Gå til innhold

E28 525


Lauritz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 
fulgt med på forsjellig her ei stund å he blitt oppfordra sv @Eystein Ose til å starte en tråd so får prøve på det. 
kjøpte en nedplukka 525 våren 2022 for å ha eit prosjekt etter totalrenovering av hus. Huset drog litt ut tidsmessig🤷🏼‍♂️ men fekk starta på bilen i august 2023 😊 IMG_4634.thumb.jpeg.96ca55afcf61f738653998c735c1e4ea.jpeg

bilen før den blei henta,tok med alle understellsdeler og fekk pressa inn nye foringer så den kunne trilles på en bilhenger. IMG_4047.thumb.jpeg.d8a3567af01f4e390ddb17588d64efd6.jpeg
kjøpte også inn ett sett med style32 felger for å ha noe å rulle den på 😃IMG_4049.thumb.jpeg.46267a5eddf9118d78b130dacc4c3eb1.jpeg

å her er den komt i garasjen til min far der den sto i litt over ett år før eg fekk tid å starte på monteringen. 
IMG_6931.thumb.jpeg.29c67528dd21f9fa7d53ae58208cd6fa.jpeg
her under flytting til ett verksted eg har fått lånt av en kompis. IMG_7138.thumb.jpeg.875453b2a316055e3ced35c3b44bf656.jpeg
å her er den på plass. Veldig greit med tilgang på løftebukk når enn har litt arbeid under bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau,bilen blei satt på verksted og understellsdelane blei plukka av igjen for å sprøyte på noke understellsmasse. Den e sandblåst og grunna og lakkert med 2-komponent. Men den va sølv so lakka over me svart. 
IMG_4632.thumb.jpeg.0d5ef717bd1a246b2418372ad95f6b2f.jpegIMG_7140.thumb.jpeg.e9e9006ed41a795ca0a9fd2baa553892.jpegIMG_7136.thumb.jpeg.e1d1b3303f910d8c7850cd7d117662d1.jpeg

IMG_6949.thumb.jpeg.e635a9aeb7c58e3a269688e57a5ab5eb.jpeg

alt av understell er også sandblåst og pulverlakkert. Nye foringer og deler til bremsene. 
skulle vær komplett,men pga litt feilbestillinger og manglende deler har det blitt handlet inn det som trengs fortløpende. Målet er å få skilt på den iløpet av sommeren 😊

har stått avskiltet siden 30.12.1998 så har nok forsvunnet litt deler under flytting og lagring også vil eg tru 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vidare bytta eg pakninger og reimer på motoren og fekk den på plassIMG_7761.thumb.jpeg.55a930570086173eb325cd15afc2bbff.jpegB487134C-7D7B-489A-81FE-37C29DE17314.thumb.jpeg.08be55465cd40b173d5c9fb65fe5abaf.jpeg

mangla rør frå eksosmanifold så det blei handla inn rustfritt frå schmiedmann. Det tek jo borti overalt og hadde mykje dårligare passform enn forventa utfra pris so der trengs litt tilpassing til for å gå klart alt. Ellers så er det komt inn ny bensintank med nye rør og slanger,nye filter,og bremserør og bremsedeler. Hadde litt problemer når den skulle startes,men fant til slutt ut etter bytting av bensinpumpe og forsjellig det måtte vær dysene så fekk disse renset og da startet den. 1E5FCDE8-E9F1-4CB0-9D6B-3F2927396DCE.thumb.jpeg.8fe4aa4efad37aee3fdf0d4cc045c533.jpeg



Har nå fått fyllt på det meste. Så står igjen lufting av clutch og kjølesystem samt montering av mellom-/ stikkakslinger og eksos så er det å prøve å få den godkjent og skiltet 😊👌🏻

 

IMG_7382.jpeg

IMG_7850.jpeg

 

Endret av Lauritz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har litt problemer med bremsene og håpte noen her hadde vært borti liknende. Har fått montert nye bremserør og luftet alle de. Når jeg har luftet bremsene ferdig ble pedalen veldig hardt å presse inn,fyllte olje på servoen,men den er fortsatt tung på rattet og bremsene er knallharde. Må dette systemet også luftes på noen måte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lauritz skrev:

Har litt problemer med bremsene og håpte noen her hadde vært borti liknende. Har fått montert nye bremserør og luftet alle de. Når jeg har luftet bremsene ferdig ble pedalen veldig hardt å presse inn,fyllte olje på servoen,men den er fortsatt tung på rattet og bremsene er knallharde. Må dette systemet også luftes på noen måte ?

Her har vel du litt å bidra med @sveigis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent svar her men e28 med denne type bremser kan lage mye baluba .

Ser du ikke har ABS og et problem mindre .

Men når du skriver type hard ,det første som slår meg er akkumulatoren/ bomben som det og kalles .

Du aner ikke hvor mye styr jeg har hatt bremsene mine på denne ….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, sveigis skrev:

Sent svar her men e28 med denne type bremser kan lage mye baluba .

Ser du ikke har ABS og et problem mindre .

Men når du skriver type hard ,det første som slår meg er akkumulatoren/ bomben som det og kalles .

Du aner ikke hvor mye styr jeg har hatt bremsene mine på denne ….

Fikk en fremgangsmåte igår på hvordan det skulle gjøres om systemet skulle etterfylles. Men det var omtrent slik jeg gjorde det da jeg fylte på uten at d hadde effekt. 
men har en god kompis som har en sånn akkumulator så tenkte å prøve å bytte den ikveld for å se om det hjelper. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rune-K skrev:

Du skal få en varsellampe hvis det hydrauliske trykket er for lavt. Fungerer styreservoen din?

Byttet bomben,men fortsatt samme problemet. 
her er lampene som lyser. Den oransje i midten blinker. Er noen av de til lavt trykk ? IMG_8790.thumb.jpeg.094c0fc5cd08f50efb1e3eacadfbe196.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som lyser ved siden av parkbremsen er lavt hydraulikktrykk og/eller lite bremsevæske. Det lyser også en varsellampe for slitte bremseklosser men den er ikke så viktig. 

Fungerer styreservoen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rune-K skrev:

Den som lyser ved siden av parkbremsen er lavt hydraulikktrykk og/eller lite bremsevæske. Det lyser også en varsellampe for slitte bremseklosser men den er ikke så viktig. 

Fungerer styreservoen din?

Nei,den er tung på rattet også. Så neste nå blir vell å prøve å bytte servopumpen tenker jeg. Men den i midten som blinker da ? Blinker den bare uansett dålenge det er en feil på noe annet system ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, servopumpen er en god start. Selve bremseservoen ryker nesten aldri, har hørt om noen få tilfeller at sentralen som bomba sitter i har blitt ødelagt men det er sjeldent. Pumpen er en mer trolig feilkilde.

Den som blinker er til check controll panelet, det som sitter i taket. Trykk på bryteren i panelet eller trykk inn bremsepedalen så du får sjekket at bremselysene virker så skal den slokke. Få tak i en instruksjonsbok så står alt forklart der.

Edit: glemte en ting. Det sitter også et filter i servoolje beholderen.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...