Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
16 minutter siden, Bjerknez skrev:

Hvorfor oppgir dem med rullende start? Noen grunn til det, annet en at tallene skal se bedre ut?

Når det kommer til BMW har jeg hørt at dem er ganske liberale med tallene dem oppgir og at man ofte finner ut at bilen overpresterer i forhold til oppgitte specs. 

Det må jo kun være for å reklamere med bedre tall uten å si at de bruker rullende start. I tillegg mister jo Tesla "pusten" når den passerer 130-140 Km/t.

Endret av Maxmek
Skrevet

Trengs det ikke skjermbreddere med 20" 862I felger, bare med 868M?

Har sett på finn.no at demobilen jeg prøvde som er helt identisk som bilen jeg har bestilt, bortsett fra felgene, har 862I felger. Kan ikke huske at den hadde skjermbreddere, og ikke klarer jeg å se skjermbreddere på Bjerknez sine bilder heller. 

Bjerknez, flotte bilder du postet. Fargen ser svært mørk ut i det lyset, har forstått det slik at den virker veldig forskjellig avhengig av lyset. Gleder meg til å få bilen min, den kom til Drammen på onsdag denne uken. 

Skrevet

Bjerknez, har forstått det slik at du har bra peiling på detailing. 

Ser du skrev at du har brukt Gyeon H2O hurtigforsegler. Dette skal jeg prøve, har aldri brukt hurtigforsegler. 

Ser at mange leverer inn bilen for keramisk lakkforsegling. Hvordan er dette sammenlignet med vanlig voksing? Jeg har Swissvax BMW og Shield PTFE liggende.

Bruker Surfex HD, IronX og Prickbort på våren og før voksing. Brukte tidligere clay, men synes det ikke er nødvendig når en bruker Prickbort og IronX. Bruker mix av Surfex HD og en eller annen snow foam med skumkanon ved vanlig vask. Bruker to bøtter med rist i bunnen og vaskehanske. Og har diverse mikrofiber håndklær for å tørke. Var flink de første årene jeg hadde E60en, hadde tilogmed en kort karriere på detailersclub i 2011, fikk i hvertfall kjøpt mye utstyr og kjemikalier, men ble etterhvert slapp. Blir nok mer motivert igjen med ny bil. Noe jeg bør endre? 

Hvor ofte skal en bruke hurtigforsegler? Hvis jeg vokser bilen skal jeg bruke hurtigforsegler ved vask? 

Skrevet

Hva slags skinnpleie skal jeg bruke på Merinoskinn ? Har Swissvax skinnpleiesett, men vet ikke om dette egner seg til Merino. Har brukt det på Dakota. Antar Merino er anilinskinn eller semianilskinn, sannsynligvis full anilin siden nappa er semianilinskinn. Jeg har et skinnpleiesett for anilin og semianilinskinn som jeg bruker på salongen hjemme, antar det kan brukes. 

Skrevet
6 timer siden, Scuirus2 skrev:

Bjerknez, har forstått det slik at du har bra peiling på detailing. 

Ser du skrev at du har brukt Gyeon H2O hurtigforsegler. Dette skal jeg prøve, har aldri brukt hurtigforsegler. 

Ser at mange leverer inn bilen for keramisk lakkforsegling. Hvordan er dette sammenlignet med vanlig voksing? Jeg har Swissvax BMW og Shield PTFE liggende.

Bruker Surfex HD, IronX og Prickbort på våren og før voksing. Brukte tidligere clay, men synes det ikke er nødvendig når en bruker Prickbort og IronX. Bruker mix av Surfex HD og en eller annen snow foam med skumkanon ved vanlig vask. Bruker to bøtter med rist i bunnen og vaskehanske. Og har diverse mikrofiber håndklær for å tørke. Var flink de første årene jeg hadde E60en, hadde tilogmed en kort karriere på detailersclub i 2011, fikk i hvertfall kjøpt mye utstyr og kjemikalier, men ble etterhvert slapp. Blir nok mer motivert igjen med ny bil. Noe jeg bør endre? 

Hvor ofte skal en bruke hurtigforsegler? Hvis jeg vokser bilen skal jeg bruke hurtigforsegler ved vask? 

Jeg har litt snøring på bilpleie ja. Jeg er ikke proff, men har mer eller mindre holdt på med dette på entusiastnivå vertfall de siste 12 årene. 

Jeg har etterhvert fått et ganske jordnært forhold til bilpleie etter å ha testet et hav av produkter og falt i den store må ha alt kategorien og har hatt kjellerenfull av svindyre vokser og ellers alt annet som jeg har testet på egne og andre biler. Jeg har også rubbet/polert en del biler. Ikke bare min egen. 

Det du trenger for å få en ren bil hjemme og som er viktigst av alt er høytrykkspyleren. Skaff deg en høytrykkspyler med god vannmengde i forhold til trykk. 150 bar eller mer og ikke minst bra vanntrykk. Regje med å betale fra rundt 5.000 kr. For en god høytrykkspyler. 

Mange i dag bruker skumkanon, men det er ikke det viktigste for å få bilen ren. Men så koster det heller ikke all verden. For 500-1000 kr. Får du en god skumkanon. Skum brukes i hovedsak til å få avfettingen under til å henge lenger på panelene før dem tørker inn.  På den måten er skum ganske effektivt. 

På vinteren bruker du petrokjemisk avfetting. Petrokjemisk avfetting bør ikke brukes på gummilister og dekk etc da petrokjemisk avfetting er oljebasert. Bør heller ikke brukes på ruter og man trenger ikke å bruke det andre steder enn nederst på bilen opp til vinduene der asfaltflekker etc dukker opp. Prickbort er en kjent avfetting som mange bruker. 

Så bør du kjøpe deg noe som fjerner bremsestøv, piggstøv etc. disse kalles ofte iron remover etc. meget effektive saker og brukes kun nederst på panelene der problemet er. Ingen grunn til å sause ned hele bilen med dette. 

På sommeren bruker du alkalisk avfetting som er mye bedre på og fjerne organisk skitt, som feks. Innsskter, fugleskitt etc. Der har jeg forelsket meg i Sufex Touch-less. Denne lan man blande ut og er meget drøy. Kan brukes som ren avfetting, eller i skumkanon. 

Når det kommer til bilshampoo så liker jeg å bruke en sjampo som ikke inneholder noen form for glansmidler og "beskyttelse". Grunnen til det er fordi den beskyttelsen man får derfra er sjelden god å jeg bruker uansett Gyeon hurtigforsegler etterpå. Å legge hurtigforsegler oppå en annen beskyttelse som er sårligere funker dårlig. 

Gyeon hurtigforsegler funker veldig bra. Den har best effekt etter et døgn med herding. Varigheten er lett 3-4 måneder mener jeg å den er superlett og påføre. Carpro sin er også veldig bra. 

Personlig sliter jeg veldig med ryggen, så jeg har ikke tolmodighet til å legge voks. Voks har som regel den samme varigheten som en hurtigforsegler, men det tar vesentlig lenger tid å legge. At noen anbefaler en spesifikk voks til en spesifikk lakk er noe jeg ikke tror noe på eller gidder å diskutere. Det er polering som gjør lakken blank, ikke voksen. Voksen er der for å beskytte lakken samt få skitt til å ikke feste seg like lett og vannet til å prelle fortere av. 

Den beste voksen jeg har prøvd så langt er Collinte #845. Er vel rundt 300 kroner for en flaske å den har du trolig resten av livet. Swissvax Shield er også veldig god. En såkalt premium voks, men gir ikke noe mer glans enn noen andre jeg har prøvd. Du betaler dor at det er Swissvax og fordi den lukter himmels godt (Mango). Tull og bruke penger på om du lever på budsjett. 

Skinn tåler veldig mye juling. Har du en helt ny eller ganske ny bil så ville jeg kun brukt en skinnrens en gang i året. En såkalt balsam. Alt i ett produkt. Dette bør gjøres når det er litt varmt i været da skinn er litt mykere da som regel. 

Merk at mange mener at det å bruke hurtigforsegling på frontruten som Gyeon eller Carpro etc. er greit. Jeg mener at det kommer ann på. Jeg tror det finnes bedre dedikerte produkter for frontruten enn hurtigforsegling. Problemet er vinduspusserne. Det beste er nok å bruke en glass coating her. 

Du trenger som regel ingen dedikert felgrens. Med prokbort (ikke bruk petrokjemi på dekksider), iron remover og Surfex Touch-less samt en felgbørste kommer du veldig langt. Hvis du må bruke syrebasert felgrens for å få dem rene, så vasker du bilen for sjeldent. Jeg har aldri brukt syrebasert felgrens. Dette er noe man bruker for å få dårlig vedlikeholdte felger rene kjapt for å legge et grunnlag. 

Ellers, så trenger du en god vaskehanske. Mye og velge mellom her, med de fleste kjøpt fra norsk entusiastbutikk på nett er gode. :)

Skrevet

Å sist men ikke minst, så glemte jeg å nevne det viktigste. Nemmelig tørk av bil. Jeg er ev den typen som mener minst mulig berøring av lakken er best. Så jeg anbefaler en blåsetørker. En god løvblåser er fin og bruke til å blåse bilen tørr. 

Men ikke bruk den som løvblåser. Bruk den kun for tørk av bil. Ikke noe kult og blpse løvrester fra filteret rett ut på en skinnende ren bil.... 

Skrevet

Et lite spørsmål...

Når jeg kjører med cruicecontrol og klikker "set" til den hastigheten som bilen viser er på stedet så funker jo det fint selvsagt. Like før en feks. 50 sone så viser bilen at det kommer en 50 sone og lar meg klikke "set" for å sette cruice til 50 etc. 

Bilen vet altså hastigheten på stedet og hvilken hastighetssone jeg kommer til. 

Er det mulig å få bilen til å stille inn cruicecontrol automatisk uten at jeg fysisk må trykke "set"?

Skrevet
5 timer siden, Bjerknez skrev:

Er det mulig å få bilen til å stille inn cruicecontrol automatisk uten at jeg fysisk må trykke "set"?

Såvidt jeg vet ikke mulig på i4. Har vært borti denne problemstillingen før. Også usikker på i5, mens iX og i7 derimot endrer selv :) 

Skrevet
1 minutt siden, Marius2002 skrev:

Såvidt jeg vet ikke mulig på i4. Har vært borti denne problemstillingen før. Også usikker på i5, mens iX og i7 derimot endrer selv :) 

Okay. Veldig merkelig. 

Kan hende at dette kan være basert på lover og regler i landet man bor også? 

Skrevet

Jeg har ikke sjekket muligheten for i4, men om dette er tilgjengelig på iX og i7, så har nok dette noe med å gjøre at i4 er bygd på den eldre Service Pack 18 (SP18), mens de andre er bygd på Service Pack 21 (SP21). SP21 er en del nyere rent teknologisk på denne type ting.

Skrevet (endret)

@Bjerknez det er nok rett det som @Saltkjelen skriver. Hadde en iX40 på lån i fjor sommer og da endret alle grensene seg selv. Egentlig kjørte bilen helt seg selv med både kryss, fartsgrenser og svinger fra A-B - et imponerende system, men det var jo kjedelig.

Endret av Marius2002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...