Cvdfqfsgbfv Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 Hei godt folk! Jeg vurderer om jeg skal putte en Eaton M62 kompressor på svake N45en min. Dette er hovedsaklig for å gjøre den mindre daff og gjøre den komfortabel for meg når det kommer til motorkraft. Av mine beregninger så skal det være litt billigere å gjøre dette enn å bytte motor til en rekke 6 bensin eller enn å selge og kjøpe en rekke 6. Problemene er da drivstofføkonomi og problemer med motoren på lang sikt med en kompressor på seg..🤔 Jeg er ikke ute etter mye kraft og har dermed ikke behov for en N54 eller lignende som jeg kan dra mye hester ut av. Jeg vil bare ligge rundt 175hk og det holder for meg. Til info, min N45B16A har kun gått 78000km, (byttet motor ved 132000km) og om den lave kilometerstanden kan gjøre slik at den tåler kompressoren på lang sikt (?) Hva slags tanker har folk om dette? Om det eventuelt virker for dumt så lurer jeg på om muligens skal selge og dermed kjøpe en M47 (mer driftsikker enn andre r4 men er ikke veldig fan av diesel og har lite behov for diesel med korte turer) eller om jeg bare skal gå tilbake til en N43B20A (god blanding av kraft men lite driftsikker).🤔 Å kjøpe en rekke 6 er uaktuelt på grunn av penger, dessverre.🤯 Jeg grubler noe voldsomt på hvilket valg jeg eventuelt skal ta, så tips er veldig ønskelig🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 (endret) Hvilke budsjett beregninger har du lagt til grunn for dette? eg trur dette blir mye dyrere totalt enn å bytte motor. Det beste og billigste er nok for den del å bare bytte bil. Det er ikke heldig å kun småkjøre en dieselbil, men igjen er dieselandelen i Norge veldig stor og andelen av dem som blir småkjørt her igjen er enorm. Stort sett så går det helt fint. Det er gjerne ett vel så stort problem at mange ikke vedlikeholder bilene sine, og verken gidder å bytte olje eller kjører rundt med defekte thermostater som gir for kalde motorer. Endret Mai 6 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cvdfqfsgbfv Skrevet Mai 6 Forfatter Share Skrevet Mai 6 (endret) 16 minutes ago, hsd said: Hvilke budsjett beregninger har du lagt til grunn for dette? eg trur dette blir mye dyrere totalt enn å bytte motor. Det beste og billigste er nok for den del å bare bytte bil. Det er ikke heldig å kun småkjøre en dieselbil, men igjen er dieselandelen i Norge veldig stor og andelen av dem som blir småkjørt her igjen er enorm. Stort sett så går det helt fint. Det er gjerne ett vel så stort problem at mange ikke vedlikeholder bilene sine, og bl.a kjører rundt med defekte thermostater som gir for kalde motorer. Cirka 50 000kr mulig å tøye det litt lengre ved litt ekstra sparing, beregnet at å bytte motor vil ligge på rundt 50 000 også men å bytte andre deler for å godkjenne det som en f.eks ombygd 325i kommer langt over det tallet. Mulig at jeg selvfølgelig har beregnet feil. Mens priser på biler med rekke 6 i seg og i moderat til god stand ligger ute til rundt 150 000kr.. Så det blir kanskje totalt sett mer lønnsomt å bytte til en M47? Er det mulig å få EGR og DPF lovlig fjernet for at korte turer ikke skal være like tungt for bilen? Det eneste problemet jeg kan se an er å finne en M47 til salgs i moderat til god stand (helst god stand) uten at prisen blir for høy.🙃 Endret Mai 6 av Cvdfqfsgbfv La inn quoten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 Om du kjøper en gammel nok m47 med 136 hk, så har du ikke dpf og egr kan blandes uten problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cvdfqfsgbfv Skrevet Mai 6 Forfatter Share Skrevet Mai 6 Just now, Otis said: Om du kjøper en gammel nok m47 med 136 hk, så har du ikke dpf og egr kan blandes uten problemer. Interessant, det visste jeg ikke.. Hvorfor har de ikke dpf i de eldre modellene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LP760 Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 Bytt bil. Så mye styr om du blir stoppet med ikke godkjent presse eller annen motor. Samme greia med PKK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cvdfqfsgbfv Skrevet Mai 6 Forfatter Share Skrevet Mai 6 1 minute ago, LP760 said: Bytt bil. Så mye styr om du blir stoppet med ikke godkjent presse eller annen motor. Samme greia med PKK. Skjønner var litt det jeg fryktet, er litt biased mot N43en så tror jeg kjører den (igjen, både kjøper og kjører haha) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 https://www.finn.no/351012796 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 3 timer siden, Cvdfqfsgbfv skrev: Interessant, det visste jeg ikke.. Hvorfor har de ikke dpf i de eldre modellene? Euro 4 motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 6 Share Skrevet Mai 6 4 timer siden, Cvdfqfsgbfv skrev: Interessant, det visste jeg ikke.. Hvorfor har de ikke dpf i de eldre modellene? Det var ikke behov for det, pga EURO kravene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå