Gå til innhold

Frostveske vs kjølevesle

jensky18
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Fått varsel på kjøleveske, noe jeg virkelig ikke klarer å finne online er hva jeg faktisk burde bruke på min 7- serie F01 730d x-drive 13’

Noen som vet hva jeg burde gå for?…

Ser at det er viktige forskjeller i kjøleveske og frostveske, samt farger. Men når jeg søker opp aktuelle kjølevesker står det frostveske på dem også…

Når jeg søker opp bilen kommet det ørten varianter av forskjellig farge hvorpå alle neppe kan være det beste valget for min bil 😅

Noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæske er frostvæske.

Frostvæske er kjølevæske.

Det er samme ting.

Du kan nok fylle det meste av frostvæske, det viktigste er at den er fri for nitrat. Fargen har vært diskutert før og jeg tror at bmw stort sett bruker blå.

Men det kommer nok andre her inne å korrigerer, om det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liste over de som skal passe din motor. Det er garantert andre sorter som passer også.

Jeg bruker/har brukt biltema sin vanlig blå, peak gul og noe annet gult, uten problemer. Men jeg vet ikke helt.

Screenshot_20240811_133236_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Otis skrev:

Kjølevæske er frostvæske.

Frostvæske er kjølevæske.

Det er samme ting.

Du kan nok fylle det meste av frostvæske, det viktigste er at den er fri for nitrat. Fargen har vært diskutert før og jeg tror at bmw stort sett bruker blå.

Men det kommer nok andre her inne å korrigerer, om det er feil.

Sitter dem er dårlige på å beskrive det😅 

IMG_9390.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hatt noe problem med den. Den kommer også opp når jeg legger inn bilnummer.
Skiftet hvert 4år er det vel.? (på verksted)
Har samme på E60en. 

men når det er sagt så har jeg har hatt promeister g11 før, grønn den og, men tror ikke den selges lengre? 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw sier at man ikke trenger å skifte kjølevæske heller.

Jeg tror at kjølevæske kan oppsummeres litt sånn.

Bruk det du vil av de mest vanlige, men viktigst er fylle samme farge eller universal?

Lc-18 skal ikke brukes på din bil, reef, men gs lister den som kompatibel. Vet ikke hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Otis skrev:

Bmw sier at man ikke trenger å skifte kjølevæske heller.

Jeg tror at kjølevæske kan oppsummeres litt sånn.

Bruk det du vil av de mest vanlige, men viktigst er fylle samme farge eller universal?

Lc-18 skal ikke brukes på din bil, reef, men gs lister den som kompatibel. Vet ikke hva det betyr.

Ja ok, straks tid for å skifte igjen så får høre med verkstedet hva de tenker å bruke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt så er det intervall på bytte av kjølevæske kvart 2. til 5. år avhengig av type og kva produsenten seier. 

Fargen på væska seier desverre lite om innholdet, og det aller viktigaste er å ikkje blande ulike typar då det kan føre til mange rare problemer. 

Det finst universale som kan blandast med alle typar, det veldig kurant til etterfylling. 

Når eg bytta kjølevæske, noko eg slurva mykje med, så tappa eg av alt og skylle med reint vatn for å få vekk alle restar av gammal væske slik at det er mindre fare for å blande ulike typar. Veit jo aldri kva som er der på ein brukt bil. Så er det å fylle opp med noko som sannsynlegvis passa til motoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW sier at kjølevæske ikke trengs å skiftes.

Svigermor har en Getz fra 2004, den har original kjølevæske, fin den enda. Ingen problemer og holder fargen og er flytende. Har ikke inspisert noe inni motor/kanaler, men det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for informasjon, ble litt klokere men så lenge jeg ikke merker noe feil er det liten grunn å bytte antar jeg. Etterfylte litt en tid tilbake da nivået var under min og bil varslet. Brukte da samme farge som bilen hadde fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...