg merker det at enkelte ting er utfordrende å begynne på ,så drøyer så lenge jeg kan 😅.

Du det sier jeg takk til og tenker at jeg starter med å jekke opp front og ser og om jeg er usikker ,så ringer jeg deg isåfall.

Ofte så kan andre øyne og ører finne feilen ,takk for tilbudet @KMT 😊.Ja etter påske er passer fint pga jeg vil bruke all tid på e34en.

Angående glidebolter så vet jeg noen sier tørre ,andre sier smøring .

Jeg har alltid smurt mine ,dvs på e91 har jeg nå tørre foran så får vi se.

Jeg vasker og renser mine samt gummi og har aldri hatt problem på de 30 årene jeg har hatt Bmw med den metoden .😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...