Gå til innhold

Bytte bare spennings regulator, eller hele dynamo?


Sanityy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei Bimmers

 

Har en 2010 mod e61 med n47 motoren. 

Har fått opp feilmelding med "Charging malfunction". Etter litt googling, og så testing fant jeg at spenningen lå på 12.4ish på tomgang og fant at dynamo mest sannsynlig var gåen. 

Leser at det ofte bare er å bytte spennings regulatoren, men demonterte får å så. Ser at spennings regulatoren er veldig slitt, men ser også slite spor i dynamo. 

Noen som vet om dette? Er det godt nok å bytte bare regulator?

 

Mvh

Stian

 

20240327_122515.jpg

20240327_122535.jpg

20240327_122541.jpg

20240327_122547.jpg

20240327_123947.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser noe slitt ut det der ja. Alle dynamoene fra E8x, E9x, samt E6x med N47 er like, så mulig det enkleste er å finne en brukt en om du ikke skal ha ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det børstane som er slitt så du kan nok kome langt med å skifte regulatoren.

Det forutsette jo at resten av dynamoen er bra, er egentlig berre lagera og sleperingen som er slitasjepunkt. Kor lenge det evt. vil vare er jo noko anna, litt risiko.

Problemet er jo at det i mange tilfeller kosta nesten like mykje for en regulator som du kan få en komplett dynamo for. Eg har en dynamo i reserve til min bil, kjøpt for 1900kr hos thansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, TurboJens said:

I utgangspunktet er det børstane som er slitt så du kan nok kome langt med å skifte regulatoren.

Det forutsette jo at resten av dynamoen er bra, er egentlig berre lagera og sleperingen som er slitasjepunkt. Kor lenge det evt. vil vare er jo noko anna, litt risiko.

Problemet er jo at det i mange tilfeller kosta nesten like mykje for en regulator som du kan få en komplett dynamo for. Eg har en dynamo i reserve til min bil, kjøpt for 1900kr hos thansen.


1900kr er jo dobbelt hva en regulator fra Valeo koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, mr.pingu said:


1900kr er jo dobbelt hva en regulator fra Valeo koster. 

Ja, og det betyr at den er ganske overprisa mtp. kor liten del av dynamoen den faktisk utgjere.

Må gjere ei avveiing om du evt. vil skifte heile eller risikere å måtte kjøpe både regulator og komplett dynamo igjen om nokre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TurboJens said:

Ja, og det betyr at den er ganske overprisa mtp. kor liten del av dynamoen den faktisk utgjere.

Må gjere ei avveiing om du evt. vil skifte heile eller risikere å måtte kjøpe både regulator og komplett dynamo igjen om nokre år.

Ja det er en måte å se på det. 
Men man bytter ikke bremseskivene hver gang man bytter klosser heller. Men etter 100.000 på skiver bytter jeg de og men noen bytter de bare når de kommer helt ned på minimums tykkelsen. 


tilbake til regulatoren. Ofte det er mye liv i selve dynamo’en igjen. I tillegg går det an på noen biler å bare bytte regulatoren uten å ta ut dynamoen, så slipper du litt arbeid og. Men det er en risiko at dynamoen dør etterpå og da må du gjøre du uansett.  
 

Privat Økonomi, hvor lenge planlegger du å beholde bilen, km-stand, alder. Mye faktorer som påvirker å velge ei eller annet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, mr.pingu said:

Ja det er en måte å se på det. 
Men man bytter ikke bremseskivene hver gang man bytter klosser heller. Men etter 100.000 på skiver bytter jeg de og men noen bytter de bare når de kommer helt ned på minimums tykkelsen. 

Privat Økonomi, hvor lenge planlegger du å beholde bilen, km-stand, alder. Mye faktorer som påvirker å velge ei eller annet. 
 

Vi er ganske enige :) men bremseskiver, dei bytta eg ofte sammen med klossane. Har prøvd å legge meg til en litt defensiv køyrestil og då varer klossane såpass lenge at rust på bremseskiver blir eit begynnande problem. Når en då får kjøpt bremseskiver så billig at det faktisk lønna seg å skifte skivene sammen med klossane så blir det for skifta nokre ekstra skiver. Tid er også pengar :) Eg kjøper berre billige skiver, dei rusta uansett så kan like gjerne bytte dei litt oftare. Betalar aldri over 300kr for ei bremseskive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...