Øyvind L. Skrevet Oktober 15 Forfatter Share Skrevet Oktober 15 (endret) Kikket også litt i NewTIS og får det ikke til å stemme. Individual forsterkeren har en ekstra kontakt. Individual til venstre og Harman Kardon til høyre. Men så fant jeg dette. Jeg tolker det slik at E90 fra 2011(som min) ikke bruker kontakt nr 4? Endret Oktober 15 av Øyvind L. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 15 Share Skrevet Oktober 15 (endret) 46 minutes ago, Øyvind L. said: Kikket også litt i NewTIS og får det ikke til å stemme. Individual forsterkeren har en ekstra kontakt. Individual til venstre og Harman Kardon til høyre. Nei det vel flere ting fra NewTIS som ikker helt stemmer av og til. Hadde sist sånn episode med softclose hvor sammen låsekasse (lik delenummer) hadde annet pinassignment mellom 2 modeller i diagrammene. Var på akkurat E90 også mye forskjellig daigrammer med årstall nå jeg kikka kjapt i stad. Tror nok du vet hva er riktig, siden du har sett din forsterker med din egne øyene. Jeg har akkurat vært lit i sammen båten, trekket også nye kabler fra sikringsboks til min 7BMW siden på plug&play måten får den ikke fullt effekt heller (begrensing på 35A, mens på separat ledning kan det få opptil 50A). Til og med usikker om jeg kommer til å bruke de fulle 50A. Men siden jeg skulle trekke også ledninger for softclose til dørene var det ikke så mye ekstra jobb men kunne spart litt tid på forhånd og siden du kom fra basic kunne du egentlig like lett hadde kjøpt aftermarket subber med en gang. Samt at jeg nå har nå er på forsterker nr 3 og forsterker 2 var ikke noe særlig upgrade Hadde jeg bare kunnskapen der og da som jeg har i dag kunne jeg spart meg litt tid og penger.... Så skjønner veldig godt at du har ikke lyst å trekke den ledningen og åpne opp bilen igjen. Nå drøfter jeg bare litt. Annet alternativ er forresten å sette inn 8-kanals forsterker og bare glemme senter-kanalen. Man trenger ikke en senter kanal for å få god lyd i bilen. Man får egentlig til og med mulig bedre stereolyd uten senter. Uansett trenger du da fortsatt MOST til Toslink adapter og aftermarket forsterker. Endret Oktober 15 av mr.pingu Øyvind L. og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 15 Forfatter Share Skrevet Oktober 15 2 minutter siden, mr.pingu skrev: Nei det vel flere ting fra NewTIS som ikker helt stemmer av og til. Hadde sist sånn episode med softclose hvor sammen låsekasse (lik delenummer) hadde annet pinassignment mellom 2 modeller i diagrammene. Var på akkurat E90 også mye forskjellig daigrammer med årstall nå jeg kikka kjapt i stad. Tror nok du vet hva er riktig, siden du har sett din forsterker med din egne øyene. Jeg har akkurat vært lit i sammen båten, trekket også nye kabler fra sikringsboks til min 7BMW siden på plug&play måten får den ikke fullt effekt heller (begrensing på 35A, mens på separat ledning kan det få opptil 50A). Til og med usikker om jeg kommer til å bruke de fulle 50A. Men siden jeg skulle trekke også ledninger for softclose til dørene var det ikke så mye ekstra jobb men kunne spart litt tid på forhånd og siden du kom fra basic kunne du egentlig like lett hadde kjøpt aftermarket subber med en gang. Samt at jeg nå har nå er på forsterker nr 3 og forsterker 2 var ikke noe særlig upgrade Hadde jeg bare kunnskapen der og da som jeg har i dag kunne jeg spart meg litt tid og penger.... Så skjønner veldig godt at du har ikke lyst å trekke den ledningen og åpne opp bilen igjen. Nå drøfter jeg bare litt. Annet alternativ er forresten å sette inn 8-kanals forsterker og bare glemme senter-kanalen. Man trenger ikke en senter kanal for å få god lyd i bilen. Man får egentlig til og med mulig bedre stereolyd uten senter. Uansett trenger du da fortsatt MOST til Toslink adapter og aftermarket forsterker. Bildet av den Logic7 forsterkeren er av min forsterker fra den gangen jeg retrofit anlegget. Fortsatt i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre. Søkte litt på om det fantes delefilter som passer til de originale Harman Kardon elementene, men fant ikke noe fornuftig om angående det. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 15 Share Skrevet Oktober 15 1 minute ago, Øyvind L. said: Bildet av den Logic7 forsterkeren er av min forsterker fra den gangen jeg retrofit anlegget. Fortsatt i tenkeboksen om hva jeg skal gjøre. Søkte litt på om det fantes delefilter som passer til de originale Harman Kardon elementene, men fant ikke noe fornuftig om angående det. Jeg tok delefilter design fra Billfitz fra Bimmerpost F30 og kjøpte delene på soundimports.eu og tok med i flyet etter tur i Nederland. Tanken var å sette de i dørene foran og la bakdørene være uten diskant så kom jeg bort i en billig Focal ES100K sett så nå er tanken: 1. ES100K foran (skal gjøre den ferdig i kveld da riktig adapterene har endelig ankommet fikk jeg beskjed om i posten appen, jeg kjører faktisk rundt uten dørtrekk om dagen, faktisk litt tungvint å låse døra uten håndtak innifra ) 2. HK + DIY delefiltere i bakdørene (neste vår) 3. Oppgradere subbene. Har forstatt ikke bestemt meg hvilken. Og som sist men fortsa usikker hva jeg kommer til å gjøre med senterkanalen. Vurdere faktisk om jeg finner en 8bmw til grei penger enten her i Norge eller i Tyskland og plukke det opp hos kjente i frankfurt en gang neste år og så trekke separate ledning til diskantene foran og la DSP styre delefilter til diskanten isteden for passivt delefilter. Eller bare slutte å tukle med bilen og beholde pengene i lomma Blir spennene å se hva du kommer til å lande på. Siden vi snakke om delefilterre. Jeg skjønner meg forresten ikke på original delefilter i diskantene. Det sitter en 4.7uF kondensator i og jeg regner med at impedans er et sted mellom 4-6 ohm betyr at det er en Hipass delefrekvens et sted mellom 8400Hz og 6300Hz. Eller er HK diskanten 8-ohm da senker den til 4200hz? Skal måle Re i kveld og spent å se hva den er på nå. Jeg klarer ikke å måle impedans men Re gir ofte indikasjon på nominell impedans. Med andre ord, jeg tror det er litt å hente her og Utenom å målt noe synes jeg at jeg hører at HK diskantene er ikke de klareste så jeg virkelig håper at delefilter løfter kvaliteten ett hakk til men får nok ikke testet det før våren. Men Es100K har også bedre delefiltre så det bør gi også veldig stor hakk opp. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 15 Forfatter Share Skrevet Oktober 15 Kommer til å bli med de to subbene jeg har kjøpt i første omgang. For høre hvordan det blir. Så får jeg tenke litt på om eller hva som blir neste steg. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 Målte forresten Re på diskantene og det var 3.8ohm. Så nominell impedans er 4ohm. Det betyr det er een delefrekvens rundt 8000hz, ganske høyt. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mowz Skrevet Oktober 16 Share Skrevet Oktober 16 (endret) På 14.10.2024 den 20.28, Øyvind L. skrev: Er det noen her inne som har gjort denne oppgraderingen? Oppgradert høyttalere i E90 med originalt Harman Kardon og "oppgradert til høyttalere fra Bavsound. Blir det noen oppgradering egentlig eller er de originale Harman Kardon høyttalerene bra. Jeg har kjøpt nye subber under setene. Kjøpe Musway CSB8W. Det skal visst være en bra oppgradering. Det blir spennende å se. Hei. Har byttet alle høyttalere til Bavsound og basserne til Ground Zero på S677. Synes ikke det ble så veldig stor forskjell med Bavsound men basselementene hjalp litt! Prøvde å bytte forsterker også, men endte med å koble ut denne da det var mye styr med å sette opp lydbildet osv. Fant vel ut at det originale egentlig er ganske bra. Kobla opp en monoblokk og en liten 10" bass i bagasjen, spiller mer en bra nok. Hadde først 2x12" men det ble litt mye og tok mye bagasjeplass. Endret Oktober 16 av mowz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 17 Share Skrevet Oktober 17 13 hours ago, mowz said: Hei. Har byttet alle høyttalere til Bavsound og basserne til Ground Zero på S677. Synes ikke det ble så veldig stor forskjell med Bavsound men basselementene hjalp litt! Prøvde å bytte forsterker også, men endte med å koble ut denne da det var mye styr med å sette opp lydbildet osv. Fant vel ut at det originale egentlig er ganske bra. Kobla opp en monoblokk og en liten 10" bass i bagasjen, spiller mer en bra nok. Hadde først 2x12" men det ble litt mye og tok mye bagasjeplass. Standard profil på DSP funka bra for komme i gang og gir greit lysbilde. Men man må jo koble til PC'en for å laste den profilen opp til forsterker så ja det er ikke bare plug&play, men mindre du bestiller fra en butikk hvor de legger inn profil med en gang. Synes forresten orginalt lysbilde stoler alt for mye på senterkanalen, nå med DSP kunne endelig sette den hakk ned med 3-db og skru på RealCenter Men det er også litt hva er vant til / synes er fint. Noe synes dat er fint alt det høres ut at lyden kommer mest fra senter av dashboardet. Personlig liker jeg litt mer den stereobilde så du hører bedre forskjell mellom venstre og høyre kanal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 29 Forfatter Share Skrevet Oktober 29 På 14.10.2024 den 21.20, PIIIPower skrev: Fint om du oppdaterer oss på denne 🙂 Mulig det bare er en innbilning, men jeg føler jeg fikk litt mer bass i bilen, men ikke noe wow effekt. En ting jeg er helt sikker på er at bass ble renere hvis det er rette ordet. Bass er ikke så gromsete nå lenger. Om det er verdt 4000kr! Njaaaaa.. mowz, mr.pingu, PIIIPower og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 29 Share Skrevet Oktober 29 3 hours ago, Øyvind L. said: Mulig det bare er en innbilning, men jeg føler jeg fikk litt mer bass i bilen, men ikke noe wow effekt. En ting jeg er helt sikker på er at bass ble renere hvis det er rette ordet. Bass er ikke så gromsete nå lenger. Om det er verdt 4000kr! Njaaaaa.. interessant, siden den har ganske lav Q burde den være mer boomy og mindre rask/tørr/definert men sensitiviteten er kanskje mer enn OEM så høres subben nå bedre/ spiller høyere. Kan også godt hende at den spiller lenger ned eller høyere opp lenn OEM og legger du nå merke til det ut fra tallene/graf her er spesielt den subben en del høyere enn resten men vi vet ikke hvordan den forholder seg til OEM subben men jeg vil tro at du føler at du har mer bass stemmer overens med teorien Hører du kicken/stortrom bedre? Jeg tror den er nå bedre hørbart / spiller høyere og oppleves det som renere bass. Bra du fikk hvertfall mer rent bass. Jeg tror fortsatt at med annet forsterker hadde du fått (enda) mer ut av de Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 7 timer siden, mr.pingu skrev: interessant, siden den har ganske lav Q burde den være mer boomy og mindre rask/tørr/definert men sensitiviteten er kanskje mer enn OEM så høres subben nå bedre/ spiller høyere. Kan også godt hende at den spiller lenger ned eller høyere opp lenn OEM og legger du nå merke til det ut fra tallene/graf her er spesielt den subben en del høyere enn resten men vi vet ikke hvordan den forholder seg til OEM subben men jeg vil tro at du føler at du har mer bass stemmer overens med teorien Hører du kicken/stortrom bedre? Jeg tror den er nå bedre hørbart / spiller høyere og oppleves det som renere bass. Bra du fikk hvertfall mer rent bass. Jeg tror fortsatt at med annet forsterker hadde du fått (enda) mer ut av de Jeg er også ganske sikker på at en bedre forsterker hadde gjort susen, men nå har jeg kjøpt meg ny bil så E90 skal selges. Så jeg kommer å ta ut subbene og flytte de med over i den nye F31 jeg har kjøpt som også har HK anlegg. Se om det har noen betydning der. Ser flere på det store internettet mener at HK anleggene til BMW blir dårligere jo nyere modell man har. Blir spennende å se hvordan lyden oppleves i ei stasjonsvogn. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Oktober 30 Share Skrevet Oktober 30 1 hour ago, Øyvind L. said: Jeg er også ganske sikker på at en bedre forsterker hadde gjort susen, men nå har jeg kjøpt meg ny bil så E90 skal selges. Så jeg kommer å ta ut subbene og flytte de med over i den nye F31 jeg har kjøpt som også har HK anlegg. Se om det har noen betydning der. Ser flere på det store internettet mener at HK anleggene til BMW blir dårligere jo nyere modell man har. Blir spennende å se hvordan lyden oppleves i ei stasjonsvogn. Det blir spennende å høre dine meninger rundt det / å følge. Skal du lage en tråd? 😇 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 30 Forfatter Share Skrevet Oktober 30 11 timer siden, mr.pingu skrev: Det blir spennende å høre dine meninger rundt det / å følge. Skal du lage en tråd? 😇 Blir nok ikke noen tråd nei. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Oktober 31 Share Skrevet Oktober 31 (endret) Kan nesten garantere at forskjellen du hører er placebo. Bytt tilbake til de originale og hør "forskjellen" ... Jeg gjorde det da jeg holdt på, så har forståelse for at det er en del jobb ikke alle gidder. All erfaring og ekspertise forteller at det er forsterker og DSP som betyr mest og dermed må være det første steget i oppgradering av lyd. Endret Oktober 31 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå