Gå til innhold

Bmw f11 castor stag. BMW TIS nevner justering ved montering. Noen som vet hva dette er?


dopus
 Share

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Haug530D skrev:

Du trenger egentlig bare en ASA (Torx bolt) bolt i M14 x127 i 10.9 kvalitet, om du ikke er Nazi på orginalt så trenger du heller ikke en ASA bolt, men kan bare bruke en vanlig bolt med sekskant hode i samme kvalitet.

ZNS3 på mutter er bare rust beskyttelsen som er brukt.

 

Så ingen strekkbolt, selv om moment er angitt som nm pluss grader? Hvis ingen strekkbolt så kan jeg vel strengt tatt bruke den som er der og kun skaffe ny mutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, dopus skrev:

Så ingen strekkbolt, selv om moment er angitt som nm pluss grader? Hvis ingen strekkbolt så kan jeg vel strengt tatt bruke den som er der og kun skaffe ny mutter?

at det er moment + grader er bare så man ikke skal overtrekke bolten over flytegrensen, at det også skal være grader, tror jeg har noe med friksjon og gjøre.

Endret av Haug530D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg , at jeg kun prøver å finne passende mutter (enten klipsmutter hos bmw, eller løs mutter fra Tools eller tilsvarende butikk)

Takk for gode innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noen andre deler hos min lokale merke forhandler. Han faste på delelageret var på ferie så en av mekanikerene tok bestillingen. Spurte om disse boltene og mutterene. Han sa at det bør gå greit med bare å skifte mutter, men at hvis du skal gjøre det etter "boken" så skal bolt også skiftes.

Bestilte disse klipsmutterne, så bruker jeg boltene på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var caster stagene begge sider forran også bestilt. Fra Autodoc. Lemforder. traff bra med autodocs variable rabatt, og betaler under 1000 pr stk (pluss 220 i frakt)

Så får vi håpe det løser vibrasjonene ved nedbremsing (ingen pulsering i pedal) hvis ikke så blir det nye skiver og klosser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 1000kr inkl. foringen? Da er det kurant pris.

Ang. moment + grader så har det i og for seg samme nytten som "kun" moment, men det blir mer reproduserbart under ulike betingelser vs. kun å bruke moment. Sistnevnte blir fort en del påvirket av smurte/rustne/skada kontaktoverflater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var noe skikkeli dritt å få av. Spesielt låsemutter på kuleleddet. Endte opp med lage et dypt kutt kuledd/mutter, og inn med muttertrekker for å klare dem få mutter ut dem siste rundene. Måtte av med bremser og bremseskive for å komme til mutter med vinkelsliperen. Men vel verd demonteringen.

Dessverre hjalp det kun litt. Ved lett oppbremsing rister det fortsatt, så blir nok nye skiver og klosser også.

Dem gamle stagene var egentlig i ok stand med tanke på at dem er 11 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt de gummiforingene på calipere og rens glideboltene når du først er i gang. Samt god rens av caliper og klave mtp. anleggsflate for klosser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, E.C. skrev:

Bytt de gummiforingene på calipere og rens glideboltene når du først er i gang. Samt god rens av caliper og klave mtp. anleggsflate for klosser.

Dette ble gjort i fjor da jeg kun skiftet klosser framme. Får smøre det opp på nytt når nye skiver og klosser blir montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

hmm. enten har jeg gjort et meget god kjøp, eller så har jeg basjet på leggen.

Sjekket mister-auto (autodoc konkurent), og fant zimmerman 150.3482.53 sett med 2 skiver til ca 1800.

Ser andre plasser så koster disse nesten like mye pr skive.

Ser ut til å være coatede slissede skiver 330x24 framm til min bil

086150348253-14-1.JPG?width=640&height=480

Ble også bestilt Textar klosser. Ble 3-400 rimligere i forhold til Autodoc. og dette skal være en "bedre" skive en den jeg hadde lagt i handlekurven hos Autodoc.

Står i ordrebekreftelsen også at dette er ett sett med 2 skiver. Det var også 10 prosent rabatt kampanje, og gratis frakt......vi får se hva som dukker opp.......satser på at jeg gjorde et bra kjøp :)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var skiver og klosser skiftet framme. Har bare hatt en kort kjøretur med litt lett bremsing for å "kjøre inn" bremsene. Men har ikke kjent noe vibrasjoner ved bremsing enda.....so far so good.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...