Gå til innhold

MYE kondens i lykt bmw f11


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har en BMW f11 2011 mod som jeg kjøpte nylig, starten av november. Mot slutten av november la jeg merke til at det noen ganger var kondens i lykta, men det forsvant ganske fort. Nå når det ble litt mildvær kjørte jeg bilen gjennom børsteløs vask hos Uno X. Kjører ut derfra å det ruller inn med feilkoder på lys. Nå er jeg bare en amatør ang å fikse ting selv på bilen, men jeg leser mye på Facebook å forum på nett for å bli klok. Har forstått det sånn at dette er et kjent problem på f1x. 

Uansett, jeg forsøkte først å ha bil i garasje med varmevifte som sto 1,5 unna i et par timer for å se om det hjalp. Det hjalp det, helt til bilen kom ut igjen. 
Jeg leste også at å legge silica bak i lykta kunne hjelpe, så Igår forsøkte jeg meg på å få åpnet lykta, og jøss, der lå det en silicapose fra før av🙃 Tenkte å kjøpe nye som har mer innhold, men er usikker på om det vil gjøre susen. Det har blitt så mye kondens at det er dråper på lykta. Er det noen bilkyndige som vet at dette ikke holder? Hva gjør jeg for å få bort feilkoder å få lysene istand? 
Har også lest flere steder at modul må byttes, forsøkte å få ut lykta Igår men tror jeg må spørre om hjelp til det🙈

Legger ved bilde av lykta og feilkoder

 

IMG_0382.jpeg

IMG_0356.jpeg

IMG_0383.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye fukt/vanndråper så er eneste løsning å bytte lykteglass. Ikke en direkte vanskelig jobb, men er en drittjobb da limet er utrolig sterkt. Finnes noen YT videor som viser fremgangsmåten, så du kan danne deg noen inntrykk på hvorvidt det er noe du ønsker å begi deg på.

Hvis ikke, så er det noen rundtomkring i landet som har renovering av hovedlykter som arbeid. Utifra feilmeldingene du har, så er det mulig nye styreenheter/ny lykt må til hvis det har oppstått mye irr. 

Demontering av lykt på disse er en grei jobb. Hvor satt du fast? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Med så mye fukt/vanndråper så er eneste løsning å bytte lykteglass. Ikke en direkte vanskelig jobb, men er en drittjobb da limet er utrolig sterkt. Finnes noen YT videor som viser fremgangsmåten, så du kan danne deg noen inntrykk på hvorvidt det er noe du ønsker å begi deg på.

Hvis ikke, så er det noen rundtomkring i landet som har renovering av hovedlykter som arbeid. Utifra feilmeldingene du har, så er det mulig nye styreenheter/ny lykt må til hvis det har oppstått mye irr. 

Demontering av lykt på disse er en grei jobb. Hvor satt du fast? :)

 

Huff🙈 Vet du om sider som selger lykteglass til overkommelige priser? 

Ene skruen av de 3 i hjulbuen har nok blitt skrudd voldsomt på før, hadde ikke noen kanter igjen på hodet og var helt rund, så fikk ikke tak i den til å skru rundt på noen vis. Vurderte å bare røske hele dritten ut, får den sikkert ut med hjelp av noe annet men ble drittlei🙈😂 Fulgte en instruks fra et annet forum, at en løsner skruer og klips overside av lykt, deretter de 3 i ytterkant i hjulbue, også skal det være en til lenger fremme inni der? Har hatt ut lykt på en e61, men det var betydelig lettere😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Ellenaas skrev:

Huff🙈 Vet du om sider som selger lykteglass til overkommelige priser? 

Ene skruen av de 3 i hjulbuen har nok blitt skrudd voldsomt på før, hadde ikke noen kanter igjen på hodet og var helt rund, så fikk ikke tak i den til å skru rundt på noen vis. Vurderte å bare røske hele dritten ut, får den sikkert ut med hjelp av noe annet men ble drittlei🙈😂 Fulgte en instruks fra et annet forum, at en løsner skruer og klips overside av lykt, deretter de 3 i ytterkant i hjulbue, også skal det være en til lenger fremme inni der? Har hatt ut lykt på en e61, men det var betydelig lettere😅

Lyshelten som nevnt, eventuelt direkte fra deres supplier (mjakes). Der får du vel også kjøpt butyl til å tette lyktehuset etter rep om du skal give deg løs på jobben selv. 

Den innerste av de tre i hjulbuen er ganske pain in the ass, spesielt på venstre siden. Høyre siden går noe lettere. Anbefaler å ta av hjulet, for da kan du løsne mye av av innerskjermen så den ikke kommer i veien. Er vel torx 30 skruer om jeg ikke tar feil? Hvis hodet er veldig runda, så prøv å slå inn torx 40 pipe så du får tak i skruen. Eventuelt vicegrips på utsiden av hodet hvis det er plass, ettersom skruene ikke sitter sånn voldsomt fast. 

Begynner å snart nærme seg 1 år siden jeg demonterte min sist, men mener å huske at den ene i front ikke trenger å løsnes. Er to stk på toppen av lampe og tre på baksiden. Den ene i front tror jeg holder braketten skrudd fast, men det kan være jeg husker feil nå. 

Og ja, E6x er bare kos å demontere lampen på. Der holder det å løsne fangeren i toppen og bare manøvrere lampa ut 😁

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å løsne fangeren på e6x etter min erfaring. Både halogen og adaptive xenon. På sistnevnte måtte jeg riktignok ta av det ene lokket bak pæra for å få ut lykta. Kan si jeg ble litt satt ut da E9x ikke var noe i nærheten av like enkelt 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Lyshelten som nevnt, eventuelt direkte fra deres supplier (mjakes). Der får du vel også kjøpt butyl til å tette lyktehuset etter rep om du skal give deg løs på jobben selv. 

Den innerste av de tre i hjulbuen er ganske pain in the ass, spesielt på venstre siden. Høyre siden går noe lettere. Anbefaler å ta av hjulet, for da kan du løsne mye av av innerskjermen så den ikke kommer i veien. Er vel torx 30 skruer om jeg ikke tar feil? Hvis hodet er veldig runda, så prøv å slå inn torx 40 pipe så du får tak i skruen. Eventuelt vicegrips på utsiden av hodet hvis det er plass, ettersom skruene ikke sitter sånn voldsomt fast. 

Begynner å snart nærme seg 1 år siden jeg demonterte min sist, men mener å huske at den ene i front ikke trenger å løsnes. Er to stk på toppen av lampe og tre på baksiden. Den ene i front tror jeg holder braketten skrudd fast, men det kan være jeg husker feil nå. 

Og ja, E6x er bare kos å demontere lampen på. Der holder det å løsne fangeren i toppen og bare manøvrere lampa ut 😁

 

Har heldigvis en onkel som har jobbet som bilmekaniker og kjørt bmw hele sitt liv som tok på seg å bytte lykteglass. Han hadde gjort det på sin egen, så da tror jeg jeg glemmer å finne på å prøve selv😂 Kan se og lære, for det kommer sikkert til og skje på høyre side også engang vil jeg tro

Åja! Jeg klarte å få ut på e6x lykta uten å ta av fangeren🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, E.C. skrev:

Trenger ikke å løsne fangeren på e6x etter min erfaring. Både halogen og adaptive xenon. På sistnevnte måtte jeg riktignok ta av det ene lokket bak pæra for å få ut lykta. Kan si jeg ble litt satt ut da E9x ikke var noe i nærheten av like enkelt 😛

Trengte heller ikke å løsne fanger på e6x. Derfor jeg ble så satt ut også av f1x hvor mye mere knot det var her i forhold‍😅

Endret av Ellenaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Til den som måtte lure: nå er det ca en måned siden lysene slutta å funke. På mandag begynte alle lysene og funke igjen😂😂 Har vært minusgrader + har lagt i ny silicapose og latt den luka bakom lykta vært åpen til tider= nesten ingen kondens igjen å alt funker som det skal🤣 Men det må nok byttes etterhvert uansett, om en skal få vasket bil uten å få feil vertfall🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan være at lykten er potte tett, men at det er fukt inni som ikke slipper ut. (Silica gel trekker til seg fukt, men det hjelper ikke allverden om rommet den ligger i er hermetisk lukket).
Det er ikke uvanlig at folk opplever at en tørr lykt plutselig begynner å dugge etter et pærebytte. Et billig tiltak/forsøk er å la lykten stå åpen i et varmt og tørt miljø til all fukt er ute/fordampet, og så lukke den før den taes ut i kald, fuktig luft igjen. Ikke sikkert det løser problemet, men kan være verdt å prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...