Peak Skrevet Oktober 15, 2024 Skrevet Oktober 15, 2024 Hei, har en e61 520d hvor tidligere eier monterte downpipe uten tune. DPF medfulgte da jeg kjøpte bilen. Pga diesel kakling inne i kupeen monterte jeg DPF tilbake og det hjalp mot støyen. Problemet nå er at jeg etter 10km får opp varselet «DPF warning, contact BMW dealer….» eller tilsvarende. DPF skal ikke være tett og i god stand etter hva vi kunne se. Hvem kan kode bort denne melemdingen fra iDrive? Gjerne omgående i Oslo / Gardermoen området?
TRF Skrevet Oktober 15, 2024 Skrevet Oktober 15, 2024 Ikke interessert i hva som er galt altså, bare bilen slutter å melde om det? Werther, Øyvind L., Yngvejos og 4 andre reagerte på dette 3 4
PIIIPower Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 La oss fortsette å ha Bimmers som ett bedre alternativ en FB, eller? @Peak Bimmersfix kan sikkert hjelpe deg (Gardermoen). men som TRF prøver å si er det nok bedre å starte med å finne ut hvorfor du får denne meldingen (diagnose) og så avgjøre veien videre. Er det helt umulig at det er kodet noe i forbindelse med fjerning av DPF, selv uten tune, som må kodes inn igjen? uglefossen reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 (endret) Hva sier diagnose? Er det fingern i luften om at filter ikke er tett eller har dere lest av med diagnose? Endret Oktober 16, 2024 av Øyvind L.
Peak Skrevet Oktober 16, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2024 10 timer siden, TRF skrev: Ikke interessert i hva som er galt altså, bare bilen slutter å melde om det? Veldig sært svar basert på et enkelt et enkelt spørsmål uten bakgrunnsinformasjon. Er nok ikke helt fjern når det kommer til BMW, diagnose er avlest og ingenting kommer opp. Feilmeldingen dukket opp da det ble byttet til downpipe første gangen, men diesel firer låter særdeles lite pent så minst mulig av den lyden i kupeen gjorde at dpf. ble montert igjen. Vil kun ha denne meldingen fjernet, bilen går akkurat som den skal og en e61 i sjelden god stand.
Øyvind L. Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 40 minutter siden, Peak skrev: Veldig sært svar basert pÃ¥ et enkelt et enkelt spørsmÃ¥l uten bakgrunnsinformasjon. Er nok ikke helt fjern nÃ¥r det kommer til BMW, diagnose er avlest og ingenting kommer opp. Feilmeldingen dukket opp da det ble byttet til downpipe første gangen, men diesel firer lÃ¥ter særdeles lite pent sÃ¥ minst mulig av den lyden i kupeen gjorde at dpf. ble montert igjen. Vil kun ha denne meldingen fjernet, bilen gÃ¥r akkurat som den skal og en e61 i sjelden god stand. Poenget er at hvis det kommer opp en feilmelding sÃ¥ er det noe som er feil. Veldig spesielt at de ikke er feilkoder pÃ¥ diagnose noe du har feilmelding i dashbordet. Type diagnose lesere du med?Â
E.C. Skrevet Oktober 16, 2024 Skrevet Oktober 16, 2024 OBD2-protokollen er standardisert for at "alle" diagnoseverktøy skal kunne lese ut utslippsrelaterte feilmeldinger, disse lagres med en freeze-frame. Når du har fått feil på DPF i idriven sliter jeg med å se at intet er lagret i feilminnet. Feilmeldinger kan kodes vekk om man har fjernet en komponent fra systemet, det kodes ikke vekk når du setter noe inn. Min ville gjetning (uten å gjøre oppslag) er at DDE overvåker baktrykk over DPF, så når du plutselig går fra typ 0 mbar med downpipe til reelt baktrykk så vil nok motorstyringa tro at her holder det jaggu meg på å gå tett i rekordfart.
Peak Skrevet Oktober 16, 2024 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2024 Her er du nok inne på noe E.C, men som nevnt kom feilmeldingen etter fjerning av DPF og forble værende selv etter tilbakemontering og resetting til standard hardware. Det må nå (antar jeg) bare kodes inn at bilen har standard dpf. Usikker på software brukt for diagnose. Om noen har mulighet for å ta en diagnose med godt verktøy omgående ville jeg satt pris på det.
Andre_86 Skrevet November 17, 2024 Skrevet November 17, 2024 Reset differialtrykk sensor da er den digg igjen 🤗ðŸ¤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå