mr.pingu Skrevet November 23, 2024 Skrevet November 23, 2024 (endret) X1’en min er litt forskjøla om dagen; Ved (mild) pådrag i litt høyere gir rister hele bilen og mangler effekt. Kan egentlig sammenlignes med å prøve å komme seg vekk i andre gir / 3. gir med manuel bil. Virker som motor har det vanskelig og så bestemmer girkasse seg for å gire ned igjen. Det skjer mest ved akselerering fra 50 til 60 (5. gir) og rundt 70kmt igjen. Skjer også ved oppover bakken og det skjer i mindre grad ved kald motor. Ved turtall over 2000 omdreininger går motoren smooth igjen. (Så kjøre girkasse i sport, hjelper mot symptomene) Jeg mistenker EGR-Ventil, så satt opp en time hos Bilia Vestfold for EGR bytte som er del av tilbakkekaling. Dessverre hadde de ikke ledig før uka før jul så ønsker egentlig å bruke tiden for å bekrefte min mistanke. Hvilken sensor-verdier kunne jeg sett på for eventuelt bekrefte eller avkrefte at dette? Eller har noen andre her annet ide hva det kan være? Feilminne er (selvfølgelig) helt tom, så bilen synes han gjør ikke noe feil. Jeg mener noe helt annet om han Jeg allerede sjekket motorfeste som er en kjent svakhet på F056-platformen men den ser like pent ut som 2 uker siden, så det er ikke den. Endret November 23, 2024 av mr.pingu
mr.pingu Skrevet Januar 10 Forfatter Skrevet Januar 10 liten update her: Jeg heller mot en dieseldyse som tuller, bilen skal inntil legen på mandagen sveigis reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 10:36 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 10:36 (endret) Legen kunne ikke bekrefte at det var noe feil med en av dysene. Alle var innefor grenseverdier. Fikk med ISTA rapporten The correction fuel injection rate for all injectors is OK. Minimum and maximum correction fuel injection rates from the smooth running regulator in [ mg/Hub]: Cylinder 1: 0.0 | 1.0 Cylinder 3: -0.7 | 0.0 Cylinder 4: 0.0 | 0.4 Cylinder 2: -0.5 | 0.0 Zero-quantity adaptation: Cylinder 1: 12.8 Cylinder 2: 22.8 Cylinder 3: 9.6 Cylinder 4: 12.0 Setpoint: -60.0 To 60.0 Adaptation values currently stored: Cylinder 1: 78GV8N7 Cylinder 2: 7P786N5 Cylinder 3: 7ZHD5A5 Cylinder 4: 6Y6O656 De testet også turbo, drivstovpumpe og resetta adaptations men ingenting tyder på grenseverdier som går feil. Eneste jeg ser i ISTA-loggen at de avbryttet kompressjontest. Kunne det avdekket noe? Litt usikker hva jeg skal gjøre nå. Kom over 4 brukte dyser for 300 EUR (gått 35k) i Nederland som jeg vurdere å kjøpe siden jeg skal ned dit om 1 måned og bare bytte ut alle 4 og så sende de 4 som kommer ut til test. Endret Tirsdag kl. 10:41 av mr.pingu CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Tirsdag kl. 14:15 Skrevet Tirsdag kl. 14:15 (endret) Uskikker på om det kan være det samme, men broren min sin F48 hadde et lignende problem. Der var det veldig svak vibrasjon og lyd i drivverk ved pådrag fra lavt turtall. Spesielt når det var litt oppoverbakke/motstand. Vi prøvde med nytt motorfester men det hjalp ingen ting. Det som hjalp der var å flushe girkasse. Om det er samme problem som du har er vanskelig å si, den bilen hadde gått 300k når det ble gjort. Den hadde også problem med at girkasse kunne slå ved bytte mellom drive og revers. Alle problemene ble utbedret etter flushing. Han bruke smørepunkt.no til å gjøre jobben og de hadde erfaring med denne kassen fra Asin som brukes av flere produsenter. Så de kan anbefales om du går den veien. Endret Tirsdag kl. 14:35 av CHNilsen mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 14:37 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 14:37 6 minutes ago, CHNilsen said: Uskikker på om det kan være samme problem, men broren min sin F48 hadde lignende problem. Der var det veldig svak vibrasjon og lyd i drivverk ved pådrag fra lavt turtall. Spesielt når det var litt oppoverbakke/motstand. Vi prøvde med nytt motorfester men det hjalp ingen ting. Det som hjalp der var å flushe girkasse. Om det er samme problem som du har er vanskelig å si, den bilen hadde gått 300k når det ble gjort. Den hadde også problem, men at girkasse kunne slå ved bytte mellom drive og revers. Alle problemene ble utbedret etter flushing. Han bruke smørepunkt.no til å gjøre jobben og de hadde erfaring med denne kassen fra Asin som brukes av flere produsenter. Så de kan anbefales om du går den veien. Takk for innspill Motorfestene har jeg sjekket og de var fine. Jeg kan prøve en flush men byttet girkasse olje noen måneder siden rundt 117k km, har gått nå nærmest 126k. Men det var riktignok ikke en "tvunget" flush, bare skift. Har forresten smørepunkt her nede i Tønsberg så det kan være verdt et forsøk Jeg trodde selv også det var girkasse men mekanikere sa at det kjente ikke ut som dårlig girkasse men heller at den går på 3 sylindre... Likevel klarte de ikke å finne noe feil på dysene. Så neste steg er vel å ta de ut og teste. Jeg vil for øvrig ikke kalle det en svak vibrasjon, heller ikke noe lyd/klunking i drivverket. Den hikker og rister, det er som kjøre opp en bakke med for høyt gir og du er på vei å kvele motoren (om man hadde kjørt manuel bil). CHNilsen reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Tirsdag kl. 14:44 Skrevet Tirsdag kl. 14:44 (endret) De som utførte flushingen var veldig bestemt på at det var lite verdi i oljebytte på disse kassene og løsningen var flushing. Gikk med endel mer olje en det som var i kassa for å få den ren ifølge dem. Nå er det de lever av så det er ikke så rart at de ønsker å gjøre en flushing, men det fungerte i dette tilfellet så det var nok riktig. ja ser hva du mener, kan jo være noe helt annet. Har du hatt av innsug og sett om det er tettet igjen av olje og sot? Ikke så helt uvanlig det heller. Ganske grei jobb også kan du spyle det reint med en høytrykksspyler. Bare husk å bytte pakninger😉 Endret Tirsdag kl. 14:45 av CHNilsen mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 15:33 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 15:33 (endret) 49 minutes ago, CHNilsen said: De som utførte flushingen var veldig bestemt på at det var lite verdi i olje bytte på disse kassene og løsningen var flushing. Gikk med endel mer olje en det som var i kassa for å få den ren ifølge dem. Nå er det de lever av så det er ikke så rart at de ønsker å gjøre en flushing, men det fungerte i dette tilfellet så det var nok riktig. ja ser hva du mener, kan jo være noe helt annet. Har du hatt av innsug og sett om det er tettet igjen av olje og sot? Ikke så helt uvanlig det heller. Ganske grei jobb også kan du spyle det reint med en høytrykksspyler. Bare husk å bytte pakninger😉 Ringte de med en gang og de kunne bekrefte det. De kunne til og med si at enda mer på BMW enn Volvo fordi tappepluggen sitter relativt høyt Litt funfact, koster like mye hos smørepunkt for flushinga som bare skift hos det andre verkstedet hvor det ble gjort.... Nei ikke hatt av innsug men har fått endelig ny EGR på tilbakekalling som følge av disse problemer, men det hjalp ikke. Skal prøve meg å ta innsuget av selv en dag da. Så komfortabelt jeg er med elektronikk så dårlig er jeg på motor Og jeg har ikke tilgang på høytrykk hjemme så det blir nok berøringsvask hva er best å bruke her? avfetting? Nye pakninger bestilt Endret Tirsdag kl. 15:34 av mr.pingu
sveigis Skrevet Tirsdag kl. 15:50 Skrevet Tirsdag kl. 15:50 (endret) Dette jeg nå skriver skal du ta med en klype salt ,men velger nå og skrive det @mr.pingu. Denne problemstillingen du har med bilen din minner meg mistenkelig om samme problemet en kamerat av meg hadde på sin x3 .Den oppførte seg som du sier ved kald motor ,men omtrent feilfri på varm . Feilkoder ble lest av på varm motor og ga vel igrunn ikke noe utslag ,da verdier på injektorer var innenfor de gitte verdier . Men så ble det lest av feilkoder på bil når den var kald og her fikk man andre verdier på injektorer . To var utenfor det de skulle være . Disse ble byttet og bil gikk som den skulle igjen . Igjen jeg er ikke noe dieselmekaniker i den forstand ,men ville bare dele dette . For husker selv med dårlige injektorer på x5en da hadde den og mye rart for seg . Endret Tirsdag kl. 15:50 av sveigis CHNilsen og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 16:04 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 16:04 (endret) 15 minutes ago, sveigis said: Dette jeg nå skriver skal du ta med en klype salt ,men velger nå og skrive det @mr.pingu. Denne problemstillingen du har med bilen din minner meg mistenkelig om samme problemet en kamerat av meg hadde på sin x3 .Den oppførte seg som du sier ved kald motor ,men omtrent feilfri på varm . Feilkoder ble lest av på varm motor og ga vel igrunn ikke noe utslag ,da verdier på injektorer var innenfor de gitte verdier . Men så ble det lest av feilkoder på bil når den var kald og her fikk man andre verdier på injektorer . To var utenfor det de skulle være . Disse ble byttet og bil gikk som den skulle igjen . Igjen jeg er ikke noe dieselmekaniker i den forstand ,men ville bare dele dette . For husker selv med dårlige injektorer på x5en da hadde den og mye rart for seg . Vi prøver med flush på girkassen og rense innsug, om det er ikke det slenger jeg meg på med 4 nye brukte/testede injektorer som er gått 35k. Siden det 'bare' koster meg 300 EUR siden jeg skal ned uansett er det vel verdt å prøve, og de kan vel ikke være dårlige alle 4. 1 nye her i Norge koster nok 6500kr. Nesten fra nye KOED kan fås for rett under 5000 per stykke, så føler at 3500kr for 4 brukte er vel grei også med tanke på at da får jeg bytte alle med en gang og så har jeg tid for å finne den skyldige med å sende de inn til test en eller annet sted. Men må nok sies at hos meg opplever det som verre når bilen er varm. Går en girkasse dårligere med varm olje??? Annet merkelig observasjon er når jeg kjører 120 på E18 på cruise control den får en liten 'napp' av og til. Sånn sirka 1 gang i 1000m-1500m, ikke nok for at hastigheten dropper men nok for å kjenne det. Endret Tirsdag kl. 16:05 av mr.pingu sveigis reagerte på dette 1
CHNilsen Skrevet Tirsdag kl. 17:47 Skrevet Tirsdag kl. 17:47 Det er en ganske enkel sak så lenge du tar deg god tid. Finnes sikkert endel video på YouTube som viser noe om fremgangsmåte. Bare husk å ikke dra til innsugsboltene for hardt! Det helt klart beste er høytrykksspyler, har gjort det endel ganger å det er vesentlig raskere. Men det kommer egentlig ned til hvor ille og tett innsuget er. Nå kan det hende at alle disse forslagene fra min side er helt feil, men tenker samtidig at om bilen har gått 130k ish? Men i mitt hode så er det ikke dumt med både flushing av girkasse og rens av innsug. Har du foresten kontroll på når drivstoff filter ble byttet sist? sveigis og mr.pingu reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 19:17 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 19:17 50 minutes ago, CHNilsen said: Det er en ganske enkel sak så lenge du tar deg god tid. Finnes sikkert endel video på YouTube som viser noe om fremgangsmåte. Bare husk å ikke dra til innsugsboltene for hardt! Det helt klart beste er høytrykksspyler, har gjort det endel ganger å det er vesentlig raskere. Men det kommer egentlig ned til hvor ille og tett innsuget er. Nå kan det hende at alle disse forslagene fra min side er helt feil, men tenker samtidig at om bilen har gått 130k ish? Men i mitt hode så er det ikke dumt med både flushing av girkasse og rens av innsug. Har du foresten kontroll på når drivstoff filter ble byttet sist? Skal bruke momentnøkkel og vet hvor jeg finner momenter i ISTA / TIS så det skal nok gå bra Finner også en løsning på HT, tar i verste fall innsuget med til vaskehallen. Det var bra du sa det, faktisk usikker. Jeg bytter olje hver 15k km / 12 måneder. Jeg hadde serviceavtale (så 30k/24 måneder) og jeg er litt usikker når jeg sist fikk ny drivstofffilter… Det har jeg hvertfall ikke byttet på en av de mellom skiftene. Med andre ord jeg har ikke helt kontroll på drivstoff filter den kontra de andre filtre. Riktig har gått 126k km nå, fått girkasse oljeskift på 115k km, samt alt annet væske. Forderlingskasse, diff bak og haldex.
CHNilsen Skrevet Tirsdag kl. 19:44 Skrevet Tirsdag kl. 19:44 Hvor var det du fikk byttet olje på haldexen? Gjorde du det selv? Sverger selv til å også bruke noe lurium på tanken med gjevnemellomrom som skal rense injektorer. Om det funker? vet ikke 🤷♂️ men injektorene på @idapederse sin n47 er fra når bilen rullet ut av fabrikken for 340k km siden. Så det er vell noe i det. Valget for vår del faller ofte på noe fra Liqui moly. mr.pingu reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet Tirsdag kl. 20:16 Forfatter Skrevet Tirsdag kl. 20:16 (endret) 40 minutes ago, CHNilsen said: Hvor var det du fikk byttet olje på haldexen? Gjorde du det selv? Sverger selv til å også bruke noe lurium på tanken med gjevnemellomrom som skal rense injektorer. Om det funker? vet ikke 🤷♂️ men injektorene på @idapederse sin n47 er fra når bilen rullet ut av fabrikken for 340k km siden. Så det er vell noe i det. Valget for vår del faller ofte på noe fra Liqui moly. Hos en Bosch verksted her i Tønsberg, de måtte suge det ut for det er ikke noe tappeplug, bare fylle plugg. Ja jeg bruker litt tunap 984 hver 5000km siden jeg krysset 110k. Når dette tullet begynte har jeg også hellet litt tunap 989 i men det hjalp kanskje bare litt eller placebo 😛 Og det er diesel og jeg kjører bilen som en diesel skal kjøres, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg har disse problemene, da jeg har i utganspunktet tatt godt vare på den siden jeg kjøpte den på 70k km i slutten av 2022. edit: kan nok være forrige eier som ikke kjørte den sånn. Endret Tirsdag kl. 20:26 av mr.pingu
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 07:26 Forfatter Skrevet Onsdag kl. 07:26 Sjekket og drivstoff filter ble bytta på 105km i mars i fjor (stor service) hos BMW.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå