Gå til innhold

Ladespenning i takt med aksjekursene


Jakob1
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med min e61 2007 som stopper under kjøring. Kode 4548 DDE power management, closed-circuit vialation. 
måler ladespenning som jager opp og ned mellom 11.5 v -15.5 v. Feil på dynamo tenker jeg eller dette med dårlig pluss og minus kabler. Batteriet er bare noen dager gammelt men tappes ned. Var nede på 12.1 volt i hvilespenning etter 2 dager. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som at f.eks. spenningsregulator på dynamo kan være defekt.

12.1 V etter to dager er ca. 50-60% oppladet, du skal ligge høyere med et nytt batteri. Husk også at disse bilene skal ha registrert riktig kapasitet (i Ah), type (AGM / "vanlig") og i tillegg resatt (registrert) når nytt batteri settes inn. IBS spiller også inn en rolle her. Den styrer bl.a. ladespenning basert på tilstanden og alderen til batteriet, samt utetemperatur. Normalt sett nå i kulda hadde jeg forventet relativt stabil ladespenning på rundt 14.5 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er kodet hos merkeforhandler for 2 dager siden. De fant ikke feilen uten at de har sjekket ladespenning. Min andre bil xc70 er dønn stabil på 14.5 v

 

Endret av Jakob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok ikke feilsøkt noe særlig, bare byttet batteri. Det er ganske klare prosedyrer i BMW litteratur (TIS) som beskriver hvordan man finner ut av ulike feil på dynamo. Mener at det var både for gåen vinding og spenningsregulator/diode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteriet er byttet av meg men kodet av BMW. Forrige batteri ble montert i august før det tok kvelden denne uka. Bilen stopper altså jevnlig men selvfølgelig ikke når mekaniker fra BMW tester. Kode 4548 var det visst ingen prosedyre for videre testing sa han…Noe gjør ihvertfall at batteriet tappes for strøm 😡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall ikke koble fra batteri på en bil som går når du har en potensielt sketchy dynamo. Fort gjort å få overspenning og kanskje svi noen moduler. Du kan teste med IBS frakoblet, se om det blir noe endring.

Ellers kan man koble fra den tynne kabelen inn på dynamo for å se om det blir forskjell. Etter visuell inspeksjon av reimdrift er det i grunn kun oscilloskop du må se på, men det antar jeg at du ikke har. Så da er det fort over på å teste med en annen dynamo da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det testet, tok av den tynne ledningen på dynamo og da lader dynamo konstant 14.4 volt. Med ibs utkoblet men med tilkoblet tynn ledning på dynamo så går det opp og ned mellom 12 og 15 volt. Er det da IBS eller elektronikken på dynamo som tuller? Kan man kjøre med den tynne ledningen utkobla på dynamo inntil man får bytta noen deler her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre med den utkoblet ja. Dynamo går i standardinnstilling når den ikke får signal.

Man må nesten lese av signalet som sendes til dynamoen for å kunne fastslå om det kommer urimelige forespørsler om ladespenning (som svinger opp og ned) eller om dynamoen tolker disse feil. Hvis IBS utkoblet ikke gjør noe forskjell så kan det potensielt tyde på at det kanskje er noe problem med den tynne kabelen i seg selv, siden det svinger så voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen prøvekjørt med utkoblet tynn ledning og full lading fra dynamo. Likevel stopper motoren i fart etter en stund og kode 4548. I tillegg kommer 4453 injector 5 activation. Dyser og ledningsnett er sjekket hos merkeforhandler uten å finne noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fort være to ulike problemer dette. Vet ikke hva verkstedet har feilsøkt, men man kunne ha byttet om to dyser for å se om feilen flytter på seg. Dieseldyser er dog ikke alltid så lette å demontere og få ut hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært sannsynlig/helt sikkert at dette er 2 forskjellige problemer.

Den tynne ledningen inn på dynamo er signal til dynamo for hva den skal foreta seg mht lading/spenning ut. Det er DDE som bestemmer, men IBS er med på å gi input til DDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virke som dysene mister spenning og motor går dårlig og stopper. Ifølge merkeforhandler er ledningsnett i orden. Noen tips før tusenlappene flyr hos Bilia. Feilen kommer ikke før motor har blitt lunken/varm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...