Gå til innhold

Kvitte meg med E90 M3 -> 2015-2020 M3


LP760
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har erfaring med 2015 til 2020 årgang av M3? Antar det er noe facelift i mellom årene her og noe er utbedret eller endret. Mulig jeg er innom den siste M3 utgaven i henhold til årgangen jeg har spesifisert. Den medspesiell grill. Den er jeg ikke interessert i. 

Noen som har noen erfaringer eller meninger om hvilket årstall jeg bør sikte meg inn på? I den perioden jeg har spesifisert? Bilen vil bli brukt på bane, vil anta at jeg har rundt 15-20 ganger innom bane med den jeg har nå. 

Det er ikke noe hastverk og har ikke bestemt meg om å bytte helt enda. Den fungerer kjempefint den jeg har, men frister litt med en turbo motor og!

Takk for råd og tips etter hva jeg bør se etter! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hvert fall vurdert en bil uten OPF om du ikke skal tune bilen ihjel og bygge om til banebil for da kan du fjerne filteret selv. OPF kom i 2018 og ved sjekk av VIN så vil dette være spesifisert i utstyrslisten. Utover det hadde jeg valgt en competition utgave, eventuelt kjøpt den M4 CS’n som ligger ute for salg :D hadde jeg ikke hatt bobla hadde jeg kjøpt den tvert. 


Skal du ha bilen helt original med motor og drivverk forsikring? Da hadde jeg kjøpt en av nyere årgang med grei km.stand 

skal du bygge mot banekjøring hvor den skal kraftig modifiseres hadde jeg kjøpt en litt eldre en. 
 

Blir spennende å se hva du ender opp med :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snagg30 said:

Hadde hvert fall vurdert en bil uten OPF om du ikke skal tune bilen ihjel og bygge om til banebil for da kan du fjerne filteret selv. OPF kom i 2018 og ved sjekk av VIN så vil dette være spesifisert i utstyrslisten. Utover det hadde jeg valgt en competition utgave, eventuelt kjøpt den M4 CS’n som ligger ute for salg :D hadde jeg ikke hatt bobla hadde jeg kjøpt den tvert. 


Skal du ha bilen helt original med motor og drivverk forsikring? Da hadde jeg kjøpt en av nyere årgang med grei km.stand 

skal du bygge mot banekjøring hvor den skal kraftig modifiseres hadde jeg kjøpt en litt eldre en. 
 

Blir spennende å se hva du ender opp med :) 

Ja, jeg skal ha bilen helt original 👍. Kanskje lettvektsfelger, men antar at BMW leverer slike også som tilleggsutstyr? Om man kan kjøpe de utenom.

Ikke behov for noe mer enn det de leverer originalt ang hk. M4 skal jeg ikke ha. Ang. Forsikringen så blir det motor og drivverk ja. Opf har jeg ikke noe forhold til, så får lese meg opp litt rundt hva det er osv. Takk 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, LP760 skrev:

Ja, jeg skal ha bilen helt original 👍. Kanskje lettvektsfelger, men antar at BMW leverer slike også som tilleggsutstyr? Om man kan kjøpe de utenom.

Ikke behov for noe mer enn det de leverer originalt ang hk. M4 skal jeg ikke ha. Ang. Forsikringen så blir det motor og drivverk ja. Opf har jeg ikke noe forhold til, så får lese meg opp litt rundt hva det er osv. Takk 🙂 

Jeg hadde nokke prioritert skikkelige bremser om du ikke kjøper keramiske, samt nytt understell også få satt opp riktig camber og da tilslutt noen gode cup2 dekk eller trofeo R. Sist nevnte er jeg meget imponert over :) ellers tror jeg F80 er mer en bra nok som den er

 

OPF er partikkel filter som igjen tar mye av lyden, dette bidrar til negativ opplevelse under kjøring da bilen føles ned tonet kontra de uten. Deal breaker for noen men andre ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke si at jeg har erfaring med F80 M3; men litt har jeg fått med meg. 

Introdusert i 2014; tilgjengelig med manuel og DCT. 431hk/550Nm

bmw_m3_100.jpg 

 

I 2016 kom første facelift; utvendig er det bare baklyktene som er forskjellig. Innvendig kom det vel en oppdatert Idrive, og "ambient light". 

Da kom også muligheten til å velge Competition-pakken; 450hk, endret programmering på adaptivt understell, andre støtdempere og fjærer, andre stab-stag og annen programvare på diff/DSC. Utvending var det shadow-line grill, svarte eksosrør, svarte emblem og 20" felger foran og bak. M sportseter i ny design og sikkerhetsbelter med M-striper.

En 2016/17 M3 Comp i Sakhir Orange ligger høyt på ønskelista...

bmw_m3_65.jpg

 

I 2018 kom facelift nr 2 (LCI 2) der den fikk nye frontlykter. Mulig det skjedde noe interiørmessing også. Competition pakken var fremdeles tilgjengelig som ekstra utstyr (tror faktisk ikke jeg har sett LCI 2 uten), men i tillegg var M3CS tilgjengelig. Den er nok en langt mer spesiell bil enn man skulle tro; utrolig mye som er endret på en CS kontra en "vanlig" M3. Pressemelding: The new BMW M3 CS.

Fra M3/M4 CS Owners Thread

Sitat

 

So what's different:

M3/M4CS
- Engine tune - ~454hp / ~440lbft and improved power delivery
- GTS Oil Pan - 7.0L oil vs 6.5L on the regular cars
- DCT tune - CS specific
- Differential tune - Don't know if it's CS specific, will updated if I find out
- Steering tune - GTS steering
- Recalibrated DSC & ABS
- Suspension - significantly improved damping tune and slight differences between M3 & M4 hardware but generally it is: F: Non-ZCP springs (M3) and ZCP springs (M4), Non-ZCP sway, ZCP dampers. R: Non-ZCP springs (M3) and ZCP springs (M4), ZCP sway, ZCP dampers.
- CS specific lip spoiler and rear deck-lid spoiler
- M performance diffuser
- GTS hood - in combination with the CS lip increases front end downforce
- GTS center console delete
- Custom CS embroidered trim
- 763M wheels - PSS if you are US, Cup2s most everywhere else
- More basic BMW AC unit
- No comfort access - this is a strange one because you would imagine that the CA module wouldn't significantly add to the weight of an already heavy car (35XXlbs - 36XXlbs). However, the CA module actually lives in the center console assembly. The GTS center console delete is not just shave off of the center console, but an entirely different trim piece with no compartment for the CA module.
- SMB, AW, and BSM as a standard paint options, and the introduction of LRG and FDB as BMW colors
- CS muffler - ZCP muffler with CS specific welded tips

M3CS specific
- Re-purprosed Silverstone Jahre 30 interior
- No rear AC
- Shadowline tail lights

 

bmw_m3_cs_55_002f0029083f05a9.jpg

Såvidt jeg har funnet ut, så er det bare 2 M3CS i Norge, en blå og en grå. Den blå var til salgs så sent som i oktober Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2018 - Blå - 460 hk - Sedan | FINN.no (men fremdeles hos samme eier), mens den grå sist byttet eier i 2022 (annonse fra 2019 Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2018 - Grå - 460 hk - Sedan | FINN.no )

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Orjan said:

Kan vel ikke si at jeg har erfaring med F80 M3; men litt har jeg fått med meg. 

Introdusert i 2014; tilgjengelig med manuel og DCT. 431hk/550Nm

bmw_m3_100.jpg 

 

I 2016 kom første facelift; utvendig er det bare baklyktene som er forskjellig. Innvendig kom det vel en oppdatert Idrive, og "ambient light". 

Da kom også muligheten til å velge Competition-pakken; 450hk, endret programmering på adaptivt understell, andre støtdempere og fjærer, andre stab-stag og annen programvare på diff/DSC. Utvending var det shadow-line grill, svarte eksosrør, svarte emblem og 20" felger foran og bak. M sportseter i ny design og sikkerhetsbelter med M-striper.

En 2016/17 M3 Comp i Sakhir Orange ligger høyt på ønskelista...

bmw_m3_65.jpg

 

I 2018 kom facelift nr 2 (LCI 2) der den fikk nye frontlykter. Mulig det skjedde noe interiørmessing også. Competition pakken var fremdeles tilgjengelig som ekstra utstyr (tror faktisk ikke jeg har sett LCI 2 uten), men i tillegg var M3CS tilgjengelig. Den er nok en langt mer spesiell bil enn man skulle tro; utrolig mye som er endret på en CS kontra en "vanlig" M3. Pressemelding: The new BMW M3 CS.

Fra M3/M4 CS Owners Thread

bmw_m3_cs_55_002f0029083f05a9.jpg

Såvidt jeg har funnet ut, så er det bare 2 M3CS i Norge, en blå og en grå. Den blå var til salgs så sent som i oktober Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2018 - Blå - 460 hk - Sedan | FINN.no (men fremdeles hos samme eier), mens den grå sist byttet eier i 2022 (annonse fra 2019 Bruktbil til salgs: BMW M3 - 2018 - Grå - 460 hk - Sedan | FINN.no )

Ja, den CS utgaven virker interessant egentlig. Men er det hvert den prisklassen? Keramiske bremser er kanskje standard på en slik? 

Bilen vil nok aldri bli brukt til noe daglige gjøremål osv uansett, men langtur til Tyskland og Nederland blir det. Om den er for stiv eller bråkete så vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...