Gå til innhold

00A428 KBM: Interlock, windscreen wiper motor


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter med at viskerne mine går bananas. Dytter spaken ned en gang og viskerne kan begynne å viske 2-5 ganger før de stopper midt på ruten. Da de skal egentlig bare viske en gang og parkere seg riktig. 🥲

Auto funksjonen tuller også. Den kan virke i et par minutter før den bare gir helt opp, type klarer ikke å bestemme seg for når og hvor fort den skal viske. Her er feilkoden ista kom opp med.IMG_2740.thumb.jpeg.2bbc09c68bdc65a83eb7ad11f584ff90.jpeg

Jeg har cirka for ett års tid siden byttet visker overføringen samt motoren. Kjøpte delene fra Bildeler.no, de brukte merke NYT mener jeg. Nå nylig har jeg byttet visker releet, uten noe nytte.

Har lest på forumer at det er som regel parkerings sensoren i visker motoren som går til f og skaper dette problemet. Men synes det er rart siden motoren er knapt 1 år gammel? 
Ringte bmw å snakket med de, de mente på at det kunne være visker armen på rattstammen som det var noe galt med. De skulle ha 1450kr for en ny.

Tenkte jeg skulle forhøre meg med dere før jeg kjøper ny motor/visker arm.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo ISTA, så du kan jo like greit bare følge anvisningene fra ISTA for å feilsøke på dette problemet. Da får du rett svar, stort sett hele tiden.

Men jeg holder med internett her, interlock skal jo være feil med posisjonssensor inni viskermotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Otis said:

Du har jo ISTA, så du kan jo like greit bare følge anvisningene fra ISTA for å feilsøke på dette problemet. Da får du rett svar, stort sett hele tiden.

Men jeg holder med internett her, interlock skal jo være feil med posisjonssensor inni viskermotor.

Er ganske ny til ista. Prøver å søke opp koden i ista, men får ingenting opp. Hvordan får jeg fulgt anvisningene?

IMG_2802.thumb.jpeg.b5f76ef2143c8a81767abfb120fb4fe7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være på skjermen som du la ved først, alle feilkoder. Så trykker du nede i høyre hjørnet på test plan eller noe i den duren, så jobber maskinen litt, og viser deg alle feil på nytt, men i et annet skjermbilde. Der velger du den feilen du vil se nærmere på, så vil ista guide deg gjennom en hel rekke spørsmål og ting du må sjekke. Til slutt får du en konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er potensielt 3 steder feilen kan være. Motoren, ledningsnett eller KBM. Motor er selvfølgelig det vanligste. Ett år er ikke lange levetiden, men billigmerker er ofte billige av en grunn, så hadde ikke utelukket det.

At det stopper etter en del ganger midt på ruta høres ut som en klassisk timeout når kontrollmodulen ikke får noe tilbakemelding på posisjon. 

Posisjonssensor er en ring som følger viskerarmen og sender ut batterispenning (12V) i retur, så du kan teste det med et oscilloskop eller ved å hooke opp en veldig liten lyspære/ LED med motstand for å se om den blinker når viskeren akkurat fullfører runden sin og er i parkert posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt merke til vinduspusser motor dere foreslår? Til nå tyder det på at alt virker som det skal bortsett fra motoren jeg har. Når jeg tester med ista, stopper viskerne helt tilfeldig på ruta. Så tor den parkerings skiva i motoren er full av drit/salt🤷‍♂️.

 

Tenkte jeg skulle gå for noen brukte motorer fra finndel.no siden jeg ikke trenger visker overføringen. Med motor og overføringen kommer det på cirka 6k. Får liksom ikke kjøpt det separat..😵💫

Endret av Sebastian Jonassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ganske kjipt med at de selges samlet, kan være en ide å prøve brukt ja, bare pass på at de ikke sender deg en uoriginal en. Har opplevd det fra høgger, ikke sikkert at det er kun originale deler som er på bilen før den går i pressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om denne motoren? Er valeo 7 193 995. Sjekket opp på bimmer fans hva dele nr mitt er, det er som følge 7 194 029, og det gamle dele nr er 7 176 377. Kan jeg bruke denne Valeo motoren da, dele numrene stemmer jo ikke?20241001_130301.thumb.jpg.44a6c3fbdc5e8efe7c999aaea0537ff7.jpg20241001_130259.thumb.jpg.7f53183499a5d14a305103ee0d18d8c2.jpg

Endret av Sebastian Jonassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 9/29/2024 at 6:24 PM, E.C. said:

Det er potensielt 3 steder feilen kan være. Motoren, ledningsnett eller KBM. Motor er selvfølgelig det vanligste. Ett år er ikke lange levetiden, men billigmerker er ofte billige av en grunn, så hadde ikke utelukket det.

At det stopper etter en del ganger midt på ruta høres ut som en klassisk timeout når kontrollmodulen ikke får noe tilbakemelding på posisjon. 

Posisjonssensor er en ring som følger viskerarmen og sender ut batterispenning (12V) i retur, så du kan teste det med et oscilloskop eller ved å hooke opp en veldig liten lyspære/ LED med motstand for å se om den blinker når viskeren akkurat fullfører runden sin og er i parkert posisjon.

Hei igjen. En stund siden nå😅.

Jeg fikk tak i en orginal visker motor med overføring. La merke til hvor mer responsive og rask den orginale motor var i motsetning til den uorginale!🤔

Men det har seg sånn at jeg fremdeles sliter med viskerne. De bare hopper opp når de skal parkere.  Tenker å prøve måle ledninger fra visker motor til kbm, og kjøre det der feilsøkings programmet på ista i morgen. 

Du snakket om en ring som skal fortelle visker motor når den skal stoppe. Hvor er det den sitter egentlig?

Er det mye styr å bytte kbm og hvordan ville man overført dataen fra den gamme til den nye?

Eventuelt om dere har no mer innspill og komme med setter jeg pris på det.😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringen sitter i motoren, signalet går via den tynne kabelen som er i kontakten. Du har ikke skrevet hvilken bil det er, men antar E60? Du kjøper samme type KBM som du har om du skal bytte, så koder du den til bilen, ikke noe overføring av data. Trolig plenty av disse brukt fra delebiler. Det er dog en fordel å sjekke det signalet fra ringen/parkeringssensoren først, f.eks. slik jeg beskrev over.

Når og hvordan startet problemet? Var det grunnen til første viskermotorbytte? Det er usannsynlig å ha samme feil på to motorer, men ikke umulig, ettersom dette er en kjent feil. Hadde dermed ikke utelukket det helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ringen kan du åpne og inspisere. På min bil var den godt slitt, og var muligens roten til problemene jeg hadde. Prøvde å rengjøre og smøre opp uten hell, så byttet hele mekanismen med motor. Problemet ligger mest sannsynlig et sted her, som nevnt over. Selv om det er rart at problemet ditt ser ut til å vedvare. Feil på hendel i bil tror jeg ikke jeg har hørt om, men det kan jo sikkert skje.

IMG_4293.thumb.jpeg.43cd939940b6495515e131a00b826817.jpeg

IMG_4294.thumb.jpeg.56e7587448c9f15c05b98cf6c6ad32f9.jpeg

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, E.C. said:

Ringen sitter i motoren, signalet går via den tynne kabelen som er i kontakten. Du har ikke skrevet hvilken bil det er, men antar E60? Du kjøper samme type KBM som du har om du skal bytte, så koder du den til bilen, ikke noe overføring av data. Trolig plenty av disse brukt fra delebiler. Det er dog en fordel å sjekke det signalet fra ringen/parkeringssensoren først, f.eks. slik jeg beskrev over.

Når og hvordan startet problemet? Var det grunnen til første viskermotorbytte? Det er usannsynlig å ha samme feil på to motorer, men ikke umulig, ettersom dette er en kjent feil. Hadde dermed ikke utelukket det helt. 

Hmm, akkurat. Glemte helt av å skrive at dette gjelder en e60, har nu lagt til tagget "E60" i posten. My bad!😬

Hele grunnen for jeg byttet visker motor var for å prøve å eliminere det problemet jeg har nå. Så kjøpte motor fra Bildeler.no, samme problem. Så leste jeg meg litt opp og fant ut av mange folk ble plaget ved bruk av uoriginale motorer. Endte opp meg jeg gikk for en brukt original motor som funket helt fint før demontering. Vil sterkt gå ut i fra at motorene ikke er problemet siden symptomene er der fremdeles. Fikk tak i en helt god visker arm til rattstammen, og det ble ikke noe forskjell på problemet. Har lest at folk har fått fikset viskerne ved utbytte av KBM modul, men er litt hesetant til den ideen p.d.d. Skulle man ikke ha merket det ellers på bilen hvis KBM tuller. F. eks, lys, låser og annet tilbehør som ikke funker slik det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visker motoren byttet jeg på tirsdag. Hadde da samme symptomer helt frem til i dag. Måtte ut å kjør litt i piss regnet og da oppførte viskerne seg helt eksemplarisk, både på intervall og hastighet 1-2. Hooket opp ista, leste ut feil koder. KBM interlock koden vises som ikke tilstede siden 262***km (ligger på 263142km i dag). Testet systemet likevel og det var ikke noe tull med viskerne. Siden viskerne funker bra nå ser jeg ikke noe grunn til å måle ledningene fra visker motor til kbm. Spørsmålet er bare hvor lenge dette blir til å holde…😑
 

Synes dette er merkelig. Akkurat som bilen måtte ha en dag på å gå i fra uoriginal til original visker motor. 🤨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...