Gå til innhold

Hjelp! E61 starter ikke


bimmefrøken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Som overskriften sier trenger jeg hjelp.

Bilen har strøm, jordingskabel inn på blokka og plusskabel fram er ok, ny starter, nytt batteri, ingen feilkoder. 

Starter når vi kortslutter starteren. Signal strømmen kutter når jeg trykker på knappen..

Noen som har ide på hva som kan være underliggende problem? 

Endret av bimmefrøken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Har du sjekket jording imellom motor og chassis? 

Ja, jord inn på blokka er så klart sjekka ☺️. Når man trykker på startknappen så reagerer starteren, men den får ikke nok strøm til å starte (målt til 5v i det knappen blir trykka på). Om man tar direkte strøm fra pluss til signalkabelen på startern, så starter bilen. Men altså ikke på startknappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt volt på signalkabelen når du trykker på startknappen? Har du strøm, koble inn en liten lyspære for å se at det er nok effekt.
Det kan hende at det er en liten kobber leder som leder 12v, men ikke leverer nok effekt (delvis kabelbrudd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, PIIIPower skrev:

Har du målt volt på signalkabelen når du trykker på startknappen? Har du strøm, koble inn en liten lyspære for å se at det er nok effekt.
Det kan hende at det er en liten kobber leder som leder 12v, men ikke leverer nok effekt (delvis kabelbrudd)

Ja, 5-6v. Har kommet frem til at det kan være brudd, men skjønner ikke hvor signalkabelen går fra starteren. For følger den liksom opp bak gløderele, også ser jeg ikke hvor den går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kan ha forslag på hvilken kabel det kan være da?

Måler samme spenning på batteriet, og  under panseret. Og ingen forskjell om jeg måler på blokka eller karosseriet..Men i det knappen blir trykka på så forsvinner spenninga, når man måler på starteren.

Jordingskabelen var dårlig. Så i første omgang ble det bare satt en startkabel fra karosseriet over til blokka, og fikk startet bilen. Fiksa da den jordingskabelen, og trudde alt var ok. Men etter det nekter den å starte. Den starter ved å sette direkte strøm mot starter.. Men ikke med startkabler. Har nå prøvd, og sjekka alt vi kommer på, men finner ingen feil untatt spenningsfall til starteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du måler samme spenning når det ikke er last, helt normalt det. Når bilen trekker mye strøm da faller spenningen. Hva måler du på plusspolen i motorrom og blokk i det du skal starte?

Jeg har faktisk testet ut veldig nøyaktig akkurat det med spenningsfall på E61 diesel i kulda, siden jeg har en selv. Forskjellen mellom bak på batteri og i motorrom var på det verste 1,4 V og det var i få millisekunder, så det hadde du ikke fått med deg ved å bruke et multimeter. Ellers lå det under 0,5V (i forskjell vs. rett på batteri) mens bilen dro på starter.

Starter og blokk blir for det samme med så mye kontakt, men hva du måler på plusspolen i motorrom vs på starter er jo interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, E.C. skrev:

Ja, du måler samme spenning når det ikke er last, helt normalt det. Når bilen trekker mye strøm da faller spenningen. Hva måler du på plusspolen i motorrom og blokk i det du skal starte?

Jeg har faktisk testet ut veldig nøyaktig akkurat det med spenningsfall på E61 diesel i kulda, siden jeg har en selv. Forskjellen mellom bak på batteri og i motorrom var på det verste 1,4 V og det var i få millisekunder, så det hadde du ikke fått med deg ved å bruke et multimeter. Ellers lå det under 0,5V (i forskjell vs. rett på batteri) mens bilen dro på starter.

Starter og blokk blir for det samme med så mye kontakt, men hva du måler på plusspolen i motorrom vs på starter er jo interessant.

Viser seg at det stinker svidd bak deksel under rattet.

Lest meg frem til at CAS modulen kan ryke ved dårlig jording. Så er ganske sikker på at det er dette som er greia.. 🥸 Kjedelig og det burde egentlig ikke skjedd, for den var på verksted og bytta jordingskabel i fjor.. men de hadde brukt for små kabelsko, så det var bare å dra ut ledningen av skoa.  

 

Takk for alle svar uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...