Gå til innhold

2013 520d med N47D20C Rengjøring av innsug. Hvilken pakninger bør skiftes???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en plan om å ta av og rengjøre innsuget på min 2013 520D med N47D motoren i påsken, og tenker å bestille inn delene jeg trenger nå.

Er det flere deler/pakninger som er vanlig å skifte når man har av innsuget? Pakninger jeg antar bør skiftes er markert i rødt på bildet.

image.png.a9a30bdfbfd460df206931d4af4a30d3.png

Skrevet

Jeg her ikke byttet noen pakninger på de bilene jeg har vasket innsuget på. 

Husk å fjerne swirl flaps når du først har innsuget ute.

Skrevet

Swirl flaps er integrert i den pakningssaken . Nr 2 på bildet.. den skifter jeg uansett.

Skrevet (endret)
21 minutter siden, dopus skrev:

Swirl flaps er integrert i den pakningssaken . Nr 2 på bildet.. den skifter jeg uansett.

Du kan fjerne swirl flaps uten å bytte den pakningen. Ikke noe poeng å bytte. Den er garantert ikke dårlig, men det ser du selv.

PXL_20230914_184046915.thumb.jpg.8dac655110d9b1089757840652e50b43.jpg

PXL_20230914_193759901.thumb.jpg.371be63a19b9eef1c28fa7b2bc0f391f.jpg

Endret av Øyvind L.
Skrevet

Noen anbefalinger på rensemidler som virker ved rengjøring av innsuget?

Skrevet

Jeg brukte Exxol og steamer, ble gulle rent, men det er en fordel og ha tilgang til vaskehall og Oljeklær da det blir mye gris.

Skrevet

Har ikke tilgang til vaskehall, men har da i hvertfall høytrykksspyler. Får håpe på fint vær i påsken, da dette blir en utejobb :-D

  • 3 months later...
Skrevet (endret)

Da har jeg endelig fått gjort jobben. Tok en god ettermiddag. Hadde gått raskere nå, om jeg skulle gjort jobbe på ny.

Største utfordringen var å å huske å kobla fra clips, ledninger og sensorer som var i veien for innsuget. Endte opp med å koble fra batteriet også , da den ene bolten til innsuget var fryktelig nærme dyanmo ledninger. Det lille røret mellom shuttervalve og innsug var festet med E-torx størrelse liten (hadde ikke mindre enn nr 10 av disse e-torx pipene og den var for stor) . Får rense det røret ved en senere annelding.

Brukte Prickbort og høytrykksspyler , samt et skrujern for å fjerne 97 prosent av avleiringen. Var i utgangspunket ikke så halvgale det innsuget.

Hadde kjøpt ny pakning med swirlflaps på T.Hansen, Denne passet ikke, som nevnt her et sted, så er denne en millimeter og to for stor, og alt står i spenn. 

Det ble da ombruk av orginal pakning, brukte og omigjen pakninger mellom innsug og "albuen" som går til shuttervalven.. 

Alt i alt, en grei jobb å gjøre selv, største problemet er jo all dritten som fyker vegg i mellom når man høytrykkspyler innsug, regntøy/arbeidsklær annebafels på det sterkeste :)

 

Om noen skulle lure så er det pakningen i linken under, som ikke passet skikkelig:

https://www.thansen.no/bil/bmw-5-touring-520-d-184hk/motordeler/t33773/g1100-3460/pn1119444

Merket er Victor Reinz. IKKE kjøp. Er nok bedre å holde seg til orginaldeler, rebruke den gamle om den er i orden.

Endret av dopus
Skrevet (endret)

Slik var innsug før rens. Det ser værre t på bildet enn det faktisk var.20240625_163334.thumb.jpg.121a66eebff9543d3eb1bb951eeb8f6b.jpg20240625_163327.thumb.jpg.ef42f86fa6d92b611631ebdd55b41e5f.jpg

Endret av dopus
Skrevet

Rart den pakninga passet dårlig. Victor Reinz og Elring er vel blant originale bmw-leverandører på pakninger.

Skrevet (endret)

Stod i hvertfall i spenn og gikk ikke på plass i sporene på innsuget. Monterte den gamle igjen.

Endret av dopus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...