Gå til innhold

Bytte turbo? Oppgradering?


Robin69
 Share

Anbefalte innlegg

Heia lurer på om hvordan jeg kan vite om turboen min begynner å bli dårlig. Er det slik at man ikke kan ta den lille snurre greia inn og ut men ikke til sidene eller hvordan er det, blitt fortalt litt forskjellig. 

 

Også hvis jeg må bytte har jeg litt lyst til å kanskje oppgradere turboen (hvis ikke det er bare dumt). Er det mye som må byttes da hvis enn skulle hya oppgradert og hvor finner jeg noe turbo som er bedre men også passer inn i bilen min.

Endret av Robin69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bevegelse mot sidene er normalt, dette reduseres av oljetrykket når motor går. Hvis du dog ser at skovlene tar i turbohuset, så er det for mye slakke. Inn/ut bevegelse skal det derimot være null av. Er iallefall slik jeg har fått det lært. 

Et annet kjennetegn er jo ulyd. Har du "sirenelyd" ved gasspådrag, så er det antydning til sliten turbo.

Tredje og åpenbare tegnet er jo visuelle skader på turboen. 

Hva oppgradering av turbo gjelder (antar det er hybrid turbo du tenker på?) så pleier det som regel å være lite å hente ved kun oppgradere turboen. I de fleste tilfeller må drivstoffsystemet stå i stil til en oppgradert turbo, samt et tilsvarende map i DDE. Dette er ikke mitt fagfelt, så andre med mer kjennskap til dette må gjerne rette meg. 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Et annet kjennetegn er jo ulyd. Har du "sirenelyd" ved gasspådrag, så er det antydning til sliten turbo.

 

 

hørte noe litt sånn hyle lyd på en kveld når jeg ga litt gass i en bakke (kjørte sakte også) men har ikke hørt noe av det på en god stund da. 

Endret av Robin69
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Robin69 said:

Heia lurer på om hvordan jeg kan vite om turboen min begynner å bli dårlig.

 

Ofte vil man få en ulyd/uling fra turboen god tid i forveien før et havari.  Ulingen er mest fremtredende på kald motor, de første par kilometerne. 

Dog er det ikke uvanlig at man kan kjøre med sliten turbo i et par år avhengig av kjørelengde.  Selv kjørte jeg 40 000km (1,5 år) med "unormal" uling fra turbo, og byttet ikke før jeg merket at den begynte å trekke dårlig.  For min del fikk jeg "effekt-hull" mellom 1700-2500rpm der den begynte å gå dårlig, og den trakk også merkbart dårligere over 200km/t. 

Med andre ord føler man dette litt på hofta. Hvis du er gjerrig og på budsjett kan du sikkert kjøre med dette i et år til.  Bare pass på at du ønsker neste eier lykke til når du vinker han avgårde 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...