Gå til innhold

Hva kan være galt, ABS ring?


thansen
 Share

Anbefalte innlegg

Jobber litt med en x3 e83 2006 mod med litt småfeil her og der. Blant annet så kommer 4x4, abs og dekktrykk varsel på etter ca 50meter med kjøring. Dashbordet "resetter" seg selv når bilen står litt. Og det samme skjer igjen. Inpa gir code 55c4, 55c8, 55c9. ISTA gir 5E42 og sier det er wheel gap sensor. 

Lurer på om noen andre her har erfaringer med hva det kan være, selv mistenker jeg ABS ringen har rustet og svulna litt opp, selv om det med øyekast ikke ser sånn ut. Sensoren er også helt ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airgap er jo typisk forvarsel på at det kommer til å bli ille mtp. ringen snart. Alternativt: har du kjøpt en kjip sensor? Noe annet enn originalt eller Bosch eller Ate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, E.C. said:

Airgap er jo typisk forvarsel på at det kommer til å bli ille mtp. ringen snart. Alternativt: har du kjøpt en kjip sensor? Noe annet enn originalt eller Bosch eller Ate?

Kjøpte JP Group sensor, alltid vært fornøyd med deres produkter (passer alltid på min x3 e83) Derav noen feks febi sine ikke alltid har passet min bil. Men prøver å kjøpe febi så langt det lar seg gjøre. Tror egentlig ikke orginalsensoren var gåen. Men heller ringen. Skal ta av akselen, pusse den og installere en ny ring når den kommer fram i posten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uoriginale sensorer på disse bilene er også en potensiell feilkilde, bare ha det i bakhodet. Var vel en tråd her for ikke så lenge siden med en som jakta spøkelser pga. uoriginal sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, E.C. said:

Uoriginale sensorer på disse bilene er også en potensiell feilkilde, bare ha det i bakhodet. Var vel en tråd her for ikke så lenge siden med en som jakta spøkelser pga. uoriginal sensor.

Er det mulig å måle disse sensorene med feks multimeter? Tenker at ohm på disse må jo stemme ellers vil sensoren avgi feil tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, thansen said:

Kjøpte JP Group sensor, alltid vært fornøyd med deres produkter (passer alltid på min x3 e83) Derav noen feks febi sine ikke alltid har passet min bil. Men prøver å kjøpe febi så langt det lar seg gjøre. Tror egentlig ikke orginalsensoren var gåen. Men heller ringen. Skal ta av akselen, pusse den og installere en ny ring når den kommer fram i posten. 

Jeg vet ikke svare til akkurat problemet ditt men vil bare si at Febi er ikke så høyt oppe som de fleste tror.

Det er grei deler til grei pris men jeg har merket at kvalitetskontroll til Bosch eller ZF-merkene(Sachs, Lemförder etc) er høyere. Spesielt bærearmer og andre ting med gummi har jeg ikke vært så imponert av Febi. 

Jeg har aldri hatt problemer med Bosch sensorer forøvrig. 

 

 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse 2-pins sensorene er nesten som en liten modul å regne. Multimeter alene vil ikke kunne gi ut noe vettug svar her. Signalet gis ut i form av variabel strømstyrke, ikke spenning, så det er ikke så lett å måle om man ikke driver litt med elektronikk til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, E.C. said:

Disse 2-pins sensorene er nesten som en liten modul å regne. Multimeter alene vil ikke kunne gi ut noe vettug svar her. Signalet gis ut i form av variabel strømstyrke, ikke spenning, så det er ikke så lett å måle om man ikke driver litt med elektronikk til vanlig.

Såppas. Ja hvis ikke ny ABS ring er svaret, da må man kanskje ty til ATE eller Bosch sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 1/31/2024 at 11:39 AM, E.C. said:

Disse 2-pins sensorene er nesten som en liten modul å regne. Multimeter alene vil ikke kunne gi ut noe vettug svar her. Signalet gis ut i form av variabel strømstyrke, ikke spenning, så det er ikke så lett å måle om man ikke driver litt med elektronikk til vanlig.

Jeg pleier bare å bruke INPA, det er en modul som du kan se live verdier på sensoren. Det var i hvert fall slik jeg fant ut av at sensoren jeg hadde fått tilsendt var feil. Mener vi fant ut at det er 2 forskjellige typer sensorer som blir brukt. En type som er passiv og den andre aktiv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/11/2024 at 2:11 PM, warg said:

Jeg pleier bare å bruke INPA, det er en modul som du kan se live verdier på sensoren. Det var i hvert fall slik jeg fant ut av at sensoren jeg hadde fått tilsendt var feil. Mener vi fant ut at det er 2 forskjellige typer sensorer som blir brukt. En type som er passiv og den andre aktiv 

Hvor i INPA finner man dette?
Byttet abs ring på min og feilkoden ble borte. Var en god del rust under den gamle abs sensoren som utløste air gap feilkoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...