egilkv Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 Sliter med elendig varmeapparat i en 523i. Rundt null grader er det dårlig, i minus 10 rent ut sagt elendig. Bilen fungerer ellers ypperlig. To-sone klima. Har byttet termostat og dobbelventilen på varmeslangene. Ingen spesielle feilmeldinger annet enn AUC-sensor. Kjølevannstemperatur er rundt 80 (ved litt over 0 utetemp), er det for lavt? Dekker jeg til radiatoren (ved f.eks. 10 kuldegrader) blir det bedre temp inne, men langt fra godt nok. Når jeg tester klaffene i varmeapparatet med iCarSoft lager alle "normal" lyd. (Har ikke åpnet dashbordet for å se hva som egentlig skjer, det er vel et par dagers jobb?) Mye dårligere varme på passasjersiden enn førersiden. Får mest varme ved manuelt å skru av passasjersiden, og får mer varme ved å skru på resirkulajon (rimelig nok), men da dogger det etter hvert. Har prøvd å spyle gjennom varmeregisteret ved å ta av de to hurtigkoblingene under luftfilteret. Spyler jeg "medstrøms" er det noenlunde bra gjennomgang, men "motstrøms", for å fjerne ev. skitt som ligger i registeret, kommer det nesten ikke noe vann gjennom. Er det en enveisventil noe sted? Har naturligvis kjørt lufteprosedyren for kjølesystemet flere ganger. Setter pris på alle gode tips, må nesten komme til bunns i dette før vinteren slår til for alvor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maverick2002 Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 37 minutter siden, egilkv skrev: Sliter med elendig varmeapparat i en 523i. Rundt null grader er det dårlig, i minus 10 rent ut sagt elendig. Bilen fungerer ellers ypperlig. To-sone klima. Har byttet termostat og dobbelventilen på varmeslangene. Ingen spesielle feilmeldinger annet enn AUC-sensor. Kjølevannstemperatur er rundt 80 (ved litt over 0 utetemp), er det for lavt? Dekker jeg til radiatoren (ved f.eks. 10 kuldegrader) blir det bedre temp inne, men langt fra godt nok. Når jeg tester klaffene i varmeapparatet med iCarSoft lager alle "normal" lyd. (Har ikke åpnet dashbordet for å se hva som egentlig skjer, det er vel et par dagers jobb?) Mye dårligere varme på passasjersiden enn førersiden. Får mest varme ved manuelt å skru av passasjersiden, og får mer varme ved å skru på resirkulajon (rimelig nok), men da dogger det etter hvert. Har prøvd å spyle gjennom varmeregisteret ved å ta av de to hurtigkoblingene under luftfilteret. Spyler jeg "medstrøms" er det noenlunde bra gjennomgang, men "motstrøms", for å fjerne ev. skitt som ligger i registeret, kommer det nesten ikke noe vann gjennom. Er det en enveisventil noe sted? Har naturligvis kjørt lufteprosedyren for kjølesystemet flere ganger. Setter pris på alle gode tips, må nesten komme til bunns i dette før vinteren slår til for alvor. Kanskje tett varmeveksler/register? Hadde samme problemet på en Golf. Skiftet varmeveksleren som løste problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet November 12 Forfatter Share Skrevet November 12 20 minutes ago, Maverick2002 said: Kanskje tett varmeveksler/register? Hadde samme problemet på en Golf. Skiftet varmeveksleren som løste problemet. Ser ikke bort fra det, men vil da være absolutt helt sikker på at dette er problemet. Det tar i alle fall 20 timer å bytte varmereregisteret på en E61. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 Jeg ville begynt med å fikse temperaturen. N52 motorene bruker å ligge på rundt 100 grader under rolig kjøring. Har du automatgir? Vet ikke med bensinmodellene, men på e6x med diesel er det en termostat til automatkassen som kan føre til lav driftstemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 Det er elektronisk termostat på BMW bensin. 80 grader på motor skal gi god nok varme i kupé. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 Det høres jo ut som tett register, dog så sier du jo at det kommer greit med vann, den rette veien. Så da burde jo ikke det være problemet. Kom problemet plutselig? Har du målt temperaturen på tur slangene etter varmeventilen? Når du har maks varme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 12 Share Skrevet November 12 Enig i at 80 grader er litt lavt, min E91 med N52 ligger på 90-100 mener jeg. Min E61 med diesel lå nærmere 80 grader på vinteren før jeg byttet termostat og det var ikke kaldt i bilen (jeg ser at 523i og min bil har likt varmeregister, så du bør uansett kunne få nok varme i kupeen fra 80 grader i motor). Det er litt provisorisk testing du kan gjøre: Kjøpe en ny/brukt varmeveksler og sammenligne om den er bedre på gjennomstrømming når du spyler gjennom. Hvis det er tydelig forskjell fra din som du allerede har prøvde å spyle gjennom så må den byttes Koble bort varmeventil og direktekoble slanger slik at det blir "full varme" hele tiden, se om noe endrer seg Med bilen på full varme (og vifta på minimum) kan du sjekke inn og utløp med IR-termometer/varmekamera på din nåværende varmeveksler, så kobler du opp den nye eller "nye brukte" og sammenligner. Da får du testet uten å montere. Innebærer at du skaffer deg varmeveksler til test da. Ellers antar jeg at du har kjørt lufteprosedyren som gjør at vannpumpa surrer rundt i ca. 7 minutter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet November 12 Forfatter Share Skrevet November 12 1 hour ago, Yngvejos said: Jeg ville begynt med å fikse temperaturen. N52 motorene bruker å ligge på rundt 100 grader under rolig kjøring. Har du automatgir? Vet ikke med bensinmodellene, men på e6x med diesel er det en termostat til automatkassen som kan føre til lav driftstemperatur. Det er automat, ja. Mange takk, tenkte ikke på den. Det gir absolutt mening, kjølevannet må da bli kaldere hvis det hele tiden møter kald olje fra gearkassen (om vinteren). Tenker det er bryet verdt å bytte termostaten og se om det hjelper, den var ikke så altfor dyr. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet November 12 Forfatter Share Skrevet November 12 1 hour ago, E.C. said: Enig i at 80 grader er litt lavt, min E91 med N52 ligger på 90-100 mener jeg. Min E61 med diesel lå nærmere 80 grader på vinteren før jeg byttet termostat og det var ikke kaldt i bilen (jeg ser at 523i og min bil har likt varmeregister, så du bør uansett kunne få nok varme i kupeen fra 80 grader i motor). Det er litt provisorisk testing du kan gjøre: Kjøpe en ny/brukt varmeveksler og sammenligne om den er bedre på gjennomstrømming når du spyler gjennom. Hvis det er tydelig forskjell fra din som du allerede har prøvde å spyle gjennom så må den byttes Koble bort varmeventil og direktekoble slanger slik at det blir "full varme" hele tiden, se om noe endrer seg Med bilen på full varme (og vifta på minimum) kan du sjekke inn og utløp med IR-termometer/varmekamera på din nåværende varmeveksler, så kobler du opp den nye eller "nye brukte" og sammenligner. Da får du testet uten å montere. Innebærer at du skaffer deg varmeveksler til test da. Ellers antar jeg at du har kjørt lufteprosedyren som gjør at vannpumpa surrer rundt i ca. 7 minutter? Gods tips å prøve med et IR-termometer - skal ha et liggende et sted. Er litt forundret over at jeg ikke fikk sprutet gjennom registeret i revers. Skal koble fra venste og høyre slange ved ventilen slik at jeg kan få testet de to halvdelene individuelt - dumme meg tenkte ikke på det. Har byttet varmeventil, og også sett at de er åpne. Ingen forbedring hvis jeg kobler fra kontakten - de skal begge være åpne da. Får allikevel prøve med en direkte Y-kobling på slangene hvis ingen andre ting hjelper. Har luftet opptil flere ganger. Ser i beholderen at kjølevæsken spruter friskt, så vil tro at dette fungerer. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
egilkv Skrevet November 12 Forfatter Share Skrevet November 12 3 hours ago, Otis said: Det høres jo ut som tett register, dog så sier du jo at det kommer greit med vann, den rette veien. Så da burde jo ikke det være problemet. Kom problemet plutselig? Har du målt temperaturen på tur slangene etter varmeventilen? Når du har maks varme. Det har vært slik lenge, i hele fjor vinter, og nå skal jeg finne utav det før det blir for kaldt. Byttet termostat og ventiler i fjor, men ingen forskjell. Det kan være at passasjersiden er tett. Skal koble fra ved ventilen så jeg får sjekket begge sider hver for seg. Skal også teste med IR-termometer for å finne ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå