Gå til innhold

E90 Harman Kardon med høyttalere fra Bavsound.


Anbefalte innlegg

Kikket også litt i NewTIS og får det ikke til å stemme.

Individual forsterkeren har en ekstra kontakt. 

Individual til venstre og Harman Kardon til høyre.

1056860840_e90IndividualvsLogic7.thumb.jpg.8cac3642f403ab2674da3cac51dde6e5.jpg

 

Men så fant jeg dette. Jeg tolker det slik at E90 fra 2011(som min) ikke bruker kontakt nr 4?

1159044875_Skjermbilde2024-10-15143901.thumb.jpg.18edcd6d0859326591d156b86a7ebfce.jpg

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Øyvind L. said:

Kikket også litt i NewTIS og får det ikke til å stemme.

Individual forsterkeren har en ekstra kontakt. 

Individual til venstre og Harman Kardon til høyre.

1056860840_e90IndividualvsLogic7.thumb.jpg.8cac3642f403ab2674da3cac51dde6e5.jpg

 

1159044875_Skjermbilde2024-10-15143901.thumb.jpg.18edcd6d0859326591d156b86a7ebfce.jpg

Nei det vel flere ting fra NewTIS som ikker helt stemmer av og til. Hadde sist sånn episode med softclose hvor sammen låsekasse (lik delenummer) hadde annet pinassignment mellom 2 modeller i diagrammene. Var på akkurat E90 også mye forskjellig daigrammer med årstall nå jeg kikka kjapt i stad. 

Tror nok du vet hva er riktig, siden du har sett din forsterker med din egne øyene. 

Jeg har akkurat vært lit i sammen båten, trekket også nye kabler fra sikringsboks til min 7BMW siden på plug&play måten får den ikke fullt effekt heller (begrensing på 35A, mens på separat ledning kan det få opptil 50A). Til og med usikker om jeg kommer til å bruke de fulle 50A. Men siden jeg skulle trekke også ledninger for softclose til dørene var det ikke så mye ekstra jobb men kunne spart litt tid på forhånd og siden du kom fra basic kunne du egentlig like lett hadde kjøpt aftermarket subber med en gang. Samt at jeg nå har nå er på forsterker nr 3 og forsterker 2 var ikke noe særlig upgrade :P Hadde jeg bare kunnskapen der og da som jeg har i dag kunne jeg spart meg litt tid og penger.... Så skjønner veldig godt at du har ikke lyst å trekke den ledningen og åpne opp bilen igjen. ;) 

Nå drøfter jeg bare litt.
Annet alternativ er forresten å sette inn 8-kanals forsterker og bare glemme senter-kanalen. Man trenger ikke en senter kanal for å få god lyd i bilen. Man får egentlig til og med mulig bedre stereolyd uten senter. ;) Uansett trenger du da fortsatt MOST til Toslink adapter og aftermarket forsterker. 


 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mr.pingu skrev:

Nei det vel flere ting fra NewTIS som ikker helt stemmer av og til. Hadde sist sånn episode med softclose hvor sammen låsekasse (lik delenummer) hadde annet pinassignment mellom 2 modeller i diagrammene. Var på akkurat E90 også mye forskjellig daigrammer med årstall nå jeg kikka kjapt i stad. 

Tror nok du vet hva er riktig, siden du har sett din forsterker med din egne øyene. 

Jeg har akkurat vært lit i sammen båten, trekket også nye kabler fra sikringsboks til min 7BMW siden på plug&play måten får den ikke fullt effekt heller (begrensing på 35A, mens på separat ledning kan det få opptil 50A). Til og med usikker om jeg kommer til å bruke de fulle 50A. Men siden jeg skulle trekke også ledninger for softclose til dørene var det ikke så mye ekstra jobb men kunne spart litt tid på forhånd og siden du kom fra basic kunne du egentlig like lett hadde kjøpt aftermarket subber med en gang. Samt at jeg nå har nå er på forsterker nr 3 og forsterker 2 var ikke noe særlig upgrade :P Hadde jeg bare kunnskapen der og da som jeg har i dag kunne jeg spart meg litt tid og penger.... Så skjønner veldig godt at du har ikke lyst å trekke den ledningen og åpne opp bilen igjen. ;) 

Nå drøfter jeg bare litt.
Annet alternativ er forresten å sette inn 8-kanals forsterker og bare glemme senter-kanalen. Man trenger ikke en senter kanal for å få god lyd i bilen. Man får egentlig til og med mulig bedre stereolyd uten senter. ;) Uansett trenger du da fortsatt MOST til Toslink adapter og aftermarket forsterker. 


 

Bildet av den Logic7 forsterkeren er av min forsterker fra den gangen jeg retrofit anlegget. :) Fortsatt i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre. Søkte litt på om det fantes delefilter som passer til de originale Harman Kardon elementene, men fant ikke noe fornuftig om angående det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Øyvind L. said:

Bildet av den Logic7 forsterkeren er av min forsterker fra den gangen jeg retrofit anlegget. :) Fortsatt i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre. Søkte litt på om det fantes delefilter som passer til de originale Harman Kardon elementene, men fant ikke noe fornuftig om angående det. :)

 Jeg tok delefilter design fra Billfitz fra Bimmerpost F30 og kjøpte delene på soundimports.eu og tok med i flyet etter tur i Nederland. Tanken var å sette de i dørene foran og la bakdørene være uten diskant så kom jeg bort i en billig Focal ES100K sett så nå er tanken:
1. ES100K foran (skal gjøre den ferdig i kveld da riktig adapterene har endelig ankommet fikk jeg beskjed om i posten appen, jeg kjører faktisk rundt uten dørtrekk om dagen, faktisk litt tungvint å låse døra uten håndtak innifra :P )
2. HK + DIY delefiltere i bakdørene (neste vår)
3. Oppgradere subbene. Har forstatt ikke bestemt meg hvilken. 

Og som sist men fortsa usikker hva jeg kommer til å gjøre med senterkanalen. Vurdere faktisk om jeg finner en 8bmw til grei penger enten her i Norge eller i Tyskland og plukke det opp hos kjente i frankfurt en gang neste år  og så trekke separate ledning til diskantene foran og la DSP styre delefilter til diskanten isteden for passivt delefilter.  Eller bare slutte å tukle med bilen og beholde pengene i lomma :P 

Blir spennene å se hva du kommer til å lande på. 

Siden vi snakke om delefilterre.
Jeg skjønner meg forresten ikke på original delefilter i diskantene. Det sitter en 4.7uF kondensator i og jeg regner med at impedans er et sted mellom 4-6 ohm betyr at det er en Hipass delefrekvens et sted mellom 8400Hz og 6300Hz.  Eller er HK diskanten 8-ohm da senker den til 4200hz?  Skal måle Re i kveld og spent å se hva den er på nå. Jeg klarer ikke å måle impedans men Re gir ofte indikasjon på nominell impedans. 

Med andre ord, jeg tror det er litt å hente her og :) Utenom å målt noe synes jeg at jeg hører at HK diskantene er ikke de klareste så jeg virkelig håper at delefilter løfter kvaliteten ett hakk til men får nok ikke testet det før våren. Men Es100K har også bedre delefiltre så det bør gi også veldig stor hakk opp. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...