dopus Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 Hei. Har en plan om å skifte castor stagene framme på begge sidene på min BMW F11. Kikket litt på BMW TIS , og monteringen ser grei ut. Men jeg stusset litt på monterings instruksen. Det står som et av punktene under montering: Adjust trailing link to swivel bearing to dimension (A) and tighten on front axle support. Tightening torque 31 12 1AZ. Dimension (A) = 2 cm (vehicle on vehicle hoist, spring strut rebounded) Note: Installing the trailing link to dimension (A) corresponds to the normal position in the compressed state! Jeg antar at det da er snakk om den enden av castor staget med "kuleleddet" men denne er vel ikke justerbar?? Skal ikke den ned i hullet sitt på nav/hub og skrus til med korrekt momemt. Jeg vet at boltene ikke skal dras til før huben / navet er jekket opp til normal posisjon. Men har ikke sett på andre biler jeg har hatt at det noen form for justering på lenkearmer/castor stag. Noen som vet?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 23 Share Skrevet Februar 23 Måtte inn og lese selv. Jeg skjønte det slik at det er en hack, slik at du ved å holde kule-enden slik som på bildet med 2 cm avstand kan stramme til foringa med fronten på bilen i lufta, fordi dette tilsvarer normalhøyde for indre foring. Deretter putter du kule-enden gjennom metallforinga som sitter i spindelen og får på mutteren. Denne strammes med bilen på bakken. Tanken er vel at det er litt mindre kål å nå til denne mutteren for stramming i normalhøyde sammenlignet med den innerste. Min tolkning. Spoiler dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 23 Forfatter Share Skrevet Februar 23 Så dette er for å kunne stramme bolten/mutteren som er festet i chassie/subframe. uten å jekke opp hjulopphenget. Det var jammen meg ikke lett å forstå ut i fra beskrivelsen i TIS. Tusen takk for din tolkning E.C Er nok lettest å bare måle skjermkant til senter av felg før demontering, med hjul på bakken og bilens fullle vekt. Og jekke opp hjulopphenget slik at senter i nav til skjermkant har samme avstand, for deretter å stramme boltene til oppgitt moment, ved montering. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 23 Forfatter Share Skrevet Februar 23 (endret) Med det samme jeg har tråden her. Er det noen merker som er bedre enn andre på stag/foringer. Kjenner til lemforder, men ser det er andre merker i samme prisområdet. Merker som Optimal,Spidan,Sidem,Meyle osv. Er det noe man bør styre unna? er det andre merker som holder (ut i fra tidligere erfaringer) like bra som lemforder? Bolt og mutter , bør det skiftes ? strekkbolter? eller holder det med locktite på bolt/mutter? Endret Februar 24 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 Gå for Lemforder, de som har levert/leverer originalt til bmw. Du får også kit med alle nye bolter/muttere fra de. Jeg monterte caster-armer på min E61 i høst og da målte jeg skjermkant. Du kan se i tråden min om det, var vel i oktober. Jeg måtte i alle fall sette bolten gjennom indre foring først, få på mutter, få på plass kuleledd med tilhørende mutter og deretter jekke opp til normalhøyde for å stramme ved foringa innerst. Jekker du opp til normalhøyde først så får du aldri inn begge endene. Enten vil hullet gjennom foringa være noen cm forbi festepunktet eller så vil kuleledd peke i 45 graders vinkel mot hullet det skal gjennom. Hvis jeg har skjønt det riktig så er jo ikke det trikset deres så dumt. dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 24 Share Skrevet Februar 24 Kjøper stort sett bare Lemförder. Og noen ganger Meyle. Billigmerkene har jeg brent meg nok på. De holder sjelden lenge. interessant hack forøvrig. Har også alltid jekket spindel i posisjon før stramming av indre feste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 26 Forfatter Share Skrevet Februar 26 Noen som vet om det er andre plasser å handle bolt og mutter til castor staget. Har skjønt det slik at det er engangsbruk, men finner kun bolt og mutter sett på autodoc, det e jo f!#€×#@€en meg 500 kr for 2 bolter og to muttere...wtf!!!. Kan man handle tilsvarende bolter og muttere andre plasser....Tools eller tilsvarende? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 Sjekk Koed. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 26 Forfatter Share Skrevet Februar 26 Har sjekket...enda dyrere. klipsmutter 126 pr side. Bolte 174 pr side....så enda dyrere. Vi får se hva det blir til. Skal sjekke /bestille en liten del hos min lokale forhandler. koser jo ingenting å sjekke pris deretter også for disse boltene. Men synes både BMW og lemforder tar drøøøøøye priser for en bolt og mutter (og et klips) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 14 minutter siden, dopus skrev: Har sjekket...enda dyrere. klipsmutter 126 pr side. Bolte 174 pr side....så enda dyrere. Vi får se hva det blir til. Skal sjekke /bestille en liten del hos min lokale forhandler. koser jo ingenting å sjekke pris deretter også for disse boltene. Men synes både BMW og lemforder tar drøøøøøye priser for en bolt og mutter (og et klips) Det er jo en "Spesial mutter" så er vel ikke lett å finne så mye billigere, forøvrig så synes jeg selv at priser på BMW deler har steget voldsomt de siste årene, det har lønnet seg bra for meg og være BMW Car club medlem iallefall siden man får 20% på orginal deler hos GS (Kjøper stort sett kun orginalt) dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 Det var et sett der til 105 kr side som lignet mye på det jeg hadde på min e61, men vanskelig å si utifra delekatalogen om det var riktig. Så du kan alltids ringe og spørre. dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 De siste gangene jeg har sjekket har min lokale BMW-forhandler (Jæger) vært billigere enn GS. begge med BMWCCN-rabatt. Lemførder har jo en del av disse spesialboltene også. Bla kjøpte jeg Lemførder eksentriske bolter/mutre til E39 på Autodoc. De var ikke så veldig dyre, mener jeg å huske dopus reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 26 Forfatter Share Skrevet Februar 26 Det er nummer 7 og 8 til venstre på bildet. Klipsmutter er sidespesifikk, bolt er ikke. Pris er lik for klipsmutter for høyre og venstre. Skal høre med delelageret hos min lokale forhandler. er ikke sikkert dem er dyrere. Det finner man ikke ut hvis man ikke spørr :-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Februar 26 Forfatter Share Skrevet Februar 26 33 minutter siden, Haug530D skrev: Det er jo en "Spesial mutter" så er vel ikke lett å finne så mye billigere, forøvrig så synes jeg selv at priser på BMW deler har steget voldsomt de siste årene, det har lønnet seg bra for meg og være BMW Car club medlem iallefall siden man får 20% på orginal deler hos GS (Kjøper stort sett kun orginalt) Mutteren ser ut til å sitte løst i klipset, så sånn i prinsippet så er det bare å skifte mutter. Men man må jo ha korekt mutter. Er for såvidt bolten som er dyrest da med hele 170kr. Jobber i industrien, og vet sånn ca hva innpriser er på bolter til offshore, så dem tjener veldig godt på disse "spesial" boltene. Hadde det kun vært moment så hadde jeg gitt F... og satt inn flensmutter i korrekt størrelse med litt loctite. Men siden dette er moment + grader, så antar jeg at det er strekkbolter av et eller annet slag...mer skeptisk til gjenbruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 (endret) 19 minutter siden, dopus skrev: Mutteren ser ut til å sitte løst i klipset, så sånn i prinsippet så er det bare å skifte mutter. Men man må jo ha korekt mutter. Er for såvidt bolten som er dyrest da med hele 170kr. Jobber i industrien, og vet sånn ca hva innpriser er på bolter til offshore, så dem tjener veldig godt på disse "spesial" boltene. Hadde det kun vært moment så hadde jeg gitt F... og satt inn flensmutter i korrekt størrelse med litt loctite. Men siden dette er moment + grader, så antar jeg at det er strekkbolter av et eller annet slag...mer skeptisk til gjenbruk. Du trenger egentlig bare en ASA (Torx bolt) bolt i M14 x127 i 10.9 kvalitet, om du ikke er Nazi på orginalt så trenger du heller ikke en ASA bolt, men kan bare bruke en vanlig bolt med sekskant hode i samme kvalitet. ZNS3 på mutter er bare rust beskyttelsen son er brukt. Endret Februar 26 av Haug530D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå