9ddhTsmWk2Q7ea Skrevet Lørdag kl. 18:26 Share Skrevet Lørdag kl. 18:26 Beklager hvis jeg har leita for dårlig, men håper noen kan bistå med et par spørsmål. Spørsmål 1: Anser det som høyt sannsynlig at magnetventilen i kompressoren er gåen, eller i hvert fall så håper jeg det, bytte av en del til litt over 500 er selvsagt å foretrekke fremfor å bytte hele kompressoren. Men, er det noen enkel måte å finne ut om jeg trenger variant a eller variant b? Dvs. uten å måtte ta ut kompressoren for å sjekke. En 2016 520d skal vel være LCI, men teksten her: https://www.autoupgrade.no/products/selenoid-valve-til-kompresor-bmw-f11-f07-f15 sier: "Variant A som regel, men ikke alltid kommer på pre-facelift modeller - montert på siden av kompressor - under kompressor, som vist på bilde. Variant B som regel, men ikke alltid kommer på facelift modeller - montert under kompressor, som vist på bilde. Det er enkleste å finne dette ut fysisk, ved å se på kontakten posisjonen på kompressor." Men er eneste måten å finne det ut å ta en fysisk sjekk? Spørsmål 2: Denne er ikke så viktig, mest irriterende. Kan noen si hvordan RDC fungerer? Kjøpte nye vinterdekk for et par sesonger siden, og når man kjører i 30-60 minutter så popper det plutselig opp en feilmelding "Dekktrykkskontroll (RDC) mislyktes ... La BMW Service utføre en kontroll". Jeg lot verkstedet mitt utføre en kontroll, men de klarte ikke å se noe feil. Det skjer ikke på sommerdekkene. Så, hva kan jeg gjøre? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Lørdag kl. 22:21 Share Skrevet Lørdag kl. 22:21 (endret) Hei, 1) legg inn VIN nr i RealOEM katalogen (søk på google), og i finner part nummeret på kompressor til din bil der. 2) får du opp dekktrykket etter at du har startet å kjøre, og deretter plutselig gir feilmelding, eller står den bare å jobber og jobber og ikke får noen verdi inn på skjermen, helt til den til slutt gir feilmelding? har de sjekket at sensorene i hjula har batteri? Og har de sjekket modulen som tar i mot signalene fra sensorene? Endret Lørdag kl. 22:23 av papertiger mr.pingu og 9ddhTsmWk2Q7ea reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
9ddhTsmWk2Q7ea Skrevet 22 timer siden Forfatter Share Skrevet 22 timer siden 9 timer siden, papertiger skrev: Hei, 1) legg inn VIN nr i RealOEM katalogen (søk på google), og i finner part nummeret på kompressor til din bil der. 2) får du opp dekktrykket etter at du har startet å kjøre, og deretter plutselig gir feilmelding, eller står den bare å jobber og jobber og ikke får noen verdi inn på skjermen, helt til den til slutt gir feilmelding? har de sjekket at sensorene i hjula har batteri? Og har de sjekket modulen som tar i mot signalene fra sensorene? Takk for svar! RealOEM-katalogen var gull, ser ut som varenummeret på kompressoren min er 37206875176 og dermed Variant B. 2. Dekktrykket funker fint, den registrerer riktig trykk etter fylling og den kan resettes fint. Så gir den plutselig feilmelding når man har kjørt en stund. På korte turer kommer det ingen feil, men etter en stund på veien så kommer feilmeldingen opp. Jeg er ganske sikker på at det eneste BMW-verkstedet gjorde var å sjekke etter feilkoder, utifra det de fortalte meg, for de sa at de "kunne se at det var en feilkode for lenge siden" (eller noe sånt). Og da hadde jeg fått feilen både dagen jeg leverte bilen og dagen før. Men jeg forstår nå at det sitter en sensor i hvert dekk, innenfor ventilen og mellom felgen og dekket. Da tyder det vel på at en eller flere av disse sensorene har en dårlig kobling eller lignende? Spørsmålet da er vel om det er noe et verksted burde sjekke, evt. kostnad på det, eller om det er noe som kan ha skjedd når vi byttet til nye vinterdekk og i så fall om det bør sjekkes av de jeg kjøpte dekkene av. Det skjedde ikke med de forrige vinterdekkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet 22 timer siden Share Skrevet 22 timer siden (endret) Disse sensorene er batteridrevne og en dekkbutikk med riktig utstyr kan lese av batterinivå i hver sensor. Ikke utenkelig at en av disse er utladet etter 8 år. Vil tro de gjør dette gratis hvis de får jobben med å bytte sensor(er). Ny original koster rundt 1500 mens en uoriginal gjerne er 500-1000. Endret 22 timer siden av Lars89 9ddhTsmWk2Q7ea reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet 20 timer siden Share Skrevet 20 timer siden (endret) 2) Sidan det fungerar på sommarhjula er det åpenbart ikkje noko feil med bilen. Så då sitte du nok igjen med ein eller fleire sensorar som nevnt allereie er tomme for strøm. Sidan du får opp ein verdi når bilen har stått stille så kan det vere at sensor(er) er i ferd med å gå heilt tom for strøm, men etter en kvileperiode er det akkurat nok kraft igjen i batteriet til å sende nokre beskjedar. Såvidt eg har skjønt så går desse sensorane i djup dvalemodus ved stillstand og så våknar dei til liv når g-kreftene begynne å herje med dei. Sannsynlegvis så er det berre å skaffe 4 nye sensorar. Eg les ein plass at forventa batterilevetid er rundt 5 år, så eg er like ovveraska kvar dag mine 9år gamle sensorar virkar .... Fordelen med BMW sitt system er at det ordnar seg heilt sjølv utan bruk av diagnoseutstyr. Bilen er ikkje dummare enn at den ser kva sensorar som er montert og brukar dei i motsetning til enkelte andre bilar der sensorane må kodast til bilen med kostbart spesialverktøy. Reknar med at F11 sikkert har det samme systemet som ex min F46. Endret 20 timer siden av TurboJens 9ddhTsmWk2Q7ea reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet 20 timer siden Share Skrevet 20 timer siden Pappa har 10 år gamle sensorer på sin F45 så de holder tydeligvis lenge. Når vi kjøper sensorer på jobb får vi de ferdig programmerte. Dette fikser uansett de som bytter sensorer. Anbefaler å kjøpe av (dekk)verksted og ikke handle selv på nettet e.l da det er mye ryddigere både for deg og verkstedet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet 20 timer siden Share Skrevet 20 timer siden TPMS-sensorene holder lenge ja. Fikk målt mine sist jeg byttet dekk, og da hadde alle 4 75-80% batteri igjen. De var da 4 år gamle. Ut fra slik du beskriver det er det nok likevel sensorene i vinterhjulene som er problemet ja. Dårlig batteri og/eller dårlig kvalitet. 9ddhTsmWk2Q7ea reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
9ddhTsmWk2Q7ea Skrevet 18 timer siden Forfatter Share Skrevet 18 timer siden Takk for gode svar alle sammen! Da blir det en tur bort til dekksjappa etterhvert først, så får vi se hva de sier👌 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet 15 timer siden Share Skrevet 15 timer siden Sjølv om dei orginale sensorane er dyrare så kan det godt vere at dei faktisk er verdt mellomlegget om du skal ha bilen lenge, verdt å ta med i betraktninga. Ellers, til min bil ser eg på koed at VDO sin sensor ser identisk ut med den orginale. I tillegg er det eit område som er sensurert i produktbildet så den er nok eit godt kjøp. Og når eg googla nummeret igjen kjem eg til autodoc, https://www.autodoc.co.no/vdo/10586788?search=VDO+Hjulsensor%2C+kontrollsystem+for+dekktrykk+(A2C9743250080) 444kr. Truleg orginal sensor. Vanskeleg å slå den prisen trur eg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå