Maerken Skrevet Februar 26 Share Skrevet Februar 26 Halla, lurte på en liten ting. Er det lurt å skifte olje etter vinterlagring? Oljen ble skiftet på rundt 150xxx-151xxx og den ble lagret på 152xxx. Har startet den å latt olja og motoren bli varm flere ganger i løpet av vinteren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ball Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Bare ta en oljeskift til for å være helt trygg i sommeren, også kan du like godt bruke noe liqui moly drivstoff tilsetning for å rengjøre drivstoff systemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Ikke noe vitsi la bilen stå seg på varm på tomgang når bilen står maks 6mnder. Dagens oljepumper er såpass bra at slitasjen du får etter 6mnd er ikke rare greiene (visst alt er som det skal) Tviler på du får fordampet kondensen/vannet bare av å stå på tomgang, faktisk kan det bli verre da du varmer litt men ikke nok, derav mer kondens/vann i oljen. Bytte olje er en grei ting å gjøre etter vinterlagring synes eg vertfall, min F31 har stått på vinterlagring også denne sesongen siden vi kun trengte en bil. Bmwn var gått 3000km på ny olje før lagring men byttet likevel. Rent teoretisk trenger du sikkert ikke bytte oljen. Men etter 1år uavhengig av km ville eg byttet uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Bare start bilen og kjør. Vinter er det verste tidspunktet for motoren å operere. Lengst tid på ugunstig temperatur, kaldstart når veldig kaldt, osv. Så skal folk mene at oljen blir dårlig av å sitte i bunnpanna og slappe av i 6 mnd. Det er nok veldig lite den utsettes for sittende i en tett motor sammenlignet med en som druser rundt hele vinteren i -25, så at man på død og liv skal bytte etter vinterlagring er ikke jeg med på. StigJ, Ampera, Werther og 3 andre reagerte på dette 6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maerken Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 Okei tusen takk for svar. Får se hva jeg gjør, skal sjekke oljen og se ossen fargen er etter jeg har kjørt den helt varm og så latt den kjøle seg ned Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Enig med E.C. her. Penger ut av vinduet å bytte olje etter vinterlagring hvis bilen bare har gått 150 mil. Vanligvis bytter jeg minimum en gang i året eller hver 10 000km eller 15 000km avhengig av bil og bruk, men med Z3en har jeg gjort et unntak - der vil det gå 2 år og 8 mnd mellom oljeskift nå da den kun har gått 3000km, ikke småkjørt og olja fortsatt ser ut som ny. Jeg tenker at det er fint å ta vare på ting, men det er greit å ikke bli helt manisk da BMWer er dyre nok i drift fra før av. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Samme her. Endte vel opp med over 2 år på E39en med M57 og reell "brukstid" av oljen på < 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maerken Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 1 time siden, Werther skrev: Enig med E.C. her. Penger ut av vinduet å bytte olje etter vinterlagring hvis bilen bare har gått 150 mil. Vanligvis bytter jeg minimum en gang i året eller hver 10 000km eller 15 000km avhengig av bil og bruk, men med Z3en har jeg gjort et unntak - der vil det gå 2 år og 8 mnd mellom oljeskift nå da den kun har gått 3000km, ikke småkjørt og olja fortsatt ser ut som ny. Jeg tenker at det er fint å ta vare på ting, men det er greit å ikke bli helt manisk da BMWer er dyre nok i drift fra før av. Okei. Pga bilen har bare gått mellom 1000km -2000km på veien fra den hadde oljeskift og til den ble vinterlagret og jeg bytter alltid olje hver 10.000km. Har liksom alt klart til å bytte men vet ikke om jeg skal ta vare på det til neste oljeskift eller ikke. Som jeg skrev litt over der, så kan jeg kjøre bilen til den blir ordentlig varm og venter til den har kjølt seg ned, så sjekke jeg ossen farge osv det er på oljen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Farge gir deg ikke så mye, den er vel slik den var sist? Du kan selvfølgelig få bytte når du tar ut bilen fra lagring. Hvis du bytter fast etter lagring én gang per år så har det neppe noe å si om det er 10 eller 12k km mellom skiftene der. Er mer når man begynner å pushe 20-25k km inkl. vinterkjøring at jeg tenker det begynner å bli for sjeldent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maerken Skrevet Februar 27 Forfatter Share Skrevet Februar 27 19 minutter siden, E.C. skrev: Farge gir deg ikke så mye, den er vel slik den var sist? Du kan selvfølgelig få bytte når du tar ut bilen fra lagring. Hvis du bytter fast etter lagring én gang per år så har det neppe noe å si om det er 10 eller 12k km mellom skiftene der. Er mer når man begynner å pushe 20-25k km inkl. vinterkjøring at jeg tenker det begynner å bli for sjeldent. Ja håper at oljen er som da jeg satt den fra meg. Forrige vinter så lagret jeg den ikke og klarer fint å kjøre over 30.000km i løpet av et år. Så bytter omtrent 2-3 ganger i løpet av et år (hver 10.000km). Aldri pushet mere enn det. Men dette er første gangen jeg vinterlagret bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Okey, men da høres det egentlig ut som at du ikke behøver å gjøre noe mer tiltak enn å bytte etter ca. 10k km som du allerede gjør. Det at bilen står stille i et halvt år skal ikke medføre noen problemer her. Maerken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Februar 27 Share Skrevet Februar 27 Her byttes det hvert år uansett kilometerstand 😅 Hver vår når Z4en min tas ut fra vinterlagring får den seg en service. Liker å ha fresh olje på når sesongen starter. Bytter også bremsevæske samtidig siden det kan bli en banekjøring og to i året. Ved vinterlagring står bilen urørt fra den kjøres inn til den kjøres ut på våren. 😆👇🏻 BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå