Gå til innhold

Ledbar f11, 2011, 530 xd???


sarek
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har en f11 2011-modell (530 xd), og ser at jeg virkelig trenger ekstra lys (landevei, mørk vinter, masse elg. Lite bykjøring her).

Er det noen som har noen gode løsninger for det? (Burde ikke si at jeg er dame og ikke har peiling, men nå gjør jeg det likevel!)

Kjøpte nettopp en ledbar i en nettbutikk, men mekanikeren som skulle installere den for meg (verksted) sa den ikke var godkjent, så han ville IKKE anbefale å montere den. Skal prøve å returnere den på vanlig angrefrist.

Så, er det noen som har tips om godkjente ledbarer, en eller flere i kombinasjon, hvor jeg bør feste den/dem, og eventuelt ekstra utstyr jeg må kjøpe med? GJERNE LINKER til hvor jeg kan kjøpe det.

Fant dette ut fra VIN-nummeret: Det betyr vel at det er xenon, ikke bi-xenon, altså halogen i fjernlys og xenon i nærlys/kjørelys, eller?                                                                                          

S502

Headlight Cleaning System

 

S522 Xenon Light

 

Blir veldig glad for alle tips som fører til at jeg føler meg tryggere på nattsvarte veier (som det for tiden er så og si hele døgnet her oppe i nord)!

Endret av sarek
tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sarek changed the title to Ledbar f11, 2011, 530 xd???

Festing av en LED bar må vurdere ut fra hvert tilfelle, men som oftest er en skiltplate mer enn bra nok. Kanskje med støttestag.

Strøm tar du fra motorrommet på pluss polen. Minus fra en passende plass.

Styrestrøm tar du helst fra den ene hovelykten, kabel med farge gul med rød, på pinne 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bi-xenon, innerste "lykta" er kun plastikk, ikke noe lys der (er kurvelys der hvis man har adaptive xenon lys)

 

Såvidt jeg vet er det ingen biler som har egen xenon pære til fjærnlyset, det egner seg ikke siden de bruker litt tid på å tenne.

Endret av Erik1233458
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Så selv om det står "S 522 xenon light" når jeg søker på VIN, så betyr det at det kan være bi-zenon? Og bi-zenon betyr at man har zenon-pære i SAMME "lykta" til både nær- og fjernlys?

Ja, var ute og sjekket nå, og det er bare lys i den ytterste "lykta", den innerste lykta er "tom". Det er lys i ringene rundt begge lyktene, men det er vel parkeringslys og kjørelys.

Takk, da vet jeg at jeg har bi-zenon :)

Tror du det kan være lurt å prøve å skifte zenon-pærer i stedet for å montere en ledbar? Nå koster vel pærene også en del, og jeg vet ikke hvor mye (zenon) lysene eventuelt vil forbedres i forhold til å sette på en ledbar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, sarek said:

Takk for svar!

Så selv om det står "S 522 xenon light" når jeg søker på VIN, så betyr det at det kan være bi-zenon? Og bi-zenon betyr at man har zenon-pære i SAMME "lykta" til både nær- og fjernlys?

Ja, var ute og sjekket nå, og det er bare lys i den ytterste "lykta", den innerste lykta er "tom". Det er lys i ringene rundt begge lyktene, men det er vel parkeringslys og kjørelys.

Takk, da vet jeg at jeg har bi-zenon :)

Tror du det kan være lurt å prøve å skifte zenon-pærer i stedet for å montere en ledbar? Nå koster vel pærene også en del, og jeg vet ikke hvor mye (zenon) lysene eventuelt vil forbedres i forhold til å sette på en ledbar?

Ja du har bi-xenon. Hvordan det fungerer med fjernlys / nærlys er ar det er en lamell foran pære. Om man slår på fjernlys, vil den lammellen åpne seg og lyser de lengre. 
så fjernlys og nærlys er vel sammen pære. Man kan kjøpe mye bedre pærer men de kan nok aldri måle seg til en ledbar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik1233458 skrev:

Hvis du fortsatt har originalpærene vil det bli en forbedring hvis du kjøper kvalitetspærer (f eks osram night breaker, koster 1300 pr stk hos thansen), men det kan nok ikke måle seg med en skikkelig led bar

Takk! Da vet jeg det! Skiftet pærer på min forrige BMW, men ble ikke merkbart bedre (i alle fall ikke sånn "wow").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har sett en xenon-pære tenne vet at det tar litt tid. Det er i praksis aldri separat xenon-pære i fjernlyset av denne grunnen, man vil nemlig ha fjernlyset på med en gang. Det er derfor enten halogen i fjernlys (E39 har det slik) eller så har man spjeld foran fjernlyset som åpner opp for mer lys. Da har man bi-xenon.

Sjekkemåten på egne lykter blir da ganske enkelt, gå ut og skru på fjernlys og se om en ny pære lyser opp. Hvis den gjør det = halogen i fjernlys. Hvis det er mer lys fra samme projektor = bi-xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mr.pingu skrev:

Ja du har bi-xenon. Hvordan det fungerer med fjernlys / nærlys er ar det er en lamell foran pære. Om man slår på fjernlys, vil den lammellen åpne seg og lyser de lengre. 
så fjernlys og nærlys er vel sammen pære. Man kan kjøpe mye bedre pærer men de kan nok aldri måle seg til en ledbar. 

Takk for svar! Ja, man lærer så lenge man lever:)!

Da må jeg finne ut hvilken ledbar og hvor å feste den. 

Bare en ting til, trenger man en canbus (hva nå enn det er)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, E.C. skrev:

Alle som har sett en xenon-pære tenne vet at det tar litt tid. Det er i praksis aldri separat xenon-pære i fjernlyset av denne grunnen, man vil nemlig ha fjernlyset på med en gang. Det er derfor enten halogen i fjernlys (E39 har det slik) eller så har man spjeld foran fjernlyset som åpner opp for mer lys. Da har man bi-xenon.

Sjekkemåten på egne lykter blir da ganske enkelt, gå ut og skru på fjernlys og se om en ny pære lyser opp. Hvis den gjør det = halogen i fjernlys. Hvis det er mer lys fra samme projektor = bi-xenon.

Takk for forklaring!:)

Ja gikk ut i sted og sjekket, både nær og fjern og lyshorn i samme "lykt". Ingenting i den innerste "lykta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sarek said:

Takk for svar! Ja, man lærer så lenge man lever:)!

Da må jeg finne ut hvilken ledbar og hvor å feste den. 

Bare en ting til, trenger man en canbus (hva nå enn det er)?

Bixenok trenger man ikke canbus, bare vanlig relè. Kan hente ut styrestrom på rød/gul ledning som er styrestrømmen til spjelden :)

 

Det går også an å ha ledbar bak grillen på f10 :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, mr.pingu skrev:

Bixenok trenger man ikke canbus, bare vanlig relè. Kan hente ut styrestrom på rød/gul ledning som er styrestrømmen til spjelden :)

 

Det går også an å ha ledbar bak grillen på f10 :)

 

 

post-41007-0-99070800-1417736139_thumb.j

Fant bilde av denne i den tråden du la ved. Det var stilig. Kunne tenkt meg det, men det er vel litt mer styr med montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...