Gå til innhold

Batteri


Inkanor
 Share

Anbefalte innlegg

Altså, du må starte i én ende her. Du har konstatert et hinsides spenningsfall fra batteriet bak i bilen til starthjelppunktene i motorrommet foran, nesten så det ikke er kontakt i det hele tatt. Det skal være 100 % lik spenning foran og bak når det ikke er last (med tenning av) og kanskje inntil 1 volt i forskjell mellom foran og bak på "det aller verste" rett i startøyeblikket (under 1 sekund). Dette du finne ut av før du begynner å evaluerer ladekretsen din. Samtidig sier det seg selv at når 12 V dropper til under 1 V på de ledningene du har og det uten noe som helst last å snakke om så blir det umulig å lade batteriet. Så det er meget trolig at det er kun én feil på bilen som utløser alle disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som Lars har gitt info om, så det trolig er det som er problemet. Skal starte bilen i morra visst det er pent vær, måle dynamo mens motor går. Regner med jeg får full spenning på den, bare for å bekrefte att det mangler kontakt til batteri. Takker for all input. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bekrefter manglende kontakt til batteriet ved å måle nesten 0v under panseret. Batteriet funker som en buffer ved spenningssvingninger som kan oppstå når dynamoen lader. Jeg hadde latt være å starte motoren unødvendig for å unngå faren med overspenning ved å la bilen kjøre "uten batteri". Jeg hadde anbefalt å krabbe under bilen og se på kablene der aller først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men når jeg starter med startkabler, da blir jo batteri i den andre bilen buffer da. Startet bilen idag og målte spenning på disse punkter da. Fikk full lade spenning. Tok av startkabler, målte en gang til, full spenning. Målte på dynamo, full spenning. Målte på batteri, can12,5V spenning. Så da regner jeg med det er brudd eller dårlig kontakt fra batteri kassen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Inkanor said:

Ja, men når jeg starter med startkabler, da blir jo batteri i den andre bilen buffer da. 

Hvis du gjør det sånn og beholder det andre batteriet tilkoblet etter oppstart så er det greit ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og beklager att jeg ikke hadde oppdatert det andre problemet. Det var to + ledninger som måtte ordnes på batterikassa. Kostet mer en jeg trodde, ca 3200kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...