Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 Jeg har nettopp kjøpt 2020 X1 Hybrid, og nye problemstillinger dukker opp i hodet. Når hybridbatteriet er kjørt ut og det ikke er flere Km å hente på det, og bensinmotoren er i drift, hvordan fungerer da f.eks dette: - 4-hjulstrekk, f.eks. opp en bakke med snø, hvor det er behov for det? Bakhjulene drives jo av el-motor fra batteriet. Hva med neste bakke? - Ved behov for forbikjøringer, og vil hente ut alle 220 hk? Eller vil det ikke fungere? Evt andre ting som blir koblet ut? Jeg vil gjerne at noen som vet, svarer, og ikke som tror... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 (endret) Det er alltid et restlager, så du vil alltid ha 4x4. 4x4 kicker kun inn når du trenger den, så den er ikke permanent. Ergo vil det ikke bruke mye batteri. Ved forbikjøringer så smeller du staken over i S og da får du så permanent 4x4 som mulig(ved aks og hjulspinn). Ved så smelle staken i S så aktiverer du bensinmotoren også, hvis du skal ta bakkestart i glatt bakke og du er på batteridrift så kan dette være en grei "hack" å vite om. BMW sitt hybridsystem er veldig bra Erfaringer fra F45 225xe som er samme som X1. Endret November 24, 2023 av Marius2002 Dieselbil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Forfatter Share Skrevet November 24, 2023 OK takk. Jeg har følt meg litt naken når batteriet er tomt, men da er det ingenting å bekymre seg over på lengre turer. Hvis f.eks. bilen blir stående uladet i flere uker vinterstid, vil hybridbatteriet tappes slik at det da ikke er nok til dette når man kjører igjen? Det jeg vet er at forvarming av kupèen ikke vil fungere ved flatt hybridbatteri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 Forvarming/avkjøling vil ikke fungere hvis det er mindre enn 10% igjen på batteriet, mener jeg å huske grensen gikk. Det samme vil dette skru seg av hvis det når denne grensen. Det er hele tiden regenerering(brems, nedoverbakker etc.) på lengre turer så du vil alltid lade litt her og der og bruke det opp igjen her og der. Ingenting å bekymre seg for - Selv om batteriet viser at det er tomt når man kjører langt. Hybridbatteriet tappes lite når bilen står, men hver gang du sjekker appen "vekkes" den til live igjen. Flere eier hybrider og lader ikke i det daglige, selv om litt av vitsen forsvinner da. Jeg vil jo anbefale å lade det opp i ny og ned da Dieselbil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Forfatter Share Skrevet November 24, 2023 Kona har 225xe og jeg har 25e, så vi må sloss litt om ladingen i garagen. Men vet du noe om bensinforbruket hvis den ikke er ladet, regner med at den bruker litt mer enn om det hadde vært en ren bensinbil, pga ekstra vekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 (endret) Du kan ikke kjøre bilen på ren el om batteriet er tomt. Ellers skal det ikke være noen forskjell. Som nevnt over er det alltid en restkapasitet i batteri til å la elmotor være hjelpemotor, slik at du har vanlig effekt. Det er i praksis umulig å kjøre den ned til 0% også. Hybridene jeg har kjørt nekter å gå på ren el under 5-8%. Jeg har hatt årlige turer mellom vestlandet og trøndelag med 330e de siste 5 årene, og jeg starter alltid med fullt batteri. Kjører bevisst underveis, bruker strøm der det er hensiktsmessig, regenererer så mye jeg kan der det passer seg osv. Kommer som regel frem med 20'ish prosent igjen, og snittforbruk på 0,55. Slike langturer er en PHEV sin svakeste gren, så jeg synes de tallene er bra. I hverdagen blir bilen masete om du ikke får ladet, men det vil alltid fungere, om enn med høyere forbruk og mer start/stopp av forbrenningsmotor. Endret November 24, 2023 av *MrB* Dieselbil og Marius2002 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 (endret) Bruker vel ca. 0,6L på langtur mener jeg. Og langt over literen når batteriet er tomt i bykjøring. Bensinmotoren er masete i by, men halvsekseren har et artig lydbilde. Her er litt av mine erfaringer etter 2 års hold: https://bimmers.no/forums/topic/819366-marius2002s-f45-225xe-m-sport-et-avsluttet-kapittel/ Hvis du fokuserer på hvor mye bra bil du har istedenfor både forbruk og elektrisk rekkevidde, så blir hybridholdet mye kjekkere Endret November 24, 2023 av Marius2002 Dieselbil og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Forfatter Share Skrevet November 24, 2023 Det var en god rapport med erfaringer. Ok, over en liter på bykjøring med bensindrift ja. Må venne meg til lading, føles om en ekstra greie å holde på med og tenke på. Har ikke hatt behov for å tenke spesielt på forbruk, og håper å slippe det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Forfatter Share Skrevet November 24, 2023 Jeg skyter ut flere spørsmål... Når hybridbatteriet er tomt og kjører på bensin, er da kupè-oppvarmingen fra bensinmotoren, eller er det elektrisk varmer som fungerer uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 Lading går til slutt på autopilot. Null stress. Kupeoppvarming vet jeg ikke. 🤷🏼♂️ Dieselbil reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet November 24, 2023 Share Skrevet November 24, 2023 Fruen har X2 25e som er identisk drivlinjemessig med din. Jeg har vært litt skeptisk til forbruket ved fossildrift på denne da live forbruksmåleren viser rimelig høye tall etter min mening. Men vi hadde oss en god langtur for et par somrer siden. Fra Stavanger ned til Arendal, videre øst og oppover via Skien, over fjellet til Aurland (opp og ned til Stegastein) nedover igjen langs kysten og innom Odda, Haugesund og så hjem til Stavanger igjen. Ingen lading utenom fullt batteri ved start av turen pluss da regenereringen. Ingen fikling og lot bilen styre alt selv. Endte opp med 0,6l på mila for hele turen. Drøyt 1200km. I grunnen veldig ok for en 1,5 halvsekser som sitter i en over 1700 kg tung bil. Men ja, lokalkjøring så kan det være en fordel å bruke batteri så mye som mulig. Fruen lader hver dag. Selv kjører jeg 330e G20 rwd. Den veier ca samme men har 2-liter 4er. Føler den er snillere på forbruket rent fossilt. Marius2002 og Dieselbil reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 24, 2023 Forfatter Share Skrevet November 24, 2023 0,6 l/mil med bensin er akseptabelt uansett biltype 👌 Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 29, 2023 Forfatter Share Skrevet November 29, 2023 (endret) Nok et spørsmål om X1 Xdrive25e / F48 Hybrid: F.eks: Når hybridbatteriet er tomt og du er fremme ved bestemmelsesstedet, det er kaldt ute, og må vente i bilen et kvarter. Skulle gjerne hatt varme i kupèen mens jeg venter... - Kupèvarmeren kan ikke gå på batteri lenger, da dette er tomt. - Bensinmotoren har stoppet fordi - bilen står, dermed blir det ingen varme fra motoren. Eller er det en mulighet for å få bensinmotoren til å gå selv om bilen står stille? Endret November 30, 2023 av Dieselbil Oppdatering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T-H Skrevet November 30, 2023 Share Skrevet November 30, 2023 Jeg kjører 225xe og bruker å flytte girspaken over til manuell M/S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dieselbil Skrevet November 30, 2023 Forfatter Share Skrevet November 30, 2023 Ok, og da vil motoren gå på tomgang når bilen står stille? Det må jeg prøve i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå