mr.pingu Skrevet April 26 Share Skrevet April 26 (endret) Har 2 prosjekter jeg ønsker å se om det er mulig å gjennomføre men før jeg begynner å slenge penger på ønsker jeg å sammenligne kodingsverdier fra F15 med F48. BDC enheten brukt i F48 er det sammen som er brukt i F15 men ikke alle utstyrskoder er tilgjengelig for F48. Så det går ikke an å regne ut kodingsendringer for de 2 prosjektene jeg har tenkte å gjennomføre. 1) Comfortseter fra F15 til F48 (setemodule er sammen delenummer og) 2) Radar for ACC fra F15 til F48 Endret April 30 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet April 29 Forfatter Share Skrevet April 29 Ingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fupsaker Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 Først og fremst: Utrolig kult at du vil ha komfortseter inn i F48 og ikke minst skikkelig ACC. Om de deler det meste av deler, delenummer etc, BURDE det være grei skuring. Men her må nok andre til verks. @Saltkjelen muligens? Han er omtrent kongen av retrofit i Norge. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 Har ikke så mye å bidra med ift. ACC akkurat nå, men komfortseter bør være en smal sak nå setemodulene og BDC stemmer overens. Kult prosjekt som jeg gleder meg til å se resultatet på. mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet April 29 Forfatter Share Skrevet April 29 (endret) Angående setene: Setene er jeg ikke sa redd for sånn egentlig, eneste er fysiske form igjen og så lenge jeg ikke tar setene med ventilasjon bør det vel greit har jeg også kommet fram til. For så vidt kan jeg ta det men da må jeg nok lese ut CANBUS signalet fra en bil som har det og så lage en liten arduino og knapper. Kanskje det er en annet bil med comfort seter som har en front som kan passe men det har jeg ikke funnet ut av. Elektrisk skjema er litt annerledes på F15 ift F48 men jeg tror det har egentlig ikke så mye å si siden sete modul snakker over K-CAN4 og jeg kan ikke tenke meg at BMW har endret på signalene. Samt at delenummeret på setemoduler er det sammen ser jeg ikke så mye problemer men spørsmål her er mer, kommer de til å fysisk passe. Jeg vet ikke om innfestningen er like men jeg vil tro det. Sånn sett er setene elektronisk ikke så spennende, mer de fysiske og om jeg får å skaffe de for en grei sum og i riktig farge. Angående ACC. ACC derimot er litt mer tricky og det er egentlig mest den jeg trenger jeg egentlig mest en FA.xml og SVT.xml for og jeg kan utvide litt her Hva jeg allerede vet BDC fra F15 er lik med F48 samt KAFAS ECU (men ikke kamera i seg selv, men den er modelspesifikk for de fleste modeller) Hva er annerledes på F48 F48 har ikke ICM men SAS har tatt over. DSC Selv om DSC er annerledes har jeg funnet ut at en del av DSC parameter er ignorert men ligger dobbelt i SAS, så jeg mistenker at den LDM delen som la tidligere i ICM eller DSC ligger i SAS-enheten. Fra G-serien har alt flyttet til SAS, så jeg bare tror at SAS'en som ligger i UKL-platformen (F056 i esys) er som første versjon. I g-serien har Flexray også byttet plass med Ethernet så det kan nok ikke helt sammenlignes men de har holdt fast på strukturen. Graver man litt i Functional Descriptions på X5 finner man disse hints FUB: Active cruise control with Stop&Go function Quote With the launch of the new 5-Series, the new generation of ACC sensor replaces the previously used long-range sensor and the two short-range sensors. Notes for Service department The ACC sensor and the ACC control unit are one component. Short-range sensors are no longer installed. The function of the short-range sensors is now handled by the ACC sensor. The ACC requires an ICM control unit (Integrated Chassis Management) or an LDM control unit (Longitudinal Dynamics Management) in addition to the ACC control unit. These control unit are then installed as follows: In the X6 an LDM control unit is installed as well as the ACC control unit. In addition, there is also another ICM control unit which is not however used for the ACC function! In the X5 an LDM control unit is installed as well as the ACC control unit. On all other vehicles, an ICM control unit is installed as well as the ACC control unit. FUB: Traffic Jam Assistant Quote SAS: Optional equipment system Vehicles with SAS control unit: The optional equipment system (SAS) control unit is designed for integrating special optional equipment for the driver assistance. There is only one version of the hardware for the SAS control unit. Different configurations can only be achieved via encoding of the software based on the specific vehicle orders. There are also no different national-market versions. Many system functions in the SAS control unit for the driver assistance are video-based. For this reason, the SAS control unit is connected with the KAFAS control unit via a separate CAN bus. KAFAS stands for: camera-based driver support systems. The SAS control unit communicates with the control units in the system network via FlexRay. The following system functions of the optional equipment system (SAS) are available depending on the series and vehicle equipment: Avoidance of collisions and preventative pedestrian protection Collision warning Top speed limitation Cruise control with brake intervention Video-supported active cruise control with Stop&Go function Parking Manoeuvring Assistant with longitudinal and lateral guidance Traffic jam assistant Pro-Active Driving Assistant Hill Descent Control Electronic Damper Control (depends on the series or optional equipment) Så ja, SAS er nevnt i X5 dokumentasjon eller bedre sagt i KAFAS20 Graver man litt mer på elektriske skjemaer finner man ut at ACC FRR modulen ligger på S-CAN, samt at det finnes en kodingsparameter i SAS som er: LDM_variante_frontsensorik: video_only (01) -> radar_fusion (02) Så siden det er bare 1 SAS på F-serien, tipper jeg at den støtter radar men jeg vet ikke sikker. Graver jeg enda videre i parameter, i både DSC og SAS enheten... og nå kommer jeg til å forklare hvorfor jeg tror cS har også tatt over for DSC er DSC parameter C_Fahrfunktion: keine (00) SAS parameter LDM_fahrfunktion: ACC_SnG (03) LDM_fahrfunktion Min bil jeg har jo ACC, så det betyr at DSC parameter er ikke i bruk men på F15 er det en egen DSC-delenummer for Cruise Control og (også på F30 les her) , men min F48 har jo cruise control men ikke gjennom DSC eller ICM. Det betyr at hardwaren er mest sånnsynlig i stand til å drive ACC siden det går fint med "video_only". Så nå er vi her og ønsker nå å sammenligne alle verdier fra en X5 med X1 men jeg har ikke tilgang til FA, SVT og NCD filer av en F15. Filer fra F30, F10, F16, F01 kan muligens gi fin innsikt og. Endret April 29 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 Spennende tråd. Helt etter mine interesser og smak! Sportsseter fra F15 passer i en i3. Det samme gjør F30/F80, F40 1-serie og F39 X2, så da bør i utgangspunktet disse setene også passe i en F48 X1. Utfordringen kan være bredden å setet, men ser ikke for meg at det bør by på alt for store problemer. Sportssetene i F15 er bredere enn de andre setene, men det går akkurat med ørlite klaring til midtkonsollen. Kjør på - det finnes vel et billig sete å få has på som man kan gjøre en test med. mr.pingu og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet April 29 Forfatter Share Skrevet April 29 (endret) 23 minutes ago, Saltkjelen said: Spennende tråd. Helt etter mine interesser og smak! Sportsseter fra F15 passer i en i3. Det samme gjør F30/F80, F40 1-serie og F39 X2, så da bør i utgangspunktet disse setene også passe i en F48 X1. Utfordringen kan være bredden å setet, men ser ikke for meg at det bør by på alt for store problemer. Sportssetene i F15 er bredere enn de andre setene, men det går akkurat med ørlite klaring til midtkonsollen. Kjør på - det finnes vel et billig sete å få has på som man kan gjøre en test med. Sete prosjektet er da det nesten bekreftet, F39 og F48 er lik. Allerede tok sportsseter med Memory og korsryggstøtte fra F45, siden jeg hadde manuel uten korsryggstøtte og for 3000kr kunne jeg ikke la de stå. Få se om jeg klare skaffe en fint sett jeg vil ha for fair beløp. Jeg har bare ikke klart å komme så langt i showcase-tråden min 😛 ACC sensor er litt dyrere å få takk i og jeg jeg vet ikke om det kommer til å gå engang…. så litt synd at jeg ikke kom på dette 1 måned tidligere: https://www.finn.no/320064063 for 1000kr hadde jeg lett prøvd, først og fremst må jeg bare få sensor til å gå snakke med SAS… Endret April 29 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet April 29 Forfatter Share Skrevet April 29 @SaltkjelenAirbag er ikke noe problem? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet April 29 Share Skrevet April 29 46 minutter siden, mr.pingu skrev: @SaltkjelenAirbag er ikke noe problem? Nei, kan ikke se for meg at det skulle være noen problemer knyttet til airbag. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet April 29 Forfatter Share Skrevet April 29 (endret) 1 hour ago, Saltkjelen said: Nei, kan ikke se for meg at det skulle være noen problemer knyttet til airbag. Sete Supert, da skal jeg i gang med målebånd i morgen. Fant noe mål på nett Can someone measure the width of the front seat (part you sit on)? (bimmerpost.com) Regner egentlig med det kommer til å passe. Har nå sportseter og har litt mellomrom til midtkonsolen Radar Forøvrig, jeg fikk tilsendt en F15 filpakke så begynte å lage ark med verdier. Ser egentlig ganske lyst ut. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WUSrJIMRFM65yugl9CmsP9xghTJC7BnLH1kNFagMoek/edit?usp=sharing Endret April 29 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 8 Forfatter Share Skrevet Mai 8 (endret) Da har jeg skaffet meg en radar og venter på den ankommer. Til neste utfordring og kan gjerne bruke litt hjelp / innspill på det. Hvordan lage brakett til sensoren og hvordan fikse grillen / beskytte sensoren? Utfordringen er at aktive grillen er veldig langt ute og øvre kollisjonsbjelke er veldig langt inne. men det går en liten bjelke under i fanger. Så tenkte å bare feste i den med en 90° vinkelbrakett men hvordan lage den så det kommer til å passe? Sensor kommer også til å ligge ganske langt ute i grillen. Ledbaren er 62mm i dybden, radarsensor er sånn 43-47mm i dypden + brakett så stikker kommer til å stikke ut sånn circa 1,5cm-2cm mindre ut enn ledbaren. Høyden går forresten fint mellom ledbaren og nederste delen av fangeren. Tenkte en løsning kan være g å 3D printe en beskyttelse deksel + kopiere del av plast grill og lime det på plass eller noe? Vedlagt bilde og videosnutt for å vise hva jeg snakker om. Håper noen har genialt løsning som jeg ikke tenkt på selv 😇 filtered-D0886465-3217-455E-995A-561A3F0103A2.mov Endret Mai 8 av mr.pingu fupsaker og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 10 Forfatter Share Skrevet Mai 10 (endret) Da har jeg tegnet ut litt mer hvordan braketten kan se ut. Mål har jeg ikke veldig nøyaktig for jeg gidder ikke å ta frontfanger av fordi det er veldig mye jobb… Men på ett tidspunkt må jeg jo få målt det riktig. er det noen som har plateknekker i Vestfold som kunne brettet en plate for meg for noen kroner? Endret Mai 10 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 14 Forfatter Share Skrevet Mai 14 (endret) Da har Radaren ankommet: Passer perfekt under ledbaren men sliter fortsatt med brakketten og eventuelt beskyttelse deksel…. gruer meg til å ta av frontfangeren, for å bare målt… Av er ikke noe problem men å få den på igjen var ikke morro sist 😕 Venter fortsatt på andre deler som kontakten, canbus-ledning. Endret Mai 14 av mr.pingu Marius2002 og Otis reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mai 15 Share Skrevet Mai 15 Hva med å bruke et beskyttelsesdeksel fra f.eks G05 X5? Denne er løst på en fin måte, og så bør et være overkommelig å få modifisert den nedre grillen med en ramme rundt åpningen. fupsaker og mr.pingu reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Mai 15 Forfatter Share Skrevet Mai 15 (endret) 1 hour ago, Saltkjelen said: Hva med å bruke et beskyttelsesdeksel fra f.eks G05 X5? Denne er løst på en fin måte, og så bør et være overkommelig å få modifisert den nedre grillen med en ramme rundt åpningen. Hjertelig takk for innspillet. Setter pris på det Har vurdert noe sånt med dette er G-series som har litt mindre radar. (FRR-01 vs FRR-02), sistnevnte fra Bosch er i mindre dimensjon. Ikke minst er de dekslene også veldig dyre for p være en deksel På F-series var alt integrert i grill. Også har jeg pre-lci grill så det vil si at jeg har sånne bølger is stedenfor sånne sekskanter. F34 Grill med integrert ACC deksel Men uansett kan begge veier være en mulighet men sliter egentlig med hvordan får jeg det pent. Klippe ett hull i nåværende grill er ikke noe problem og det må jeg uansett for å få den litt lengre bak. Men hvordan å få enten en fin kant langs hullet eller hvordan få dekselet være del av grillen det jeg sliter mest med. Å få 3D printet en deksel som kan settes over på sammen måten som G-serie anser jeg som ganske overkomelig. Lage en boks med 4 skruehull og sette den over og skru den fast bakfra på braketten. Men da sitter jeg fortsatt med hvordan får jeg en kant på klipte delen? Tror jeg må lære meg en 3D program uansett… Endret Mai 15 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå