Gå til innhold

Tilbake i Bmw, denne gang E87 Msport diesel


Anbefalte innlegg

3 minutter siden, sveigis skrev:

Tuga gjør jobben sin og det til de grader og 😊

Dette ble bra og enig 1 serie er en kjekk liten bil .😊

Den imponerte kraftig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forøvrig tatt en motorvask også, litt skrubbing måtte til. tenker en runde med plastfornyer i nær fremtid for å få litt bedre shine :) 
Deilig å få gjort sånne ting som egentlig ikke syns også, men som har litt å si for eget helhetsinntrykk av bilen

image.thumb.jpeg.c8154ba8110653b7c24a0c56dcf7d1b0.jpeg

image.thumb.jpeg.007a892ab1dbdd597596474894ec1c75.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagen skulle vi på vogna å gjøre sommerklart, så da var det helt innafor med en fredagsvask. Fikk tatt en runde til utvendig på felger med felgrens :) I tillegg har jeg fått kjøpt og puttet inn en hattehylle. Jeg har også ordnet meg deksel på rattstamme med utsparing til cruisekontroll. Så nå mangler jeg bare spaken, og koding. Ellers klunker det som aldri før, så må få tak på noen dempere foran. Knirkeforingene blir byttet på Bmw i Tønsberg imorgen, så det skal bli deilig å få bort det irritasjonsmomentet. 

Den paranoide i meg, syns det er lyder og slikt over alt. så må bare prøve å leve med at sånn er det frem til noe eventuelt ryker eller tydelig må byttes. Kan ikke prevantivt restaurere denne 🤣

Ellers så gikk t/r seljord med samboer og barn, ikke knirkefritt "Badumtsss" men komfortabelt og billig :) 

Noen bilder av vask, for alle liker bilder :) 

image.thumb.jpeg.a1378d72f1738a10a6558c244da3095b.jpeg

image.thumb.jpeg.d0dffe9af06977533499c76be9d4c926.jpeg

image.thumb.jpeg.00bbee5b2492c5400af56a3dfe489660.jpeg

image.thumb.jpeg.14067ba5b4b2af7e087907b500634c3a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig var timen her og nye knirkeforinger ble montert hos Bilia Tønsberg. Valget falt på merkeverksted da jeg ble forespeilet en pris på 3977,- kr for bytte av disse og jeg ikke har mulighet eller utstyr for å ta en slik reperasjon selv :) Desverre var avtalt pris tydeligvis feil, så når jeg kom ble jeg informert om en pris på like under 6000 kroner. Dette skurret fælt med mitt prisoverslag som ble gitt over telefon, og jeg var relativt missfornøyd. Min kundebehandler gikk til sin sjef og fikk snakket ned summen til like under 5000 kroner noe som var bedre, men fortsatt "langt" over prisen jeg booket. 

Endte med å godta prisen på rundt 5000,- da jeg ikke har lyst til å vente flere uker på ledig time ett annet sted. Så nå er ihvertfall jobben gjort, og det gjenstår pr nå dempere foran understellsmessig. 

La også akkurat inn en handel på cruisekontroll hendel, så blir å montere denne og bytte ratt når den kommer i posten :) 

 

Bilde fra verksted idag:
image.thumb.jpeg.ea22ff3ad399ec5def1cc1f6aad8b713.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen idag bestod i å hente nye dempere foran til bmwn. Havnet på Sachs fra Bildeler.no da DnB kunder hadde 25% rabatt. Hjalp litt på pris, og jeg føler at Sachs er ett ålreit alternativ prismessig. Tok med lagerskålene også, noe som viste seg å være lurt :)
Deler ble demontert, og vasket før det ble satt sammen igjen. Glemte å ta ferdig bilde, siden timene fløy og jeg gjorde det fryktelig tungvindt på venstre side, så jeg kun rakk denne siden idag. Sikter på Høyre side imorgen :) 

Dersom noen tenker å gjøre en slik jobb, så anbefaller jeg på det sterkeste å skru av alle stag først som sist :) prøvde meg på bare lenkarm, og så bøye fjærbein forbi hjulbue. Det gikk ikke :) 


Før jeg begynte å skru bmw, så vasket jeg prosjekt forden også siden det er blitt ca ett år siden forrige vask. Deilig å få gjort når man alikevell måtte dytte den ut av garasjen :)

 

Litt bilder fra dagen idag: 

Nyvasket ford:

image.thumb.jpeg.73f3497f6b0229040b7ba7250484e185.jpeg

Og så litt Bmw deler:

image.thumb.jpeg.ec4838206ff15b0d4c75c55a81b631ef.jpeg

Her under demontering:

image.thumb.jpeg.1fcd7a54be909ad2be44f7a7fe224db2.jpeg

fjærbein ute, og skilt fra resten. Elsker å demontere dette, durer bare muttertrekker på lagerskål og holder for øya:

image.thumb.jpeg.aed7a73172c597cf7613a04b81c6ef4b.jpeg

litt vaskede deler:

image.thumb.jpeg.11ceb1877ffa1cbc80f972b07629cb42.jpeg

 

Nå er ihvertfall venstre side montert og ferdig, så får man få tatt siste imorgen! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E39_Catoja byttet selv begge dempere foran på min 116, da var det greieste og bare skru ned alt, hadde styrestag av for ikke så lenge siden så de satt ganske lett, det eneste som satt litt var boltene gjennom nav, i den splitten som låser demperne, ellers så slet jeg litt med fjærene med fjærverktøyet mitt, har byttet fjærer med det på e39, F11 og Toyota Yaris men på e87 ble det litt mer styr.

Bortsett fra det så var det kjapt gjort å løse alt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/29/2024 at 4:29 PM, E39_Cato said:

Endelig var timen her og nye knirkeforinger ble montert hos Bilia Tønsberg. Valget falt på merkeverksted da jeg ble forespeilet en pris på 3977,- kr for bytte av disse og jeg ikke har mulighet eller utstyr for å ta en slik reperasjon selv :) Desverre var avtalt pris tydeligvis feil, så når jeg kom ble jeg informert om en pris på like under 6000 kroner. Dette skurret fælt med mitt prisoverslag som ble gitt over telefon, og jeg var relativt missfornøyd. Min kundebehandler gikk til sin sjef og fikk snakket ned summen til like under 5000 kroner noe som var bedre, men fortsatt "langt" over prisen jeg booket. 

Endte med å godta prisen på rundt 5000,- da jeg ikke har lyst til å vente flere uker på ledig time ett annet sted. Så nå er ihvertfall jobben gjort, og det gjenstår pr nå dempere foran understellsmessig. 

La også akkurat inn en handel på cruisekontroll hendel, så blir å montere denne og bytte ratt når den kommer i posten :) 

 

Bilde fra verksted idag:
image.thumb.jpeg.ea22ff3ad399ec5def1cc1f6aad8b713.jpeg

Så det er ikke bare meg som hadde det der med prisen hos Bilia på Sem… Hadde samme opplevelse med litt små greier, var innom der og de så på bilen til og med. Husker ikke hva det var men var ikke store greier  men ble enig at det skulle havne rundt 2200kr, henter jeg bilen var det 3800… Till slutt fikk jeg bilen med for 2500kr. 
 

Forresten, bare å si fra om du trenger en par ekstra par hender. Tydeligvis bor du i sammen by.

Det ble forresten (Dessverre) ikke e87 på oss som andre bil, fant en Renault Captur som var god del yngre enn gjennomsnitt E87 for sammen beløp. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Haug530D skrev:

@E39_Catoja byttet selv begge dempere foran på min 116, da var det greieste og bare skru ned alt, hadde styrestag av for ikke så lenge siden så de satt ganske lett, det eneste som satt litt var boltene gjennom nav, i den splitten som låser demperne, ellers så slet jeg litt med fjærene med fjærverktøyet mitt, har byttet fjærer med det på e39, F11 og Toyota Yaris men på e87 ble det litt mer styr.

Bortsett fra det så var det kjapt gjort å løse alt 🙂

Var vanskelig med fjærklemmer ja :P har sånn "proff" svær utvendig som jeg måtte bruke først for å få det klemt nok sammen, så brukte jeg disse livsfarlige løse biltema krokene etterpå for å få av den svære klemma. Hadde heldigvis og utrolig nok ingen problemer med bolter eller muttere idag, så det var en hyggelig overraskelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, mr.pingu skrev:

Så det er ikke bare meg som hadde det der med prisen hos Bilia på Sem… Hadde samme opplevelse med litt små greier, var innom der og de så på bilen til og med. Husker ikke hva det var men var ikke store greier  men ble enig at det skulle havne rundt 2200kr, henter jeg bilen var det 3800… Till slutt fikk jeg bilen med for 2500kr. 
 

Forresten, bare å si fra om du trenger en par ekstra par hender. Tydeligvis bor du i sammen by.

Det ble forresten (Dessverre) ikke e87 på oss som andre bil, fant en Renault Captur som var god del yngre enn gjennomsnitt E87 for sammen beløp. 

Er litt kjedelig når det blir sånn med avtalt pris, og aktuell pris. blir ihvertfall ikke å bruke dem neste gang. Har flyttet til Sande i Vestfold, bare ikke fått oppdatert 🙈
Tror man får mye bil for pengene om man går for litt "utradisjonelt" type franskt, italienskt, koreansk etc. Så var nok ett fornuftig valg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, E39_Cato skrev:

Var vanskelig med fjærklemmer ja :P har sånn "proff" svær utvendig som jeg måtte bruke først for å få det klemt nok sammen, så brukte jeg disse livsfarlige løse biltema krokene etterpå for å få av den svære klemma. Hadde heldigvis og utrolig nok ingen problemer med bolter eller muttere idag, så det var en hyggelig overraskelse :) 

Ja er også sånn "Proff" sett jeg har men det kom i klem mellom fjærskålene her :lol:

 

bilder_Varer_46186_fjarklemmer_1.thumb.jpeg.9739f2ce21ad6958aff6ff74fc119629.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...